חקירת אסון הזפת בחופי ישראל: מינרווה הלן (MINERVA HELEN), אונייה המפליגה תחת דגל יוון, היא החשודה העיקרית בזיהום שהתפשט בשבוע שעבר בחופי ישראל - כך הותר היום (רביעי) לפרסום.
זיהום הזפת בחוף ניצנים // צילום: המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה
ביום שבת צפויה האונייה לעגון בנמל פיראוס ואז ניתן יהיה לבדוק את מיכלי הדלק שלה. במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי יש תשע אוניות נוספות שסומנו כחשודות פוטנציאליות.
עם זאת, גורם בכיר במשרד להגנת הסביבה המעורה בחקירה המתנהלת מסר כי לפי ממצאי החקירה שעלו עד כה, ואשר נמצאים תחת צו איסור פרסום גורף מצביעים על האונייה מינרווה הלן כמי שלכאורה אחראית למפגע האקולוגי. עוד מסר הבכיר כי אחת מתשע האוניות הנוספות נוקתה כמעט כליל מכל חשד למעורבות באירוע.
במשרד ציינו כי המדינה טרם ביצעה חקירות לאירוע, מכיוון ש"אנו עדיין בשלב איסוף הראיות". במשרד אמרו כי החומר הנפלט הינו בסבירות גבובה מאוד "דלק כבד" או שטיפות של מיכלי נפט גולמי.
אחת האפשרויות הנבדקות, היא כי אירעה תקלה במיכלית שנשאה נפט גולמי, כאשר לא ברור אם התקלה דווחה. על פי הפרסום בחדשות 12, היא הטילה כנראה את הנפט והמזוט (דלק נוזלי) במרחק של כ-70 ק"מ מחופי אשקלון. על פי ניתוח ואיכון שידורים מהאונייה, ניתן לשרטט לכאורה את נתיב מהלכיה: יציאה מאיזור תעלת סואץ - הגעה עד כדי 70 ק"מ מחופי אשקלון - ואז, לפתע, היא מבצעת סיבוב חריג ועושה דרכה לפורט סעיד שבמצרים. תמונות הלווחין המראות את כתם הנפט, מחזקות את החשד כי מיכלית זו היא המעורבת לכאורה באסון.
המשרד להגנת הסביבה הבהיר, כי בניגוד לטענות שנשמעו, לא הייתה בידיו כל התראה מוקדמת או זיהוי מוקדם (של האסון) מאף גורם בינלאומי או ישראלי. "מדובר על אירוע של עבריינות סביבתית, שהתרחש לפי החשד במרחק של למעלה מ-50 קילומטר מחופי ישראל, מחוץ למים הטריטוריאליים שלה", נמסר.
לפי המשרד, ברגע שחושבו התאריכים האפשריים לדליפת הנפט לפי הכיוון והעוצמה נעשתה פנייה לגופים אירופיים (REMPEC ממלטה ו-EMSA) במטרה לבצע איתור לווייני. הבדיקה העלתה מספר איתורים אפשריים במרחב ובזמנים שונים, החשודים כמקור לזיהום.
מתוך המקומות החשודים נמצא באמצעות מודל לחיזוי תנועות ים שהמשרד הריץ, ולפיו "אחד המיקומים במרחק של 50 ק"מ ממול לחופי אשקלון הוא בעל התאמה טובה למקור ולחיבור שלו לגושי הזפת שנחתו בחופים", לשון המשרד.
במשרד מציינים, כי אותרו 10 ספינות כחשודות פוטנציאליות. מתוכן- שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביקורת פתע באונייה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, אך היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים.
"המשרד להגנת הסביבה עומד בקשר עם גופים בינלאומיים. ככל שיהיה זיהוי לאונייה והיא תאותר, נפנה לרשויות במדינות היעד לפעול למיצוי ההליכים אל מול האונייה החשודה", נמסר.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, התייחסה למקרה: "החקירה מורכבת מאוד, שברובה נמצאת מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, ולכן אין לנו כל סמכות חוקית לעצור אוניות בלב ים. לפיכך, אנו משתפים פעולה עם גורמים בינלאומיים בנושא".

אתמול צומצם צו איסור הפרסום בעניין. זאת לאחר שהשופט זאיד פלאח מבית משפט השלום בחיפה קבע, כי אסור לפרסם דבר הקשור בשיטות החקירה, בגורמים המעורבים בביצוע החקירה וכן כל פרט שמקורו ברשות החקירה. מנגד, הותר לפרסם כל פרט שמקורו בתחקיר עצמאי של כלי התקשורת ולא ברשות החקירה.
על כך נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי "צו איסור הפרסום הוצא מטעמנו במטרה לצמצם מידע שיגיע לחשודים לפני שאנו נגיע אליהם". במשרד ביקשו שלא להתייחס לאף אחת מהחשודות באירוע, וציינו: "המשרד מסתייע ברשויות ספנות במדינות אחרות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו