הפלונטר של גנץ - עסקת החטופים והשלכותיה עלולות לגרום לכדור שלג פוליטי

מצד אחד האמריקנים לוחצים על גנץ להישאר בממשלה • מצד שני - איזנקוט עשוי לדרוש לפרוש, אם עסקת החטופים לא תצא לפועל בסופו של דבר • וגם האם ראש הממשלה נתניהו יבקש מליברמן להיכנס לממשלה

גנץ נחלש מעט, צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90

ככל שחמאס יניח לבנים נוספות להתקדמות עסקה לשחרור החטופים ויוותר על דרישתו להפסקת מלחמה, המטוטלת תעבור לצד הישראלי. המתווכות שלוחצות מאחורי הקלעים לקידום עסקה, כל אחת מסיבותיה, צפויות לדחוק את חמאס לקיר עד שיאמר "רוצה אני" - אז ייפתח המשא ומתן באופן רשמי. אז צפויה בישראל דרמה פוליטית שתעצב את גורל העסקה ואת הרכב הממשלה.

נתניהו: "פועלים להשיג מתווה נוסף לשחרור חטופינו, אבל אני מדגיש: לא בכל מחיר"

גורמים פוליטיים שמשוחחים בימים אלה עם חבר הקבינט והשר גדי איזנקוט שומעים כי עסקה חייבת לצאת לפועל גם תוך תשלום מחירים גבוהים מצידה של ישראל (לא במחיר עצירת המלחמה). זו היתה עמדתו בקבינט המלחמה מאז ומתמיד - קודם שחרור החטופים ולאחר מכן המשך לחימה, עוד לפני נפילת בנו בקרב. מאז, טוענים בסביבתו, עמדה זו התחזקה עד כדי איום ממשי בנוגע להישארותו בממשלה אם ראש הממשלה נתניהו יחליט לבסוף שלא לקדם אותה מחשש שישלם מחיר פוליטי.

ההתנגדות בבייס הימין לעסקה במחירים גבוהים של שחרור מחבלים והשהיית לחימה ממושכת נמצאת כבר עכשיו לנגד עיניו של נתניהו, כמו גם שותפיו הפוליטיים שמאיימים ללכת. אך בצד השני של המשוואה ניצב כעת איזנקוט, שבמפלגתו טוענים לא מעט גורמים כי לא יהסס לפרוש מהממשלה אם העסקה תיפול. 

גורמים שמשוחחים איתו שומעים כי עסקה חייבת לצאת לפועל גם תוך תשלום מחירים גבוהים. גדי איזנקוט, צילום: אורן בן חקון

החלטה של איזנקוט תשמוט למעשה את הקרקע מתחת לרגליו של יו"ר מפלגתו, השר בני גנץ, שמעוניין להישאר חלק מהממשלה בטווח הנראה לעין. יש לכך קשר ללחץ שהממשל האמריקני מפעיל עליו להישאר, בשילוב הסקרים המחמיאים שהוא לא היה רוצה לראות אותם צונחים - וגם עניין פעוט נוסף: הסיכון להתפתחות מלחמה נוספת בגבול הצפון.

בהתעקשותו איזנקוט נוטל ממנו הלכה למעשה את האפשרות לבחור כמי שעומד בראש המפלגה – כיוון שהוא עצמו מעולם לא הציב באמת על השולחן תנאים לפרישה – למעט סיום המלחמה. גנץ יודע שאם ייתן לו לפרוש לבדו - התמיכה הפוליטית שלה הוא זוכה מעצם הישארותו בממשלה תצנח באופן מיידי, ואז הוא עלול לתת בכך יד להצמחת מפלגה חדשה שתשתה ממנו מנדטים. לכן הסיכוי הוא שפרישה של איזנקוט תאלץ גם אותו לפרוש.

כדי לנטרל את סד הלחצים האמריקני הוא עלול לשקול בקרוב שוב את כניסת ליברמן לממשלה. נתניהו, צילום: אורן בן חקון

ליברמן על הכוונת

מאחורי הקלעים הממשל הדמוקרטי אינו מושך את ידיו מהפוליטיקה הישראלית. הרכב ממשלת ה־64 לא נוח לו לקידום מהלכים מדיניים עתידיים ולכן הוא מעביר מסרים לשני אישים עיקריים: בני גנץ, בבקשה שיישאר לאורך זמן, ויאיר לפיד - בבקשה שייכנס פנימה. כדי לנטרל את סד הלחצים הזה נתניהו עלול לשקול בקרוב שוב את כניסת ליברמן לממשלה, מהלך שגם אנשי תקווה חדשה מנסים לקדם כדי שהלחץ עליהם לצאת מהממשלה יפחת.

ליברמן, מצידו, העביר מסר לנתניהו דרך אנשיו בכנסת כי רק בקשה מפורשת של ראש הממשלה בעצמו תוביל לכניסתו לממשלה. בינתיים נתניהו מצדו לא ממהר לסלול לו את הדרך פנימה. יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, שעמדותיו ידועות, עשוי ללחוץ את נתניהו מימין עוד יותר ולאתגר אותו מול הלחצים האמריקניים להרחבת סיוע ומהלכים נוספים שלא משרתים את יו"ר הליכוד אצל הבוחרים שלו.

העביר מסר לנתניהו דרך אנשיו בכנסת כי רק בקשה מפורשת של רה"מ בעצמו תוביל לכניסתו לממשלה. אביגדור ליברמן, צילום: אורן בן חקון

כדור השלג הפוליטי הזה יתחיל להתגלגל כאשר חמאס יעלה בסופו של דבר את דרישותיו על הכתב, ובלחץ קטארי המחיר שידרוש בתמורה לאי־הפסקת לחימה יתורגם לשחרור המוני מחבלים מבתי הכלא הישראליים. הרכב קבינט המלחמה שיכריע בנושא עשוי להשתנות תוך כדי תנועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר