נורמליזציה עם סעודיה: נתניהו וביידן זקוקים להסכם - ועשויים לעשות היסטוריה

במקרה שסמוטריץ' או בן גביר יאיימו לפרוש מהקואליציה, מקומם יתמלא על ידי בני גנץ ומפלגתו - דבר שכבר נידון במחשכים על פי גורמים תקשורתיים • חיבור הנקודות הללו יעניק לנשיא ארה"ב את טקס חתימת השלום במדשאת הבית הלבן שהוא זקוק לו כל כך • עם זאת, הרבה תלוי בפעולותיו של רה"מ נתניהו

נתניהו בישיבת הממשלה. צילום: רויטרס

כאשר אנו מסתכלים היום על המצב הפוליטי והמדיני של ישראל, מתגלה תמונה די מעורפלת. כדי להבהיר את התמונה, אנו נצטרך לחבר בין הנקודות.

אמריקה: ערב בחירות 2024, הנשיא ביידן מוצא עצמו במצב פוליטי ירוד וצריך להתמודד עם השלכות משפט השחיתות של בנו. תמיכתו באוקראינה מעוררת התנגדות גוברת בקרב הרפובליקנים, ובמזרח התיכון הסעודים הפנו לו גב ופנו לסין שתתווך בינם לבין איראן.

בלי ללחוץ ידיים: ביידן נפגש עם בן סלמאן בסעודיה | הטלוויזיה הסעודית

לכן, הנשיא ביידן זקוק להישג מדיני מרשים. לדידו של בעל הטור הנודע תום פרידמן, הישג כזה עשוי לבוא בדמות כינון יחסים בין ערב הסעודית לישראל ושינוי מהותי במזרח התיכון. על פי הנשיא אתמול, הושגה התקדמות משמעותית לקראת אפשרות שיוזמה זו אכן תצא לפועל בטווח הזמן הנראה לעין.

התנאי: מחווה ישראלית כלפי הפלשתינים

ערב הסעודית: השבוע ביקר בריאד היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן, שהציע ליורש העצר הסעודי נשק וערבויות ביטחוניות אמריקניות תמורת הסכם בין סעודיה לבין ישראל. הנסיך השיב בחיוב, בתנאי שתהיה מחווה ישראלית כלפי הפלשתינים - למשל, הקפאת בנייה ביהודה ושומרון או היתרי בנייה יהודית לפלשתינים בשטח C. ואולם, מחווה כזאת אינה יכולה להינתן על ידי ממשלת ישראל בהרכבה הנוכחי.

ישראל: בשבוע שעבר אישרה הכנסת את חוק צמצום עילת הסבירות. מדוע בחרה הקואליציה דווקא להעביר חוק זה מכל החוקים הנוגעים לרפורמה (שינוי אופן בחירת השופטים, פסקת ההתגברות)?

חברי כנסת מהקואליציה חוגגים את העברת צמצום עילת הסבירות, צילום: אורן בן חקון

התשובה, אם כך, ניתנה על ידי רה"מ בנימין נתניהו, כשהיא מכוונת לאריה דרעי, ראש מפלגת ש"ס - שהחזרתו לשולחן הממשלה נבלמה על ידי בג"ץ באמצעות השימוש בעילת הסבירות. מרוב ההתמקדות בעברו הפלילי של דרעי, קל לשכוח את השקפתו המדינית המתונה. צמצום עילת הסבירות יחזיר את דרעי לממשלה, שבה הוא ישמש משקל כנגד סמוטריץ' ובן גביר, דבר שיאפשר לראש הממשלה להעניק לסעודים את המחווה הנדרשת לפלשתינים.

במקרה שסמוטריץ' או בן גביר יאיימו לפרוש מהקואליציה, מקומם יתמלא על ידי בני גנץ ומפלגתו - דבר שכבר נידון במחשכים, על פי גורמים תקשורתיים.

דלתות פתוחות

חיבור הנקודות הללו יעניק לנשיא ביידן את טקס חתימת השלום במדשאת הבית הלבן שהוא זקוק לו כל כך. הסעודים יקבלו את הנשק ואת הערבויות האמריקניות שהם ביקשו כל כך להשיג. אך למעשה, המנצחת הגדולה תהיה מדינת ישראל: לא רק שתשיג קץ לסכסוך המתמשך עם העולם הסוני, אלא גם דלת פתוחה לתוך המשק הסעודי העצום - ובאמצעותו לשווקים המאסיביים של אינדונזיה, מלזיה ופקיסטן. המצב המדיני, הכלכלי והאסטרטגי של מדינת ישראל ישתפר משמעותית.

מוחמד בן סלמאן עם ג'ו ביידן בג'דה, צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

עם זאת, החיבור בין הנקודות הללו לא יהיה פשוט. הרבה תלוי בפעולותיו של רה"מ נתניהו. ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו טען שנתניהו לא מובל על ידי שריו, אלא למעשה שולט בהם בשקט, וזאת למרות הרעשים הרבים והכותרות השליליות.

אם זהו אכן המצב, נתניהו מסוגל להשיג לישראל הישג היסטורי מכל הבחינות, ואולי גם לשים קץ למאבק הפנימי שקורע את מדינתנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר