גורם ישראלי מאשר: ארה"ב עובדת על עסקת ענק אזורית שתשנה את פני המזרח התיכון - ותביא לסיום המלחמה

העסקה תכלול בין היתר את סיום המלחמה, שחרור החטופים ומשטר חלופי בעזה • מוקדם יותר דווח כי מדינות ערב עובדות על יוזמה להפסקת אש ושחרור החטופים - בתנאי להקמת מדינת פלשתינית, זאת כחלק מתוכנית רחבה יותר של נורמליזציה בין סעודיה לישראל

תקיפות חיל האוויר בדרום רצועת עזה. ארכיון. צילום: אי.פי

גורם ישראלי אישר היום (חמישי) כי הממשל האמריקני עובד בימים אלה על עסקת ענק אזורית שתביא לסיום המלחמה, לנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי, לשחרור החטופים - ולמשטר חלופי בעזה. נראה שלכך התכוון בלינקן, כשאמר בדאבוס שישראל צריכה לקבל החלטות קשות. עם זאת, מדובר בשלב ראשוני מאוד של גיבוש המהלך.

בדרך להפסקת אש? תיעוד: תקיפות צה"ל ברצועת עזה \\ דובר צה"ל

מוקדם יותר היום נודע כי מדינות ערב עובדות על יוזמה להבטחת הפסקת אש ושחרור חטופים מעזה, כחלק מתוכנית רחבה יותר של נורמליזציה בין סעודיה לישראל, זאת אם ישראל תסכים לצעדים "בלתי הפיכים" לקראת הקמת מדינה פלשתינית. גם ב"פייננשל טיימס" דיווחו על היוזמה, וטענו כי היא חלק מתוכנית רחבה יותר, שעשויה להציע לישראל נורמליזציה בתמורה לצעדים להקמת מדינה פלשתינית. בכיר ערבי אמר שהם מקווים להציג את התוכנית, שתכלול כינון יחסים בין ישראל לסעודיה בתוך כמה שבועות, במאמץ לסיים את המלחמה נגד חמאס ולמנוע מהסכסוך להתרחב במזרח התיכון.

גורמים ערבים דנו בתוכנית עם עמיתיהם בארה"ב ובאירופה. לפי הדיווח, היא תכלול הסכמה של מדינות ערב להכיר רשמית במדינה פלשתינית או לתמוך בפלשתינים, שיקבלו חברות מלאה באו"ם. אחד הגורמים אמר כי "הסוגיה האמיתית היא שצריך תקווה לפלשתינים, זה לא יכול להיות רק הטבות כלכליות או הסרת סמלים של הכיבוש". היוזמה מגיעה כאשר ישראל מתמודדת עם לחץ בינלאומי גובר לסיים את המלחמה בעזה.

חלק מתוכנית רחבה יותר של נורמליזציה בין סעודיה לישראל. יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן (ארכיון), צילום: רויטרס

אתמול דווח ברשת NBC כי ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הצעה שהעלה מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שלפיה, ב"יום שאחרי" ברצועת עזה, סעודיה תנרמל את היחסים עם ישראל בתמורה למסלול שיבטיח הקמה של מדינה פלשתינית.

רשת אל-חדת' הסעודית מדווחת ממקורותיה כי לאחרונה נערכה פגישה בין בכירים ישראלים לבכירים מארה"ב ובכירים פלשתינים. לפי הדיווח, הדיונים עסקו בניהול רצועת עזה אחרי המלחמה, והעברת הניהול של ענייניה לרשות הפלשתינית.

דן אילוז, חבר הכנסת בסיעת הליכוד, הגיב ליוזמה לנורמליזציה ברשת החברתית X (טוויטר): "אם הבחירה היא בין נורמליזציה לבין קיומה של מדינת ישראל, אנחנו בוחרים בקיומה של מדינת ישראל. מדינה פלשתינית היא סכנה לקיומה של מדינת ישראל. זה נכון תמיד, זה נכון כפליים כרגע כשהקמת מדינה פלשתינית תתפרש כהישג של החמאס בעקבות הטבח".

ח"כ דן אילוז, צילום: אורן בן חקון

"מתן פרס לטרור מייצר עוד טרור. התוצאה היחידה שצריכה להיות לטבח היא חיסול מוחלט של החמאס. לא הישג מדיני לפלשתינים. הגדולה של הסכמי אברהם היתה בעובדה שלא נתנו לפלשתינים למנוע שלום איזורי. אסור לחזור אחורה למשוואות כושלות שהביאו אותנו עד הלום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר