כך מוכרזים נרצחי שבעה באוקטובר בימים האחרונים באופן רשמי

שני צוותים עובדים על זיהוי חללים אזרחיים וצבאיים • המידע מתקבל באמצעות גורמי מודיעין ואנשי צבא וכן על ידי חטופים ששבו ארצה • האיסוף יכול לארוך שבועות אך ברגע שמתקבל מידע מספיק מהימן הוא מוצג בפני הרב הראשי המאשר להכריז מוות

הרבנות הצבאית בקיבוץ בארי. צילום: יוסי זליגר

צוותים מיוחדים של אנשי הרבנות הצבאית, גורמי מודיעין ומפקדת החטופים בראשות ניצן אלון וכן צוות מיוחד של משרד הדתות בראשות הרב הראשי יצחק יוסף נפגשים בימים האחרונים תכופות כדי לדון במידע חדש המובא בפניהם ועל ידו למעשה מתאפשר להכריז באופן רשמי על נרצחים "חדשים" מאז השביעי באוקטובר. באופן הזה הוכרז בשבת אל"מ אסף חממי מפקד החטיבה הדרומית ונוספים. להבדיל, במהלך הלחימה הצליח גם צה"ל להביא לישראל גופותיהם של שלושה ובהם אופיר צרפתי ז"ל שמשפחתו עודכנה בסוף השבוע על הירצחו.

מדובר למעשה בשני צוותים צבאי ואזרחי האחד בראשות הרב הצבאי הראשי והשני שהקים מנכ"ל משרד הדתות יהודה אבידן ובראשו עומד הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף שמזהים חללים אזרחיים וצבאיים. המידע החדש מתנקז אל שני הצוותים באמצעות גורמי מודיעין ואנשי צבא שבידיהם המידע כמו גם בעקבות חזרתם של חטופים רבים שסיפקו מידע שהצליח להצליב מידע רב שכבר היה בידי ישראל.

הרבנות הצבאית בקיבוץ בארי, צילום: יוסי זליגר

האינפורמציה שנאספה בכל הנתיבים האפשריים מאז תחילת המלחמה, כמו למשל דיווח של אחת החטופות על אשפוז שלה לצדו של מי שראתה מת לנגד עיניה אפשרה קבלת תמונה מהימנה שאפשרה לרבנים לקבוע מוות. המידע שמתקבל במפקדת ניצן אלון לטיפול בנעדרים נאסף לאורך השבועות האחרונים אך רק ברגע שמתקבל מידע מספיק ומהימן המוצג בפני הרב הראשי ניתן להכריז מוות. גורם המעורה בנושא אמר ל"ישראל היום" כי החטופים סיפקו מידע על "תנועתיות" רבה בזמן שהיו בשבי שאפשרה להם לצבור מידע שהוצג לגורמי המודיעין עם חזרתם כאן בישראל.

בצוות האזרחי מדובר בעבודה מורכבת יותר שכן החברים בו נדרשו לחתום על איסור העברת מידע מאחר שהדברים שהוצגו בפניהם הוגדרו בסיווג של ביטחון המדינה. מדובר למעשה בהמשך עבודה מצמרר למדי של הרב יוסף הן לאחר שאביו הרב עובדיה יוסף קבע מוות באופן דומה במלחמת יום כיפור לנרצחים רבים.

מי שכאמור הקים את הצוות היה מנכ"ל משרד הדתות יהודה אבידן שמשרדו אחראי על הקבורה. תחת הרב יוסף נמצאים בצוות גם הרב עידו שחר דיין בית הדין הגדול יחד עם הרב הצבאי הראשי. מולם הופיעו בסוף השבוע אנשי מערכת הבריאות והביטחון שהציגו את הנתונים שהובילו את הרב הראשי למסקנה שניתן להכריז על נרצחים. מדובר בסיוע ישיר בין היתר לאלמנות שלא יוותרו עגונות במצב שבו הגופות נמצאות בשבי חמאס. באופן הזה זוהו חמישה נרצחים אזרחים מהטבח עד כה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר