מינוי חד צדדי: הרמטכ"ל ושר הביטחון מינו ראש מנהל אזרחי בניגוד לדעתו של סמוטריץ'

הלוי וגלנט מינו את תא"ל הישאם איברהים לתפקיד ללא ידיעתו של השר הממונה, שהעדיף מועמד אחר • גורמים במערכת הביטחון הסבירו כי המתח בין שר הביטחון לסמוטריץ' מורגש, אך הדפו את הטענות: "מינוי קצינים הוא באחריות הרמטכ"ל בלבד"

סמוטריץ' העדיף מועמד, גלנט והלוי בחרו באיברהים. צילום: אורן בן חקון

המינוי שיוביל לסערה במשרד הביטחון? הרמטכ"ל הרצי הלוי מינה היום (ראשון) בגיבויו של שר הביטחון גלנט את תת-אלוף הישאם אבראהים לתפקיד ראש המנהל האזרחי, זאת ללא ידיעתו של השר במשרד הביטחון הממונה על המנהל האזרחי בצלאל סמוטריץ'. שר האוצר אף דרש לקדם מינוי אחר לתפקיד הרגיש, אולם המועמד שלו נדחה על ידי השניים שבחרו באברהים לתפקיד, כפי שפורסם היום בהודעת דובר צה"ל.

בהסכם שנחתם בין שני השרים גלנט וסמוטריץ' עם הקמת הממשלה לעניין חלוקת הסמכויות ביניהם, נכתב כי "לשר הנוסף לא תהיה סמכות ביחס למינויים של אנשי צבא. מינויים במנהל האזרחי למשרות אזרחיות, יהיו תחת אחריותו המיניסטריאלית של השר הנוסף". קרי, מינוי ראש המנהל האזרחי אינו בסמכותו של סמוטריץ', אולם השר הממונה מטבע הדברים ביקש מועמד לבחירתו וסורב.

מונה בניגוד לדעתו של השר סמוטריץ', אל"מ איברהים, צילום: אנצו גוש / ג'יני

גורמים המעורים בנושא הדפו את הטענות על הדרישה של השר הממונה במשרד הביטחון על המנהל האזרחי להתערב במינוי ראש המנהל האזרחי ואמרו כי "מינוי קצינים הוא באחריות הרמטכ"ל בלבד". חשוב להזכיר כי הבטחת הבחירות של סמוטריץ היא פירוק המנהל האזרחי במטרה "לאזרח" את הפעולות והשירותים מעבר לקו הירוק.

תפקיד ראש המנהל האזרחי נחשב תפקיד רגיש והיכולת של סמוטריץ' לעבוד עם הכפוף לו במנהל אמורה להביא לידי ביטוי את סמכויותיו בשטח, אלא שבמערכת הביטחון מדווחים כי המתח בין גלנט לסמוטריץ' נוכח ואף משפיע על התיאום בין השניים.

שר הביטחון: "שרים מרשים לעצמם להטיח אמירות שקריות" || צילום: אלעד מלכה

כעת כאשר גלנט דרך הרמטכ"ל בחר את ראש המינהל האזרחי, יוכל סמוטריץ' לבחור את סגנו או כל בעל תפקיד אחר שהוא בדרג אזרחי. כיצד יעבוד שיתוף הפעולה הזה? אפשר אולי ללמוד מהמתרחש בין גלנט לסמוטריץ'.

תגובת דובר צה״ל: "הליך דיון השיבוצים בצה״ל מתבצע באופן סדור, ענייני ומקצועי. דיוני השיבוצים בדרג התא״ל מתקיימים בראשות הרמטכ״ל ובהשתתפות פורום המטה הכללי. מינויים אלה מותנים באישור שר הביטחון". 

מהשרים גלנט וסמוטריץ' לא נמסרה תגובה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר