האם אולימפיאדת פריז היא מהאולימפיאדות האחרונות שניתן יהיה לקיים בחודשי הקיץ?

מחקר מיוחד של CarbonPlan קובע כי ערים רבות יהיו חמות מידי מכדי לקיים בהן את המשחקים האולימפיים • החשש הוא שהחום הגבוה ותנאי הלחות יפגעו בבריאותם של הספורטאים • למעשה, עד שנת 2050, חלק מהערים שכבר אירחו בעבר את המשחקים האולימפיים בקיץ לא יוכלו לעשות זאת שוב

הסמל האולימפי במרומי הסטאד דה פראנס. צילום: אורן אהרוני

לפי דיווח ברשת CNN המסתמך על נתוני CarbonPlan - קבוצת מחקר ללא מטרות רווח המתמקדת במדעי האקלים, תוך מספר עשורים רוב ערי העולם לא יוכלו לארח בחודשי הקיץ את האולימפיאדות בעקבות התחממות כדור הארץ.

קבוצת המחקר בדקה באמצעות מודלים סטטיסטיים מתקדמים הבודקים שילוב של טמפרטורה, לחות, מהירות רוח, זווית השמש ומיקום העננים ומצאה שעד שנת 2050, רוב ערי החוף המזרחי של ארצות הברית יסבלו בחודשים יולי אוגוסט מחום כבד של יותר מ-82.1 מעלות פרנהייט (כ-28 מעלות צלזיוס) בתוספת לחות גבוהה שלא תאפשר קיום תחרויות ספורט ללא סיכון בריאות הספורטאים והקהל.

משפחתה של ענבר לניר, שזכתה במדליית כסף בג'ודו. אולימפיאדת פריז 2024 // צילום: אורן כהן

החשש הוא שהחום הגבוה ותנאי הלחות יפגעו בבריאותם של הספורטאים שעלולים לסבול מהתייבשות, מכות שמש, ובמקרים מסויימים אף להגיע לסכנת חיים בעקבות החום הכבד. מעבר לכך, גם בריאותו של הקהל שיושב ביציעים עשויה להיפגע כתוצאה מתנאי מזג אוויר שיגרמו גם להם להתייבשויות ומכות שמש. כלומר, קיום משחקים אולימפיים בערים האלה יסכן את בריאות הספורטאים ועד שנת 2050 ערים אלו, כמו ערים רבות אחרות בעולם לא יוכלו לארח את המשחקים האולימפיים בקיץ בגלל החום הכבד.

התחממות כדור הארץ תגרום לכך שהלחות הגבוהה והחום הכבד יפסלו את קיום האולימפיאדה גם בחלק גדול ממזרח סין, כולל בייג'ינג ושנגחאי, וגם בהונג קונג ובשטחים עצומים של דרום מזרח אסיה. גם ערים בדרום אמריקה עשויות להיות חמות מדי מכדי לארח את המשחקים האולימפיים. הדבר נכון גם לערים באירופה שנמצאות בסמוך לים התיכון, כמו פלרמו בסיציליה וסביליה בספרד שיהיו חמות מדי מכדי לקיים בהן את המשחקים האולימפיים בחודשי הקיץ. לעומת זאת, ערים בצפון מערב אירופה כמו לונדון, שטוקהולם ואוסלו עשויות להיות יותר אטרקטיביות לאירוח האולימפיאדה בחודשים יולי אוגוסט.

פיטר פלצ'יק וענבר לניר בפריז, צילום: הוועד האולימפי

למעשה, עד שנת 2050, חלק מהערים שכבר אירחו בעבר את המשחקים האולימפיים בקיץ לא יוכלו לעשות זאת שוב. בייג'ין, אתונה, רומא, אטלנטה, טוקיו, סיאול וברצלונה יהיו חמות מדי בקיץ מכדי לקיים בהן תחרות אולימפית.

הפתרון האפשרי הוא לשנות את תאריך קיום האולימפיאדה והעברתו לחודשים שבהם מזג האוויר נוח יותר או לקיים אותן במקומות שחודשי יולי אוגוסט הינם חלק מעונת החורף או עונות מעבר עם טמפרטורה נוחה. כך למשל, באולימפיאדת סידני שנערכה בשנת 2000 קיימו את תחרויות הספורט באביב האוסטרלי בחודשים ספטמבר-אוקטובר. בריו דה ז'נרו בשנת 2016 קיימו את המשחקים האולימפיים בחורף הברזילאי בחודש אוגוסט. בשני המקרים הטמפרטורות היו נוחות לספורטאים ולקהל.

נבחרת ההתעמלות האומנותית עם מדליית הכסף, צילום: אורן אהרוני

נכון לעכשיו, שתי האולימפיאדות הקרובות צפויות להתקיים בתנאים נוחים יחסית, גם האולימפיאדה שתתקיים ב-2028 בלוס אנג'לס אמורה להיות סבירה בגלל שהיא שוכנת לצד האוקיינוס השקט שממתן את הטמפרטורה בעיר, וכך גם המשחקים האולימפיים של 2032 שאמורים להתקיים בצפון אוסטרליה בתקופה קרירה יחסית.

לגבי 2036, יש הרבה שאלות פתוחות אחרי שעשר מדינות הביעו התעניינות באירוח המשחקים. הודו מציעה את העיר אחמדאבאד שבמערב המדינה, ואינדונזיה את הבירה החדשה שלה, נוסנטרה, שנמצאת בשלבי בנייה. קטאר הציעה את העיר דוחא, טורקיה מתמודדת עם הצעה לארח באיסטנבול, בעוד פולין וצ'ילה מציעות את בירותיהן, ורשה וסנטיאגו. לפי המודלים של קבוצת המחקר הרי שהטמפרטורות בהודו, אינדונזיה וקטאר לא יאפשרו קיום של המשחקים האולימפיים אצלן מאחר והתחרויות יעמידו בסיכון את הספורטאים ואת הקהל.

נובאק ג'וקוביץ'. סוף סוף זהב אולימפי, צילום: AFP

 "בחלק גדול מהעולם התקופה הכי חמה בשנה מתרחשת בדיוק במועד שבו אמורה בדרך כלל להתקיים האולימפיאדה", אמרה אוריאנה צ'גווידן, מדענית אקלים מ-CarbonPlan, ל-CNN, "חום אכן עלול להוות סיכונים משמעותיים במדינות המתמודדות לאולימפיאדה ב-2036". לדבריה, ניתן להפחית את סיכוני החום בעזרת כמה אמצעים פשוטים. "לדוגמה, אפשר לקיים את האולימפיאדה לפני או אחרי שיא הקיץ, או על ידי קיום אירועים בלילה או בשעות הבוקר המוקדמות כאשר קריר יותר".

דוגמה נוספת לאופן שבו ניתן להתמודד עם החום ראינו במשחקים האולימפיים בטוקיו, שם העבירו חלק מהתחרויות, כגון המרתון ומרוץ ההליכה לאזורים הרריים וקרירים יותר. ובכל זאת, החום הכבד גרם לשישה ספורטאים סבלו ממכות חום כאשר למרבה המזל הצוותים הרפואיים הצליחו לטפל בספורטאים ולמנוע מהם נזק בריאותי חמור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר