לרגעים נתניהו נשמע כמו שמעון פרס - התגובות בקואליציה הזכירו לו לאן הוא חוזר

מרצף הברכות ששלחו שרי הציונות הדתית מיד לאחר נאום נתניהו ניתן היה לטעות ולחשוב שראש הממשלה מכריז בניו יורק על סיפוח • הוא אמנם דרש להוריד את יכולת הווטו של הפלשתינים אבל בסופו של דבר התחייב לתהליך שלום גם מולם • לא יהיו דרישות לוויתורים טריטוריאליים הזכירו, שרי הציונות הדתית לנתניהו - אם הספיק לשכוח ממרחק

Prime Minister of Israel Benjamin Netanyahu addresses the 78th United Nations General Assembly at U.N. headquarters in New York City, New York, U.S., September 22, 2023. REUTERS/Mike Segar

מזה"ת חדש? מרצף הברכות ששלחו שרי הציונות הדתית מיד לאחר נאום נתניהו היום (שישי) בעצרת האו"ם, ניתן היה לטעות ולחשוב שראש הממשלה מכריז בניו יורק על סיפוח מיידי של כל שטחי יהודה ושומרון.

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' והשרים אורית סטרוק ואופיר סופר היו הראשונים לפרסם הודעות וברכות על נאום שבו נתניהו פרש את חזונו לשלום במזרח התיכון, שלא מתעלם מהפלשתינים אלא כולל אותם בתוכו. הוא אמנם דרש להוריד את יכולת הווטו שלהם בהתייחס להתקדמות לשלום עם מדינות העולם, דרש מהרשות הפלשתינית להפסיק להסית נגד ישראל - אבל בסופו של דבר התחייב בנשימה אחת לתהליך שלום גם מול הפלשתינים.

נתניהו על הפלשתינים: "הם יכולים להיות חלק, אבל אסור לתת להם וטו" // רויטרס

נתניהו טען כי הטעויות שנעשו במשך רבע מאה מול הפלשתינים לא ייעשו בתקופתו, וחזר על התחייבות לשלום עם מדינות האזור שיובילו בסופו של דבר גם את הפלשתינים פנימה. לרגעים היה נשמע נאומו כאילו לקוח מנאומיו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, כן כולל הביטוי: "מזרח תיכון חדש" עם התוספת "והפעם באמת" - גם עם נגיעות ריאליות יותר מאלו שהציבו את הרשות הפלשתינית כמי שיכולה להוביל תהליך כזה במשך העשורים האחרונים.

סמוטריץ' וסטרוק בהודעותיהם סיפקו לנתניהו תזכורת מהקואליציה שממתינה לו בבית ולא בכדי. הרמזים היו עבים דיים באשר לגבולות הגזרה בהם יוכל נתניהו לתמרן מול הפלשתינים וכללו את ההבטחה הבאה: "יחד נביא בע"ה שלום תמורת שלום, נמשיך לשמור על ביטחון ישראל, להתיישב בכל מרחביה, ולפתח אותה ואת המזרח התיכון והעולם כולו". לא יהיו דרישות לוויתורים טריטוריאליים כשאנחנו בהנהגה הזכירו למעשה שני שרי הציונות הדתית לנתניהו, אם הספיק לשכוח ממרחק.

חזון השלום שפרש נתניהו באו"ם החליף באופן מהותי את נאומיו האחרונים בעצרת הכללית, שבמוקד שלהם הייתה עד כה איראן גרעינית והאיום שלה על ישראל. מדובר בשינוי של 180 מעלות מהישרדות - להבטחה לשגשוג, כאשר היעד הבא כמובן היא סעודיה ודרכה המסדרון הכלכלי מהודו דרך עיראק וירדן ועד לישראל וממנה לים התיכון.

נתניהו איזכר בנאומו את טראמפ, אך נשא עיניים לעבר הנשיא הנוכחי ביידן ותלה בו את תקוות המימוש: "ארה"ב היא בלתי ניתנת להחלפה בתהליך הזה", אמר.

נאום נתניהו באו"ם, צילום: AP

ולסיום הייתה גם איראן. נתניהו הזכיר שהוא משתמש באותו טוש אדום שבו סימן בנאום קודם את הקו האדום שאיראן עשויה לחצות לעבר פצצה גרעינית (וחצתה מזמן), כדי לסמן את חזון השלום האזורי שלו. אך רמז גם לאמריקנים שאינם מפעילים את משטר הסנקציות על איראן שמתקדמת במהירות לעבר העשרה שתסכן את ישראל ודרש להציב מולה איום צבאי אמין כדי לבלום את ההתקדמו המסוכנת. נתניהו שב על התחייבויותיו הקודמות כשאמר: "אעשה כל שביכולתי למנוע מאיראן נשק גרעיני".

בינתיים, בהיעדר מחויבות אמריקנית למלחמה הזו מול איראן, הוא מחבק בשתי ידיים את נתיב הקואליציה האזורית אל מול משטר האייתולות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר