קצין בכיר בצה"ל: "נוכחות זרה בעזה תפריע למיגור הטרור"

הבכיר מזהיר כי "חופש הפעולה הצבאי יוגבל אם גורם חיצוני זר יהיה שם ויתערב", ולכן דווקא גוף פלשתיני הוא אופציה ראויה - כמי שכבר רגיל לפעילות צה"ל בשטחו • לדבריו, גם לאחר חיסול חמאס "יהיו מדי פעם פיגועים, ירי טיל נ"ט או רקטות" • הסיבה: "ברצועה יש הרבה יותר אמל"ח מסוכנים ואפקטיביים"

חיילי צה"ל ומשאית סיוע במעבר כרם שלום (ארכיון). צילום: אי.אפ.פי

קצין בכיר בצה"ל מזהיר מפני האפשרות שמדינות זרות יקבלו שליטה על רצועת עזה או על חלקים בה. בשיחה סגורה שעסקה בעתיד הצפוי בעזה הסביר הקצין כי נוכחות של מדינות זרות בעזה תפריע לצבא בפעולות ההכרחיות למיגור הטרור.

דובר צה"ל

"אם מסתכלים קדימה חמש או עשר שנים", אמר הבכיר, "כנראה כל מה שקשור לשלטון ולמוסדות של חמאס יפורק בידי צה"ל. מה שכן יישאר הוא פעילים שמדי פעם יוציאו פיגועים, בדומה למצב שיש ביהודה ושומרון כבר שני עשורים, מאז חומת מגן".

עם זאת, הדגיש, "יש הבדל בין יו"ש לעזה, והוא שברצועה יש הרבה יותר אמצעי לחימה מסוכנים ואפקטיביים, כך שסביר מאוד שברצועה צפויים גם בשנים הקרובות פה ושם ירי טיל נגד טנקים לעבר טרקטור שמעבד את האדמה, ירי רקטות אקראי, חציית גדר או פיגועי צליפה".

שאלה של חופש פעולה

כדי להתמודד עם האתגרים האלה, שכאמור צפויים להימשך עוד שנים, מדגיש הקצין כי "הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שכמו שיש חופש פעולה לעבוד ביו"ש, כך יישמר חופש כזה בעזה. ואולם, חופש הפעולה יוגבל אם גורם חיצוני זר יהיה שם ויתערב, שכן לצבא יהיה קשה לפעול במקומות שיימסרו למדינות זרות כמו ארה"ב, סעודיה, האמירויות, או כל שם אחר שמוזכר לאחרונה".

לאפשר פעילות צבאית. כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

הוא הוסיף כי כיום צה"ל פועל ברצועה, נכנס אליה ויוצא ממנה בהתאם לצרכיו, בלי שגורמים בקהילה הבינלאומית יגידו דבר. מצב זה ישתנה אם שחקנים בינלאומיים אחרים ישלטו ברצועה. לפיכך, לדבריו, הגורם הזר הכי פחות בעייתי שאפשר יהיה למסור לו את הרצועה הוא דווקא גוף פלשתיני - שכבר רגיל לכך שצה"ל פועל בתחומו.

יצוין כי בימים האחרונים גוברת ההבנה בקרב בכירים ישראלים כי ישראל תצטרך לטפל גם בהיבטים האזרחיים של רצועת עזה.

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הציע בשיחותיו בארה"ב הקמה של "מינהל אזרחי בעזה" (Gaza Civil Administration - GCA). הוא אף הדגיש כי גם הממשל דרש מהרשות הפלשתינית לערוך רפורמות ולהתחדש - דבר שעדיין לא קרה, ולכן אין טעם לוויכוח עם ישראל בסוגיה זו.

השר לשעבר חיים רמון, אשר מזוהה עם השמאל בישראל ותמך בעבר בהסכמי אוסלו ובתהליך ההתנתקות, כתב השבוע כי "צה"ל חייב להקים ממשל צבאי זמני בכל אזור שנכבש על ידי כוחותינו. באזורי הממשל הצבאי צה"ל יהיה האחראי היחיד והבלעדי להכנסת הסיוע ההומניטרי ולחלוקתו לתושבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר