אחרי ארה"ב: בריטניה הטילה סנקציות על ארבעה מתיישבים עקב "אלימות נגד פלשתינים"

ארבעת הישראלים שבריטניה הטילה עליהם סנקציות: משה שרביט, ינון לוי, צבי בר יוסף ואלי פדרמן • נמנים עליהם אח שכול ולוחם שנפצע בעזה מפגיעת נ"ט • לפי ההודעה שיצאה מלונדון "הצעדים שמוכרזים הם חלק ממאמצים נרחבים יותר של בריטניה כדי לתמוך בייצוב האזור"

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון. צילום: GettyImages

בריטניה הודיעה על הטלת סנקציות נגד ארבעה מתיישבים בעקבות "מעשי תוקפנות ואלימות נגד פלשתינים ביהודה ושומרון". זאת לאחר שגם בארה"ב החליטו להטיל סנקציות על מתיישבים בשל כך. לפי שגרירות בריטניה בישראל, הארבעה שנגדם הוטלו הסנקציות, שכוללות הקפאת נכסים בבריטניה, הגבלות מסע ואיסורי ויזה, הם משה שרביט, ינון לוי, צבי בר יוסף ועילאי פדרמן.

אלקנא פדרמן ששימש כמאבטח במסיבת נובה ולחם בעזה: "יש לי 6 חברים חטופים. הדבר הזה של סיוע 'הומניטרי' פשוט הזוי

כפי שפרסם אלחנן גרונר מהאתר "הקול היהודי", שרביט הוא אח שכול לאחר שאחיו הראל ז"ל נפל בעזה, פדרמן נפצע בעזה נפגיעת נ"ט ובר יוסף הוא הבעלים של חווה שבה גדל בנימין ארלי ז"ל שנפל בעזה.

משה שרביט הגיב להכרזת בריטניה: "לצערינו בזמן שאנו מקריבים את היקר לנו מכל, ישנם פעילי שמאל קיצוני שעוסקים בהוצאת דיבת הארץ, העם וחלוציו, אשר פועלים בחו"ל כנגד ההתיישבות והעם בישראל. לא רק ההתיישבות מפריעה לפעילי השמאל ולבריטניה אלא גם פעילות צה"ל בעזה וביו"ש, רדיפת היהודים בידי הגבלות וצווים בינלאומיים זו האנטישמיות החדשה. אנחנו נמשיך בעשייה, בטוב ובדרכו של הגיבור הראל". 

בארגון חוננו, אשר מייצגים את שרביט ונוספים, מסרו: "אלפי שנות היסטוריה העמידו את עם ישראל, ובפרט את העשייה היהודית הלאומית והאותנטית, תחת התקפות של גורמים אנטישמיים מסוגים שונים. אנו מצפים מממשלת ישראל לייצג את אזרחיה בנאמנות ולנקוט באגרוף ברזל נגד הצווים המופקרים של מנהיגי העולם, חלקם כאלה הנחשבים 'ידידים' של מדינת ישראל. לכולנו ברור שתכליתם של הצווים היא רמיסת ההתיישבות והרוח הלאומית שמתעוררת בימים אלו בארץ ישראל".

כאמור, ועל פי הודעת בריטניה, הסנקציות החדשות יוטלו על מתיישבים קיצוניים שתקפו באלימות פלשתינים "בגדה המערבית הכבושה". הסנקציות כוללות הגבלות כלכליות והגבלות מסע שנועדו להיאבק באלימות המתמשכת. שר החוץ הבריטי התחייב "להטיל אחריות על אלו שחותרים תחת הסיכויים לשלום".

מגבלות נוקשות

"בשנה החולפת האלימות של מתיישבים קיצוניים הגיעה לרמה חסרת תקדים" מסר קמרון. "כמה מתושבי המאחזים הבלתי חוקיים השתמשו באלימות, בהטרדות ובאיומים כדי ללחוץ על קהילות פלשתיניות לעזוב את אדמותיהן. שניים מבין אלו שיוטלו עליהם הסנקציות היום – משה שרביט וינון לוי – פגעו גופנית בחודשים האחרונים בבני אדם, איימו על משפחות באיומי אקדח, והשחיתו רכוש במסגרת מאמץ מחושב וממוקד שנועד לעקור קהילות פלשתיניות".

אחד המאחזים הבלתי חוקיים, שהוקם על ידי צבי בר יוסף, תואר על ידי תושבים פלשתיניים מהאזור כ"מוקד של הפחדה ואלימות שיטתיות".

הצעדים שננקטים היום, אומרת בריטניה, יטילו מגבלות נוקשות על מבצעי הפעולות. הסנקציות באות בעקבות הודעת שר החוץ הבריטי בדצמבר האחרון שלפיה בריטניה מתכננת לאסור על אלו האחראים לאלימות להיכנס לשטחה ולהבטיח שהמדינה לא תוכל לשמש בית לאלו שמבצעים מעשים בלתי מקובלים שכאלה.

קמרון, אמר: "הסנקציות שמוטלות היום מטילות מגבלות על המעורבים בכמה מהפרות זכויות האדם המזעזעות ביותר. עלינו להיות ברורים לגבי מה שמתרחש כאן".

דיוויד קמרון, צילום: צילום: רויטרס

עוד אמר כי "על ישראל לפעול באופן משמעותי יותר כדי לעצור אלימות מתיישבים. פעמים רבים רבות מדי אנחנו רואים שהתחייבויות שניתנו ומטלות שניתנו אינן ממולאות ואינן מבוצעות עד הסוף. מתיישבים קיצוניים שמסמנים אזרחים פלשתינים כמטרות ותוקפים אותם, חותרים תחת הביטחון והיציבות באזור, הן עבור הישראלים והן עבור הפלשתינים".

"האלימות הגיעה לרמה חסרת תקדים"

ממשלת בריטניה קראה קריאות חוזרות ונשנות לממשלת ישראל לפעול נגד אלו שאחראים לאלימות, לשחרר כספים שהוקפאו ויועדו לרשות הפלשתינית ולעצור הרחבה של ההתיישבותיות. ראש הממשלה הבריטי העלה את הנושא כמה פעמים בפני ראש הממשלה נתניהו, וכן בדצמבר בריטניה ו-13 שותפותיה פרסמו הצהרה שקראה לישראל לנקוט צעדים מיידיים ומשמעותיים כדי לטפל במספר השיא של מקרי אלימות מתנחלים בגדה המערבית הכבושה.

"הצעדים שמוכרזים היום הם חלק ממאמצים נרחבים יותר של בריטניה כדי לתמוך בייצוב יהודה ושומרון, דבר שהוא חיוני לשלום ולביטחון גם של הישראלים וגם של הפלשתינים. בריטניה תשקול פעולות נוספות, כגון סנקציות נוספות, ככל שיידרש".

רק ביום חמישי האחרון מתח נתניהו ביקורת קשה על הצו האמריקני נגד המתיישבים ואמר כי ‏"הצו הזה הוא חמור מאוד. פוגע בציבור שלם של מתיישבים שומרי חוק, שהבנים שלהם נלחמים ורבים מהם נופלים בקרב על חיסול חמאס, דבר שהוא אינטרס של כל העולם החופשי. אם היו משתמשים בצו באופן שוויוני, היו צריכים להשתמש בו מול אלפי פלשתינים. אמרתי את זה למזכיר המדינה בלינקן בפגישה שניהלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר