מומחים מטעם האו״ם לעולם: ״הטילו אמברגו נשק על ישראל״

ההודעה נוסחה על ידי כשלושים מומחים עצמאיים שפועלים בהתנדבות מול המועצה, ואינם מקבלים ממנה שכר • על פי הדו"ח: ״ישראל נכשלת בשמירה על החוק הבינלאומי באופן חוזר״ • הם אף קובעים כי פקידים במדינות המעבירות נשק לישראל עשויים לשאת באחריות פלילית לכך

מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: אי.אף.פי

מומחים מטעם מועצת זכויות האדם של האו״ם קוראים למדינות העולם להטיל אמברגו נשק על ישראל, כך לפי הודעה שהתפרסמה על ידי הארגון אתמול (שישי). ״עצרו מיד את מכירת הנשק לישראל״, נכתב בהודעת המומחים הפועלים מטעם המועצה, הידועה ביחסה העוין לישראל.

עוד נכתב כי ״ישראל נכשלת בשמירה על החוק הבינלאומי באופן חוזר״, ובשל כך נקבע שיש יסוד סביר להניח שנשק היועבר לה ישמש באופן שאינו תואם את החוק.

לראשונה מאז 1989: מזכ"ל האו"ם הפעיל סעיף נדיר ומועצת הביטחון תתכנס לדיון בנוגע למלחמה // רויטרס

בנוסף, מציינים המומחים כי פסיקת ביהמ״שׁ הבינלאומי לצדק מחייבת אותן להימנע מהעברת נשק בנסיבות הנוכחיות. הם מברכים על החלטת ביהמ״ש בהולנד להשהות העברת חלקי חילוף של מטוס הקרב f-35 שמיוצרים במדינה לישראל, ועל החלטות דומות איטליה, בלגיה וספרד. המומחים אף קובעים כי פקידים במדינות המעבירות נשק לישראל - עשויים לשאת באחריות פלילית לכך.

בפסקה אחת ויחידה מוזכרת הסיבה שישראל בכלל יצאה למלחמה. ״המומחים ציינו שגם העברת הנשק לחמאס וקבוצות אחרות אסורה, וזאת לאור הפרותיו את החוק הבינלאומי בשבעה לאוקטובר, הכוללות לקיחת בני ערובה וירי רקטות ללא הבחנה״.

העובדה שחמאס נלחם מתוך אוכלוסייה אזרחית, ותשתיותיו תחת מבני מגורים, לא נזכרת בדוח. מחבלי חמאס (ארכיון), צילום: אי.פי.איי.

העובדה שחמאס נלחם מתוך אוכלוסייה אזרחית, שתשתיותיו תחת מבני מגורים, שפעיליו פועלים בבגדים אזרחיים - כל אלה לא מוזכרים בהודעת המומחים. ״החובה לכבד את החוק ההומניטרי תקפה בכל הנסיבות, גם כאשר ישראל טוענת שהיא פועלת נגד טרור״, כתבו. ההודעה עצמה נוסחה על ידי כשלושים מומחים עצמאיים, שפועלים בהתנדבות מול המועצה ואינם מקבלים ממנה שכר.

לוחמי צה"ל בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל

אחת מהמומחים החתומים על ההודעה היא פרנצ׳סקה אלבנזה, השליחה המיוחדת של האו״ם לשטחים הפלשתיניים. רק החודש הוגדרה אלבנזה כמסורבת כניסה לישראל לאחר שאמרה כי ״קורבנות הטבח בשבעה באוקטובר לא נרצחו בגלל יהדותם, אלא בתגובה לדיכוי הישראלי״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר