מוצרים שנזרקים ופליטת פחמן נרחבת: כך משפיעים חגי הקניות על כדור הארץ

לחדוות הקנייה בבלאק פריידי, סייבר מאנדיי ודומיהם ישנו גם מחיר סביבתי • לפי מחקרים שנעשו על תעשיית השיט העולמית, ספינות שמשנעות מוצרים פולטת כ-1,000 מיליון טון - מה שמחמיר את הזיהום האווירי ופוגע באקלים

שופינג ברחוב הקניות אוקספורד שבלונדון. צילום: Getty Images

תקופת חגי הקניות של חודשים נובמבר-דצמבר, כמו יום הרווקים הסיני, סייבר מאנדיי ובלאק פריידיי, מביאה התלהבות וחדוות קניה אצל רבים ורבות מאיתנו, אבל גם נושאת עימה עלות סביבתית לא מבוטלת. הייצור המאסיבי של מוצרים, אריזות וקישוטים, יחד עם שינוע רחב היקף, מובילים לבזבוז משאבים עצום ולהצטברות פסולת משמעותית.

כדי למקסם את הפוטנציאל העסקי של העונה, חברות רבות מעלות את קצב הייצור ואת המלאי. יחד עם זאת, העודפים האלה לא רק פוגעים בשורת הרווח, אלא גם באקולוגיה. מוצרים שלא נמכרים הופכים לפסולת, ושינוע בינלאומי מגדיל את פליטת הפחמן.

מניתוח נתוני הקניות של של ענקית הטכנולוגיה סיילספורס, שניתחה למעלה מ-1.5 מיליארד צרכנים, ניתן לראות כי נתוני מכירות גלובליים המסכמים את שבוע הקניות שבין ה"בלאק פריידי" ל"סייבר מאנדיי", שברו שיאים גם השנה. הדוח חושף שיא של 314.9 מיליארד דולר במכירות אונליין בעולם, לעומת 298 מיליארד דולר שנה שעברה.

 אם לא יינקטו צעדים משמעותיים, פליטות הפחמן מהאוניות עשויות לעלות ב-50% עד 2050, צילום: GettyImages

לפי מחקר של ארגון Transport & Environment, ומדוחות של הארגון הימי הבינלאומי (IMO), תעשיית השיט העולמית, שבמסגרתה ספינות ענק משנעות מוצרי צריכה רבים שנקנים כעת, פולטת כ-1,000 מיליון טון CO2 בשנה, המהווים כ-3% מפליטת הפחמן העולמית. אם לא יינקטו צעדים משמעותיים, הפליטות עשויות לעלות ב-50% עד 2050, וייתכן שהן יהוו עד 10% מסך הפליטות העולמיות אם מגזרים אחרים יצליחו להפחית את פליטותיהם. התעשייה משתמשת בדלקים הנחשבים למלוכלכים ביותר, מה שמחמיר את הזיהום האווירי והפגיעה באקלים.

"מצב זה דורש שינוי וחשיבה מחדש על תהליך הייצור הרכישה והשינוע", אומרת מורן לוי פינקלשטיין, דירקטורית במחלקת מוצר בחברת קורנית דיגיטל, "פתרונות ייצור דיגיטלי יכולים להציע אלטרנטיבה ירוקה יותר, כיוון שגישה זו מאפשרת תגובתיות מהירה למגמות, מה שמוביל להורדת מלאים מיותרים ולמניעת בזבוז. במקום לייצר כמויות גדולות מראש, ניתן לייצר לפי דרישה (on-demand) – במהירות וביעילות. יתרה מכך, ייצור קרוב לנקודת הצריכה (nearshore) לא רק מקטין את פליטת הפחמן, אלא גם תורם לכלכלה המקומית".

טכנולוגיות ייצור אחראיות

בעולם ישנן מספר חברות גלובליות שכבר יישמו טכנולוגיות ייצור אחראיות. למשל, חברת הביגוד האמריקאית פטגוניה (Patagonia) משקיעה בייצור בר-קיימא, תוך שימוש בחומרי גלם ממוחזרים המקדם את רעיון "החזק לאורך זמן" על פני צריכה מיותרת.

בגדים משומשים שהפכו לאשפה בספרד, צילום: רויטרס

גם איקאה מקדמת ייצור מקומי ומפחיתה את פליטות הפחמן שלה, תוך שהיא משתמשת בטכנולוגיות דיגיטליות להתאמה אישית של המוצרים. אפילו נייקי יישמה טכנולוגיות שמפחיתות בזבוז חומר ומעודדת ייצור לפי דרישה, תוך שימוש בחומרים ממוחזרים. דוגמאות מעודדות אלו ממחישות כיצד תעשיות מובילות עוברות לכיוון של ייצור אחראי, ועשויות להוות מודל לחיקוי לעסקים אחרים.

"לייצור דיגיטלי יתרון נוסף, בדמות התאמה אישית", מוסיפה לוי פינקלשטיין. "הצרכנים יכולים לעצב את הפריטים שלהם, מה שמעניק חווית רכישה ייחודית ומדויקת יותר. השינוי הזה מייצג גם תגובה להתפתחות עולם המסחר המקוון, שבו דרישות הצרכנים משתנות במהירות וצריכות להיתמך בפתרונות זמינים וגמישים". בנוסף הצרכנים יכולים לקחת חלק פעיל בהפחתת ההשפעה הסביבתית של חגי הקניות על ידי תמיכה במותגים שמיישמים עקרונות של ייצור בר-קיימא, רכישת מוצרים מקומיים ומסחר בתפירה אישית, או פשוט צמצום הצריכה של מוצרים לא הכרחיים.

 "השינוי הזה מייצג גם תגובה להתפתחות עולם המסחר המקוון", צילום: גטי אימג'ס

לצד טרנד חגי הקניות, טכנולוגיות מתקדמות הללו עשויות לא רק לענות על צורך עסקי, אלא גם להוות מפתח לצריכה אחראית יותר. ככל שיותר צרכנים ידרשו ייצור ירוק ויתמכו בחברות שמייצרות באופן אחראי, ייתכן שניתן יהיה לחגוג את עונת חגי הקניות הבאה עם מודעות גדולה יותר להיבט האקולוגי של העולם בו אנו חיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר