סקר: יותר מ-90 אחוזים בציבור מתנגדים להקמת תחנת הכוח הפרטית בצומת קסם

סקר חדש בחן את עמדות הציבור לקראת דיון בבג"ץ שיעסוק בעתירה של שש רשויות כנגד הקמת תחנת כוח על בסיס גז בגיבוי סולר בצומת קסם, •  על פי החוק מיקום התחנה בעייתי, שכן הוא חופף רדיוסי מגן של קידוחי מי שתיה ועשוי לפגוע בהם • "למרות שרוב המשיבים הגדירו את עצמם כימין מבחינה פוליטית, כאשר זה נוגע לנושא של משק האנרגיה, הם ביקורתיים מאוד כלפי מהלכי הממשלה", אמרה אחת החוקרות שביצעה את הסקר

תחנת הכוח רוטנברג . צילום: משה שי

רוב מוחלט, 90 אחוזים מהאוכלוסיה מתנגדים להקמת תחנת כוח על בסיס גז בגיבוי סולר בצומת קסם, כך על פי סקר חדש שפורסם היום (ראשון) לקראת דיון בבג"ץ ביום שלישי הקרוב שיעסוק בעתירה של שש רשויות כנגד התוכנית להקמת התחנה. 

למשיבי הסקר שבדק את עמדות הציבור לגבי אחריות המדינה בלקיחת סיכונים בהקמת תחנת כוח מגז וסולר הוצג רקע לגבי משק החשמל בישראל וטיעונים בעד ונגד הקמת תחנות כוח על בסיס גז שמגובות בסולר, מידע בנוגע למיקום תכנית להקמת תחנת כוח מעל אקוויפר ההר שהוגדר על ידי חברת מקורות כ" מאגר מים מרכזי לשעת חירום של המדינה", טיעונים בעד ונגד וחששות בנוגע להיבטים בריאותיים, ביטחוניים, וכלכליים.

המשיבים גם נשאלו על עמדותיהם הפוליטיות בסקאלה של 1 עד 7. כאשר 1 - שמאל, 4 - מרכז ו-7 ימין. רוב המשיבים הגדירו את עצמם כימניים. למטרת ניתוח הנתונים בוצע איחוד תשובות: 3-1 הוגדרו כשמאל (13%) ו7-5 כימין (60%), ו-27% במרכז.

בסקר הוצג למשיבים מידע בנוגע למיקום המיועד של תחנת כוח על בסיס גז וסולר שאם תוקם תהיה ממוקמת מעל אקוויפר ההר, שהוגדר כמקום עם רגישות גבוהה מאד הידרולוגית, כלומר, מיקום שמסכן את מקורות מי התהום של המדינה. 

זיהום אוויר, צילום: מישל דוט קום

רוב הנשאלים הסכימו באופן גורף (72% במידה רבה/רבה מאד, ו93% במידה בינונית ומעלה) כי זה יהיה מחדל של הממשלה לאפשר הקמת תחנת כוח. במיקום זה, כולל בקרב אלו שהגדירו עצמם כימנים (91% במידה בינונית ומעלה). רוב המצביעים שהגדירו את עצמם כימנים (66.8%) הסכימו במידה רבה או רבה מאוד עם הטענה שמדובר יהיה במחדל. 

מדוע המיקום מסכן מאגרי חירום של המדינה?

על פי החלטת ממשלה, אין להגיש תכניות לתחנות כוח קונבנציונליות באזורים המוגדרים כבעלי רגישות הידרולוגית גבוהה מאוד. לפי החוק אסור להקים מתקן עם פוטנציאל פגיעה במי שתיה במיקום שחופף רדיוסי מגן של קידוחי מי שתיה. רוב השטח המיועד לתחנת הכוח הפרטית החדשה חופף רדיוסי מגן. למרות זאת כרגע מתוכנן להניח באזור מכלי סולר ענקיים בנפח של מעל כ- 12,000 מ"ק, המיועדים לתחנת הכוח). לות"ל הוגשו דו"חות המראים כי יש סיכון גדול לאקוויפר, באם תוקם תחנת הכוח באזור. גם משרד הבריאות המשיך להתנגד מבחינה מקצועית להקמת תחנת הכוח במיקום זה, עקב סיכון מי התהום.

על רקע המידע הזה ענו רוב המשיבים (80% במידה רבה/מאד 95% במידה בינונית) שחשוב לממשלה להקים עוד תחנת כוח שמתבססות על גז וסולר–שתדאג למצוא מקום שאינו מסכן את מקורות המים. עמדות חזקות בנושא זה הובעו על ידי רוב מוחלט של המשיבים גם בקרב אלו שמזהים עצמם כימין ( 79% במידה רבה/מאד ו94% כולל במידה בינונית).

רוב המשיבים בסקר הביעו עמדה נחרצת כנגד סיכון מאגר מי החירום של מי התהום של המדינה – גם אם רשות המים הפחיתה את הערכת הסיכון מבחינתה  ל"בינוני" במקום ספציפי בו מיועדים לשים מכלי סולר (74% במידה רבה/רבה מאד; 93% כולל "במידה בינונית; 92% בקרב המזוהים כימין). כמו כן הרוב (67.6%) סבורים שאי אפשר לסמוך על הטענה שלא תקרה אף תקלה במקום ולכן לא צריך לדאוג.  

פול סטילס בג"ץ נבצרות, צילום: ראובן קסטרו

בנוסף לכך רוב המשיבים (71% במידה רבה/מאד ו90% כולל במידה בינונית) סוברים כי יש למנוע את ההקמה של תחנת כוח גדולה מגז וסולר באזור בו גרים, עובדים ועוברים מאות אלפי תושבים בגלל הסיכונים הביטחוניים של האפשרות של פגיעת טילים. כך גם הרוב (67% במידה רבה/מאד) בקרב המזוהים כימין ו87% במידה בינונית ומעלה.

בנוסף לכך רוב המשיבים בסקר (67% במידה רבה/מאד; 91% "במידה בינונית) חשבו שבמצבי חירום עדיף שיהיו פחות תחנות חשמל גדולות על בסיס גז וסולר ועדיף להתבסס על מקורות של אנרגיה מתחדשות בשילוב עם מתקני אגירה שמפוזרות הרבה יותר.  העדפה זאת נמצאה גם בקרב אלו שהגדירו את עצמם ימין.

בנוסף לכך רוב המשיבים סברו (75% במידה רבה/מאד; 90% כולל במידה בינונית) שאסור שהממשלה תאפשר להקים תחנת כוח על בסיס גז וסולר שתפגע בבריאות של מאות אלפי תינוקות וילדים. עליה למצוא חלופה במקום אחר או חלופה של מקורות אנרגיה לא מזהמים.

לדעת הציבור הממשלה צריכה למנוע הקמת תחנת כוח על בסיס גז וסולר ברדיוס של פחות מ-10 ק"מ ממגורי תושבים. לפי הרוב (78.1% במידה רבה/מאד; 92% כולל "במידה בינונית") בגלל סיכונים בריאותיים לתינוקות, ילדים ונשים בהיריון. 

האתר לאנרגיה סולרית של חברת נגב אנרגיה בנגב. חלופות לא מזהמות , צילום: דודו גרינשפן

את הסקר ערכו פרופ' נורית גוטמן מהחוג לתקשורת בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב וד"ר נעמה אפל דורון מהחוג לתקשורת ובית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. הסקר המקוון נערך במדגם ארצי של 604 משתתפים.

פרופ' נורית גוטמן מסבירה מה הניע אותה לערוך את הסקר בעיתוי הנוכחי: "כתושבת ראש העין נחשפתי לנושא של אישור התכנית להקמת תחנת כוח פרטית על בסיס גז וסולר בצומת קסם ולעתירות של רשויות לבית המשפט, שמפרטות כשלים בהליך האישור. נחשפתי להיבטים סביבתיים וכלכליים, ולסיכון למקורות המים של המדינה. כחוקרת שעוסקת בתחום של תקשורת בריאות ותקשורת סיכונים, עניין אותי מאד כיצד הציבור יגיב להחלטה של מוסדות התכנון בעקבות דו"ח של היזמים להפחתת הערכת הסיכון לפגיעה במקורות מי התהום של המדינה, כאשר מדובר במשאב לאומי שחשוב לביטחון המדינה".

ד"ר נעמה אפל דורון אומרת: "הממצאים של הסקר מראים שלמרות שרוב המשיבים הגדירו את עצמם כימין מבחינה פוליטית, כאשר זה נוגע לנושא של משק האנרגיה, הם ביקורתיים מאוד כלפי מהלכי הממשלה להקמת תחנות כוח מבוססת גז וסולר בכלל, מוטרדים מההיבטים הביטחוניים שלהם ומעדיפים חלופות של אנרגיה מתחדשת ומתקני אגירה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר