צבת הים הגדולה בעולם הגיעה פצועה לחופי ישראל - והושבה לים לאחר טיפול

בחוף גן לאומי תל דור נמצאה צבת ים גילדי כשגפיה הקדמיות קטועות בעקבות הסתבכות בחוטי דיג • היא טופלה במרכז הצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים, ואתמול הושבה לים • ד״ר יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים: "החזרנו אותה למקום שהיא רגילה לחיות בו, איפה שיש את התנאים עבורה להבריא"

צבת הים שחזרה לים לאחר שטופלה בארץ. צילום: יניב לוי, רשות הטבע והגנים

צבת ים גילדי שנמצאה על חוף גן לאומי תל דור כשגפיה הקדמיות קטועות בעקבות הסתבכות בחוטי דיג, טופלה במרכז הצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים, ואתמול (חמישי) היא הושבה לים.

צב ים גלדי מבקר בישראל // רשות הטבע והגנים

הצבה, שמשקלה כ-300 ק"ג ואורכה כ-2 מטרים, הגיעה למרכז ההצלה לצבי ים במכמורת של רשות הטבע והגנים. המטפלים ראו כי היא סובלת מפגיעת ראש ממנה ניכר כי החלה להתאושש, וכי הגפה הקטועה נמצאת בתהליכי החלמה גם היא.

ד״ר יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים מסביר: "זהו אירוע די נדיר ומאוד מרגש לראות צב ים גלדי בחופינו. לנו במרכז יש את כל התנאים והציוד הנדרש כדי לעזור לה. הצבה קיבלה טיפול אנטיביוטיקה, הסרת חוט דיג מהגפה הקדמית שלה. הצבה הסתבכה מחוטי דייג שהיו במערך קרסים חלקם שלמות חלקם שבורות שכנראה גרמו לכריתה גפה אחת שלה".

צב שהגיע לחוף בישראל (ארכיון), צילום: רשות הטבע והגנים

"צילמנו צילומי רנטגן באדיבותו של דוקטור יואל סילברמן ראינו שאין שבר והגפה חזקה וטובה, לכן יצאנו היום עם ספינת המחקר של עמותת אקואושן לים ושחררנו אותה לטבע לים. מדובר בצבה גדולה ומרשימה שחזרה למקום בו היא רגילה לחיות, איפה שיש את התנאים עבורה להבריא".

הפעם האחרונה בה מרכז ההצלה לצבי ים נתקלו במין זה בחופינו, הייתה בשנת 2022 לאחר שנמצא פרט מת על החוף שהסתבך גם הוא בציוד דיג. הצב, אשר אזור המחייה שלו הוא באוקיינוס האטלנטי נצפה בישראל כ-35 פעמים בלבד ב-70 שנות תיעוד, כאשר ברוב הפעמים שנצפו צבים גילדיים בישראל היה זה כשהם נשטפו לחוף מתים.

הצב הגילדי הוא הזוחל הימי הגדול ביותר בעולם, והוא היחידי בעולם שאין לו שריון. הצבים הגילדיים ניזונים ממדוזות וזו גם הסכנה הגדולה המאיימת על קיומו – הצבים הגילדיים מבלבלים בין מדוזות לבין שקיות הניילון הרבות שמגיעות לים, ובעקבות זאת נחנקים למוות.
מדובר במין בסכנת הכחדה קריטית בכל העולם מין מאוד נדיר. הצב הגלדי חי בים עמוק מעל קילומטר, הוא חוצה אוקיינוסים ועולה לחוף רק בתקופת רבייה.

גן לאומי תל (ארכיון), צילום: נעמה טוכפלד - רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים מזכירה כי במידה ונתקלתם בצב ים במצוקה, יש לשמור עליו, לא לגעת בו ולהתקשר מיד למוקד רשות הטבע והגנים במספר 3639*.

במידה ואתם נמצאים בתחום גן לאומי, יש לנסות לבקש את עזרת צוות עובדי רשות הטבע והגנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר