מתחת לפני השטח: חילוקי הדעות בין נתניהו לגלנט

בסביבתם של רה"מ ושר הביטחון טענו כי "היחסים תקינים" • עם זאת, השניים חלוקים על היענות לדרישות האמריקניות לנהל את המערכה באיפוק • גורם מדיני ל"ישראל היום": "אף אחד לא מחשק אותנו"

ראש הממשלה נתניהו בדיון ביטחוני עם שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי (ארכיון). צילום: לע"מ

שוב מתיחות בין שר הביטחון גלנט לראש הממשלה נתניהו אודות אופן ניהול המערכה. בלשכת ראש הממשלה ביקשו שלא להתייחס לדיווחים וגם שר הביטחון אמר לחברי ועדת חוץ וביטחון שפגש ביום שישי ושאלו על כך כי "היחסים תקינים". גורמים המעורים ביחסים בין השניים טוענים כי המקור למתיחות נשען גם על ההיענות הישראלית לדרישות האמריקניות בניהול המערכה באיפוק.

נתניהו על פגישתו עם ביידן: "סיכמנו על שיתוף פעולה שישנה את המשוואה בכל הגזרות" // צילום: עומר מירון / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ

כאשר הותקף גם על כך בוועדת חוץ וביטחון מצד חברי כנסת שתהו על הכנסת סיוע הומניטרי לרצועה בטרם שחרור החטופים, השיב גלנט: "אי אפשר לקבל תמיכה מהאמריקנים ולומר 'לא' לדרישותיהם בנושאים ההומניטאריים". ח"כ טלי גוטליב אמרה לו כי היא איננה סומכת על נתניהו לאחר ש"התקפל" מול דרישות ארה"ב לסיוע לרצועה.

לעומת זאת גורם מדיני אמר ל"ישראל היום" כי "אף אחד לא מחשק אותנו. הקבינט נחוש בעמדתו: השמדת חמאס. אף אחד לא לוחץ עלינו לשנות את מטרת המלחמה. בדיוק הפוך: ארהב עוזרת לנו לממש את היעד הזה ובלי תמיכתה אין סיכוי להשיג זאת".

שר הביטחון גלנט: "חיזבאללה החליט להשתתף בלחימה, אנחנו גובים ממנו מחירים כבדים" // צילום: אלעד מלכה // צילום:

בתוך כך נשמעות טענות קשות מאוד של חברי ועדת המשנה לחוץ וביטחון (ועדה חסויה) על כך שהם ממודרים מהחומרים הנדרשים להם למעקב אחר התנהלות המערכה. גם חברי ועדת חוץ וביטחון גיחכו על כך שהדברים ששמעו ביום שישי האחרון היו פחותים מאלה שנחשפו אליהם הכתבים הצבאיים. חברי הוועדה מתחו ביקורת על כך שהרמטכ"ל טרם התייצב למתן תשובות, לכן כבר מחר יגיע לוועדה סגן הרמטכ"ל למתן דיווח שוטף אודות המתרחש במלחמה.

העיניים לצפון

הדרג המדיני טרם הכריע האם לפתוח במתקפה אל מול החזית המתפתחת מצפון מול חיזבאללה. עד כה ישראל הגיבה אל מקורות הירי וזאת חרף ההרוגים בצד הישראלי, בישראל טענו עד כה כי אם ניתן היא איננה מעוניינת להילחם בשתי חזיתות. חברי ועדת חוץ וביטחון שאלו גם הם את שר הביטחון גלנט: "למה לא תוקפים את חיזבאללה, למה מחכים?" אולם לא זכו לתשובה מניחה את הדעת.

צה"ל תוקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט במרחב הר דב, 21 באוקטובר 2023 // צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, למרות הירי על הצפון גם הערב התפיסה המדינית בניהול המלחמה  היא כי כרגע ממוקדים בעזה. לא מעוניינים בחזית שנייה. רואים בחזית הצפונית כבר לחימה ממושכת ולא אירועים נקודתיים אך עדיין - לא רוצים שם עוד מערכה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר