בישראל נערכים לסנקציות ולחסימת חשבונות של בנקים בעולם נגד חיילים ששירתו בעזה

בבריטניה נתלו בנמלי התעופה שלטים ל"קבלת מידע על פשעי מלחמה" • גם בארה"ב מאיימים בסנקציות כלכליות נגד חיילים • החשש: אלפי חשבונות בנק ייחסמו • ח"כ הלוי: "הבנקים בישראל חייבים לשמור על זכויות לקוחותיהם" • בכנסת מגבשים מענה שיאפשר לאזרחים שחשבון הבנק שלהם נחסם להמשיך להתנהל כלכלית

יחסום? בנק אירופה. צילום: אי.פי.אי

לקראת פעולה אפשרית ברפיח, מחריפים האיומים על סנקציות נגד חיילים ששירתו בעזה: בשל איומי ממשל ביידן להטיל סנקציות על חיילי צה"ל שפעלו בעזה, בדומה לסנקציות שהוטלו על מתיישבים בשל "אלימות מתנחלים", והחשש מפעולה שתגרור עיצומים דומים מצד מדינות אירופה, בשבועות האחרונים עובדים בישראל בכל הזרועות כדי לייצר מערך מגן על החיילים.

כוחות צה"ל ממשיכים לחסל מחבלים ולאתר אמצעי לחימה בחאן יונס ובמרכז הרצועה // דובר צה"ל

בדיווח שנמסר לחברי ועדת חוץ וביטחון עולה כי יש איום ממשי מצד מדינות ידידותיות להטיל עיצומים על קציני צה"ל שייכנסו לפעול ברפיח וביו"ש. בין היתר, דווח לוועדה על הצעדים שננקטו בבריטניה במטרה לקבל דיווחים על "פשעי מלחמה" שמקורם בישראל, לאחר ששלטים הקוראים ל"מסירת מידע" נתלו ברחבי שדות התעופה במדינה.

ל"ישראל היום" נודע כי המל"ל מגבש דוח שיעסוק בנושא פעילות חיילי צה"ל בעזה, וכן יש מסמך של הפצ"רית שנועד להבהיר כי בישראל עוקבים אחר "מספר בודד" של אירועים חריגים במלחמת חרבות ברזל.

לוחמי צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

בד בבד, גם בכנסת מבקשים לגבש מענה שיאפשר לאזרחים שנפגעו מחסימת חשבונות הבנק שלהם להמשיך להתנהל כלכלית. ח"כ עמית הלוי (הליכוד) נפגש בשבוע האחרון עם סגנית המפקח על הבנקים, לאחר שאיים לחוקק חוק בנושא, וכעת השניים דנים במתווה הגנה חלופי שלא נדרש לחקיקה.

במערכת הבנקאית חוששים כי אם לא ישתפו פעולה עם מערך הסנקציות הבינלאומי, ישראל תמצא את עצמה מנודה. עם זאת, יש צורך לפעול ולהקל על אותם אזרחים שאפילו לא הוגש נגדם כתב אישום, אך חשבונות הבנק שלהם הוקפאו. ח"כ עמית הלוי אמר ל"ישראל היום" כי "המפקח על הבנקים חייב לוודא שהבנקים שומרים על זכויות הקניין של הלקוחות שלהם ככל האפשר. זה צריך להיות ערך מקודש".

בנק ישראל, צילום: אורן בן חקון

מבנק ישראל נמסר: "עקיפה של משטרי סנקציות, יש בה כדי לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים, ובהם סיכוני ציות, סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר