פרסום ראשון: למרות המלחמה, מאמצים להשגת הסכם היסטורי עם סעודיה

ל"ישראל היום" נודע כי המגעים להסכם משולש בין סעודיה, ארה"ב וישראל נמצאים בשלב מתקדם • יחד עם זאת, ההכרעה אודותיהם צפויה בשבועות הקרובים • גורם מדיני: "הסכם עדיין לא הובטח אך נמצא בהישג יד" • בלשכת השר דרמר הכחישו את הידיעה.

נתניהו ובן סלמאן. צילום: AFP

מלחמה? שלום!: לישראל היום נודע כי נסיעתו הקרובה של השר רון דרמר לוושינגטון, נועדה לא רק לעסוק בתכניות לכיבוש רפיח, אלא גם בהסכם העתידי עם סעודיה. במסגרת זו, דרמר אמור לפגוש בבירה האמריקנית את שגרירת סעודיה לארה"ב, רימה בינת בנדר אאל סעוד, ולשאת ולתת איתה על ההסכם המשולש. הנסיעה אמורה להיערך בשבוע הבא אולם עשויה להידחות. בלשכת השר דרמר הכחישו את הידיעה.

ביידן ודרמר, צילום: ללא

בד בבד, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, דחה נסיעה שתוכננה לו לשבוע האחרון לריאד, לאחר ששבר את צלעותיו. עם זאת, מדובר היה בביקור גורלי שבו אמורים להיסגר הפרטים האחרונים של ההסכם הבילטרלי, בין ארה"ב וסעודיה. ההערכה כי הנסיעה תצא אל הפועל ברגע שסאליבן יהיה כשיר בריאותית.

ביידן בביקורו בסעודיה, צילום: איי.אף.פי

לדברי הגורם המדיני, חלון ההזדמנויות להשגת ההסכם ההיסטורי, הוא עד סוף חודש מאי. הסכמות עקרוניות בין מנהיגי שלוש המדינות יש, אולם יש גם מכשולים משמעותיים. ישראל לא תסכים להתחייב על הפסקת הפעילות הצבאית בעזה אלא תדרוש חופש פעולה ביטחוני בכל השטח, בדומה למצב ביו"ש. בנוסף, בהנהגה הישראלית דחו את התביעה להתחייבות עתידית להקים מדינה פלסטינית. ישראל גם עומדת על כך שלא יהיה פיתוח של תכנית גרעין על אדמת סעודיה.

יורש העצר סלמאן ואבו מאזן בפסגה ערבית בסעודיה //, צילום: רויטרס

בתוך כך, אמש דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ, שוחח לאחרונה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. לא ידוע במה דנו טראמפ והנסיך, המכונה MBS, והאם זו הייתה השיחה הראשונה שלהם מאז שטראמפ, שהיה נשיא בין 2017 ל-2021, עזב את תפקידו. טראמפ עצמו אמר בראיון לישראל היום כי לאחר סיום המלחמה ישראל צריכה לחתור לשלום. "אתם צריכים לסיים, לעשות את העבודה ולהתקדם לשלום. אתם צריכים להמשיך לחיים נורמליים עבור ישראל ועבור כל האחרים", אמר טראמפ.

האבא. המלך בן סלמאן עם הנשיא טראמפ, בביקורו בסעודיה, צילום: .

מנגד, אריה לייטסטון, מנכ"ל (בהתנדבות) של "מכון הסכמי אברהם לשלום" שייסד ג'ארד קושנר, אמר כי במצב הנוכחי אין סיכוי לצרף את סעודיה להסכמים. "הסעודים לא היו שם גם קודם לכן. הדרך לצרף עוד מדינות, ובמיוחד את סעודיה, היא להראות שהסכמי אברהם הם מועדון שמקדם את האינטרסים האזוריים המשותפים של המדינות החברות בו. ג'ארד קושנר, שהוביל את ההסכמים והקים את המכון, חשב בשעתו שאם ארה"ב תדחק את הרעים, בראשם איראן, ותקדם את הטובים, עוד מדינות יצטרפו. ברגע שארה"ב נסוגה מהגישה הזו, ולמעשה עושה את ההפך, מה שמוצע לסעודיה היא רק 'עסקה', ביזנס. זו לא הרוח של הסכמי אברהם וזה לא מספיק", דברי לייטסטון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר