ראש ה-CIA על המצב במזרח התיכון: "איראן תהיה מוכנה להילחם עד הפרוקסי האחרון"

במאמר מיוחד ל"פורין אפיירס" מודה ויליאם ברנס כי המצב במזרח התיכון הוא מהנפיצים שהיו אי פעם • ברנס ציין כי ארה"ב אינה האחראית הבלעדית למציאת הפתרון של הבעיות באזור וכי התחרות עם סין תישאר העדיפות העליונה של וושינגטון

נתניהו: "הנחיתי את המוסד לפעול נגד ראשי חמאס" || לע"מ

"בארבעת העשורים האחרונים עסקתי רבות במזרח התיכון ועבדתי בו, ורק לעתים נדירות ראיתי אותו מסובך ונפיץ יותר מאשר כעת", כך כותב ראש ה-CIA ויליאם ברנס במאמר מיוחד למגזין האמריקני "פורין אפיירס", שמתפרסם היום (שלישי).

וויליאם ברנס, צילום: רויטרס

לדברי ברנס, "הטבח שביצע חמאס בשבעה באוקטובר הוא תזכורת כואבת למורכבות הבחירות שמציב המזרח התיכון לארה"ב. צמצום המבצע הקרקעי האינטנסיבי בעזה, היענות לצרכים ההומניטריים של אזרחים פלשתינים סובלים, שחרור חטופים, מניעת התפשטות הקונפליקט לזירות אחרות באזור, ויצירת גישה מעשית ליום שאחרי בעזה הם כולם בעיות מורכבות באופן קיצוני. כך גם החייאת התקווה לשלום בר קיימא, שיבטיח את ביטחון ישראל ואת הממלכתיות הפלשתינית, תוך ניצול הזדמנות היסטורית לנרמול היחסים עם ערב הסעודית ועם מדינות ערב אחרות. כל כמה שקשה יהיה לדמיין את האפשרויות באמצע המשבר הנוכחי, קשה אף יותר לדמיין לצאת מהמשבר ללא ניסיון רציני להשיג את המטרות".

לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל

ברנס מציין כי התחרות עם סין תישאר העדיפות העליונה של וושינגטון, אולם המשבר מראה כי ארה"ב אינה יכולה לחמוק מלטפל במשברים אחרים. "פירוש הדבר שארה"ב צריכה לנווט את דרכה ברכישות ומתוך משמעת, להימנע מלהיפרש על פני זירות רבות מדי, ולהפעיל את השפעתה בשום שכל".

דגלי סין וארה"ב. המתיחות בין שתי המעצמות בשיאה, צילום: אי.פי.איי

המפתח לביטחון ישראל והאזור כולו, סבור ברנס, היא איראן. "המשבר נסך במשטר האיראני אומץ ונראה כי הוא מוכן להילחם עד הפרוקסי האחרון, תוך הרחבת תוכנית הגרעין ומתן סיוע לתוקפנות הרוסית". ברנס מוסיף כי ארצות הברית אינה האחראית הבלעדית למציאת פתרון של הבעיות המתסכלות של המזרח התיכון, אולם "אף אי אפשר לנהל אותן – קל וחומר לא לפתור – בלי מנהיגות אמריקנית אקטיבית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר