מתיישבים יורים לעבר ערבים שהתפרעו בכביש || א27

ארה"ב ובריטניה לא התייעצו עם שב"כ: רוב המתיישבים שהוטלו עליהם סנקציות אינם מוכרים למשטרה

למעט אחד מהשבעה, שבעבר היה קשור לאירועים בעלי לאומני אלים, השישה האחרים לא מוכרים כלל לרשויות • על אף הקשרים הענפים, האמריקנים והבריטים לא קיימו כל בדיקה או התייעצות מקדימים • בניגוד לטענות האמריקנים: צניחה של 50% ב"אלימות קיצונים" ביו"ש

שלושה שבועות לאחר שארה"ב הטילה עיצומים על ארבעה אזרחים ישראלים, בטענה של "רמה גבוהה של אלימות מתנחלים קיצונית", מתברר כי רק אחד מהארבעה מוכר לרשויות בישראל. עוד נודע, כי מבין שלושת הישראלים שבריטניה הענישה, אף לא אחד מוכר לרשויות. כך עולה מבדיקת "ישראל היום".

כזכור, בתחילת פברואר, נשיא ארה"ב ביידן הוציא הוראה נשיאותית תקדימית שהביאה להטלת סנקציות על ארבעה תושבים מיהודה ומשומרון, אשר לטענתו מעורבים ב"רמות גבוהות של אלימות קיצונית של מתנחלים, עקירה כפויה של אנשים וכפרים והרס רכוש". הנשיא האמריקני הוסיף כי הוא מטיל את הצווים משום שהמעשים "הגיעו לרמות בלתי נסבלות ומהוות איום רציני על השלום, הביטחון והיציבות של הגדה המערבית ועזה, ישראל והמזרח התיכון הרחב יותר".

מתיישבים. (ארכיון), צילום: ללא



לאחר ארה"ב, הודיעה בריטניה כי תנקוט צעדים דומים נגד ארבעה ישראלים, בהם אחד (ינון לוי) שגם האמריקנים הענישו. כתוצאה מעיצומים אלה נחסמו חשבונות הבנק הישראליים של השבעה, הוקפאו נכסיהם בארה"ב ובריטניה ונאסרה עליהם הכניסה למדינות אלו. יצוין כי גם צרפת הודיעה על הטלת סנקציות כנגד 28 ישראלים, אך היא לא פרסמה את שמותיהם.

מבדיקת "ישראל היום" מול המשטרה ושב"כ עולה כי למעט אחד מהשבעה, שבעבר היה קשור לאירועים בעלי לאומני אלים, השישה האחרים לא מוכרים כלל לרשויות. יתירה מכך, ל"ישראל היום" נודע כי האמריקנים והבריטים לא קיימו כל בדיקה או התייעצות מקדימים עם המשטרה ושב"כ, בטרם הטילו את הסנקציות. זאת על אף, שיש להם קשרים עניפים עם מערכות הביטחון של ישראל במגוון רחב מאוד של תחומים.

אנשיו לא התייעצו עם שב"כ והמשטרה, הנשיא ביידן, צילום: אי.פי.אי

בתוך כך, מנתונים שהגיעו ל"ישראל היום" עולה כי גם בחודש הרביעי למלחמה חלה צניחה של קרוב ל-50% באירועים המוגדרים כ"אלימות קיצוניים" ביהודה ושומרון. זאת בהמשך למגמה זהה מאז תחילת המלחמה, ובסתירה לטענות הממשל האמריקני.

על פי הנתונים, המוסכמים על משטרת ישראל צה"ל, ושב"כ מיום פרוץ המלחמה ועד לתחילת שבוע זה התחוללו 244 אירועים המוגדרים כטרור עממי, חיכוך אלים, פיגוע והשחתה חקלאית וכדומה, זאת לעומת 475 אירועים מסוגים אלה בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, בחודשי המלחמה לא התרחש ביו"ש אף אירוע שמוגדר כ"פיגוע חמור" שביצע ישראלי, זאת בניגוד לארבעה אירועים כאלה בתקופה המקבילה אשתקד.

צניחה של 50%, אלימות מתיישבים ביו"ש (ארכיון), צילום: איי.אף.פי



עוד עולה מהנתונים כי הרשויות ביו"ש מבצעות אכיפה משמעותית במטרה לבלום את התקריות. מאז פרוץ המלחמה, נפתחו 315 תיקים הקשורים לאירועי חיכוך בין אנרכיסטים ותושבים ערבים, לבין מתיישבים יהודים. נעצרו 17 חשודים אשר ארבעה מהם נעצרו עד תום ההליכים, והוגשו 15 כתבי אישום.

גורם משטרתי בכיר אמר לישראל היום כי "הפעולות שלנו נעשות על בסיס עובדות ונתונים, ולא סיפורים. כל מי שעובר על החוק מטופל. נקודה. יש שיתוף פעולה מצוין ברמת השטח בין צה"ל, שב"כ והמשטרה, ואין מחלוקת על הנתונים. אנחנו כן יודעים שתקריות רבות מתחילות דווקא בפרובוקציות של אנשי שמאל ואנרכיסטים, כך שגם הנתונים האלה לא בהכרח מספרים את מלוא הסיפור ולא אומרים שהאשמה מוטלת דווקא על הצד של המתיישבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו