אסון אקולוגי בנחל דרגה: זיהום חמור מאיים על פנינת הטבע במדבר יהודה

מזבלת אל מיניה קרסה, וגרמה לזיהום נרחב בנחל דרגה, אחד מנחלי האכזב היפים במדבר יהודה • מומחים קוראים לפעולה מיידית ולהחלת ריבונות סביבתית ביהודה ושומרון

נחל דרגות לאחר הזיהום. צילום: בית ספר שדה כפר עציון

אסון אקולוגי חמור בנחל דרגה:  הנחל, הממוקם במדבר יהודה ומהווה אחד מיעדי הטיול האהובים באזור, נפגע קשות כאשר מזבלת אל מיניה הסמוכה קרסה וגרמה לפריצת בריכת תשטיפים. הזיהום הנרחב הוביל לסגירת הנחל למטיילים לשנים הקרובות, ומעלה חששות כבדים לגבי עתיד האזור ומדגיש את הבעיות הסביבתיות המתמשכות ביהודה ושומרון.

מזבלת אל מיניה, צילום: בית ספר שדה כפר עציון

עמיחי נעם, סמנכ"ל בית ספר שדה כפר עציון, טוען כי מדובר בכשל מערכתי: "לא נעשה מספיק כדי למנוע את האסון האקולוגי. הבעיה היא לא רק הזיהום המדובר, אלא עצם קיום מזבלה שממשיכה לעבוד באין מפריע בניהול כושל ורע, מה שיביא בסבירות גבוהה מאוד לזיהום נוסף שיתרחש בעתיד. הדבר מחייב שינוי מיידי על ידי החלת ריבונות סביבתית כך שמפעלי תשתית עם פוטנציאל סיכון גבוה יוקמו תחת פיקוח של המשרד להגנת הסביבה".

נחל דרגה, הזורם ממזרח לירושלים לכיוון ים המלח, הוא אחד מנחלי האכזב המרשימים במדבר יהודה. הנחל ידוע במפלים מרהיבים ובגבים עמוקים, והוא יעד פופולרי למטיילים וחובבי טבע.

סיור המומחים בנחל דרגה, צילום: בית ספר שדה כפר עציון

אורי הלברשטדט, חוקר עצמאי ובעלים של חברת "ליתוסול", היה הראשון לחשוף את חומרת הזיהום. "נחשפתי למצב שדורש פעולה דחופה ומענה. הציבור לא מכיר את חומרת הבעיה, ולכן החלטתי לפעול," אמר הלברשטדט.

בעקבות גילוייו, בית ספר שדה כפר עציון ארגן סיור מקיף בנחל עם מומחים מובילים מרשות הטבע והגנים, המכון הגיאולוגי, המשרד להגנת הסביבה ורשות המים.

נזק אקולוגי לשנים ארוכות. נחל דרגה, צילום: בית ספר שדה כפר עציון

ד"ר נעמה אברהמוב, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה יהודה, מדגישה: "יש צורך מיידי בפיתוח מדיניות סדורה ומתוקצבת לניהול זיהום חוצה גבולות שמקורו ביישובים הפלשתינים ביהודה ושומרון, ממנו נפגעים ישראלים ופלשתינים כאחד".

לביא זמיר, מנכ"ל חוגי סיירות קק"ל: "עם הזמן המדינה מנרמלת את מפגעי הסביבה, כל הגופים הממשלתיים העוסקים בסביבה מעבירים את האחריות מאחד לשני. אנחנו דורשים מהמדינה למלא את תפקידה בשמירת הריבונות הסביבתית ולהפסיק להתעלם ממפגעים הפוגעים בטבע ובבעלי החיים".

המומחים חלוקים לגבי הטיפול המיטבי במפגע. חלק סבורים שיש לתת לטבע לעשות את שלו עם השטפונות הראשונים, בעוד אחרים חוששים מהשפעות ארוכות טווח של הזיהום שנספג בקרקע.

מתן נחום מהחברה להגנת הטבע קורא לפעולה מיידית: "יש לפעול באופן מיידי הן במזעור הנזקים והן בטיפול בעבריונות הפושעת שבה מתנהל האתר. החברה להגנת הטבע רואה בפגיעה בנחלי מדבר יהודה תמרור אזהרה לכולנו על עתידו של מדבר יהודה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר