לאן נעלמו 6,703 ילדים מדיווחי האו"ם על מספר ההרוגים ברצועת עזה?

אפילו באו"ם כבר כנראה הבינו: מספרי ההרוגים במלחמה שאותם מפיץ חמאס אינם מדויקים • ב-6 במאי דיווח הארגון, שמתבסס על פרסומי משרד הבריאות בעזה, כי עד כה נהרגו 9,500 נשים וכ-14,500 ילדים • אולם, יומיים אחרי זה, מספר הנשים והילדים שנהרגו צנח באופן דרמטי ל-4,959 נשים ו-7,797 ילדים • מדובר בפער של כמעט 50 אחוזים במספר ההרוגים שאינם גברים

תיעוד: תקיפות צה"ל ברפיח // רשתות חברתיות

מספר הנשים והילדים שנהרגו בעזה הצטמצם במחצית. כך עולה מנתוני האו"ם שפורסמו ב-6 וב-8 במאי.

 

האו"ם נוהג לפרסם את מספר ההרוגים שעליהם מדווח משרד הבריאות בעזה, שבשליטת חמאס. גם גורמים רשמיים בישראל נהגו להפיץ את המספרים האלו, זאת לצד ההסבר: "האו"ם לא הצליח עד כה להפיק נתוני נפגעים עצמאיים, מקיפים ומאומתים".

הריסות ברצועת עזה, צילום: אי.אף.פי

מבדיקה של הנתונים שפרסם האו"ם בשבוע שעבר, נראה שהארגון מפסיק לתת אמון בנתוני ארגון הטרור.

כך, ב-6 במאי פרסם האו"ם נתונים שמראים כי על פי הדיווחים נהרגו 34,735 בני אדם בעזה, בהם למעלה מ-9,500 נשים ויותר מ-14,500 ילדים.

אולם, אחרי יומיים, ב-8 במאי, פרסם האו"ם נתונים המראים כי 34,844 בני אדם נהרגו, בהם "רק" 4,959 נשים ו-7,797 ילדים. כלומר, ירידה של כמעט 50 אחוזים במספר ההרוגים שאינם גברים.

תושבת עזה מחזיקה גופת פעוט ברפיח (ארכיון), צילום: EPA

הנתונים החדשים הציגו את מספר מקרי המוות שזוהו נכון לסוף באפריל: 24,686. על פי הנתונים החדשים, מדובר ב-10,006 גברים וב-1,924 קשישים.

האו"ם גם הדגיש כי רוב ההרוגים שזוהו היו גברים (40 אחוזים), בעוד שילדים היוו 32 אחוזים ונשים 20 אחוזים.

חילוץ גופות ממבנה בעזה (ארכיון), צילום: AFP

"מניפולציה מכוונת של חמאס"

האו"ם, כך נדמה, מיישר סוף-סוף קו עם הביקורת של סטטיסטיקאים מובילים שטענו מזה זמן רב כי המספרים שמספקות הרשויות בעזה לא יכולים להיות מדויקים.

כך, מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון פרסם בינואר 2024 דו"ח שהראה אי-התאמות גדולות בדוחות ההרוגים. המחקר הגיע למסקנה כי אי-התאמות כאלה נגרמות ככל הנראה על ידי מניפולציה מכוונת של חמאס.

על פי פרופ' אברהם ווינר, בראיון למגזין "טאבלט", שיעור מקרי המוות טיפס באופן קבוע מדי. ווינר הוא הגיע למסקנה שבמהלך מלחמה, דפוס מקרי המוות צריך להיות לא-סדיר, שכן עוצמת המלחמה אינה סדירה. האו"ם דיווח כי מספר מקרי המוות עלה ב-15 אחוזים, וזה בלתי אפשרי מבחינה סטטיסטית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר