חשש לזיהום חמור בדרום: דליפת נפט מצינור של קצא"א דרומית למצפה רמון

עד כה פונו כ-40 טונות של קרקע מזוהמת מאזור הדליפה • קצא"א הודיעה כי תיקון הצינור הסתיים, ונעשות באזור עבודות שיקום

הערוץ שזוהם באזור מכתש רמון. צילום: צילום: עזרי קידר, באדיבות עמותת קשת

זיהום קרקעות חמור התרחש השבוע דרומית למכתש רמון, עקב דליפת נפט מצינור של חברת קצא"א, שעובר בין אילת לאשקלון. לדברי קצא"א, הדליפה אירעה עקב חבלה מכוונת של עבריינים שניסו לגנוב דלק מהצינור. עד כה פונו כ-40 טונות של קרקע מזוהמת מאזור הדליפה. המשרד להגנת הסביבה פועל מול חברת קצא"א לטיפול ולשיקום קרקע בעקבות האירוע.

קצא"א הודיעה כי הצינור תוקן והדליפה מנקודה שבה התבצעה החבלה הופסקה. בסיור פיקוח שערך היום (חמישי) המשרד להגנת הסביבה, נתנו מפקחי המשרד הנחיות נוספות לשיקום וטיפול בקרקעות מזוהמות נוספות.

אזור שיקום הקרקע ליד מצפה רמון, צילום: עזרי קידר, באדיבות עמותת קשת

אולם גורמי סביבה מביעים חשש כבד מהמשך הזרמת הנפט בצינור. ראשי עמותת קש"ת, העוסקת, בין היתר, במאבקים סביבתיים, עזרי קידר ואפרת קדם סילברט, סיפרו כי מבדיקה שערכו בשעות הצהריים במקום התגלה כי את מקום הדליפה, מכסים אדמה וסלעים, אולם לדברי שניהם, "הריח החזק של הדלק, העיד על מה שהתרחש במקום, בייחוד שחפירה קצרה במקום, גילתה את עקבות הדליפה".

בהמשך מסרה קדם סילברט: "לצערנו, שגרת הדליפות של קצא"א, החברה המזהמת, אינה פוסקת, ובמקום לעצור את פעילותה, שמסכנת את החיים, הבריאות והסביבה, של כולנו, הממשלה עוד מתכננת לצ'פר אותה ולאפשר לה ייבוא ושינוע כמויות עצומות של נפט, לאילת, דרך הנגב, ולאשקלון. מה עוד צריך לקרות, בשביל להבין שאסור לתת לחברה הזאת להמשיך לזהם את ישראל? המחדל הבא, כבר כאן. אני קוראת בשם הציבור, לממשלה - אל תסכנו אותנו. אל תאשרו את ההחלטה להגדיל את שינוע הנפט של קצא"א".

מקצא״א נמסר: "השבוע במסגרת פעילותה השוטפת של קצא"א, זוהה על ידי סייר של קצא״א כתם קטן של דלק בק״מ ה-120 בקו 42. הכתם נגרם כתוצאה מהתחברות פראטית של גורמים פליליים לצורך גניבת דלק. החברה הגישה תלונה למשטרה. מיד עם היוודע הדבר הפעילה קצא״א נוהל חירום וצוות החירום בראשות הנהלת החברה הוקפץ למקום, במקום בוצע תיקון והמצב חזר לקדמותו. קצא״א עידכנה את כלל הגורמים הרלוונטיים, בהתאם לנוהל החירום, ובהם המשרד להגנת הסביבה".

דליפת הנפט הזכורה ביותר בדרום התרחשה בשמורת ערבת עברונה התרחשה בלילה בדצמבר 2014. כחמישה מיליון ליטרים (של נפט גולמי דלפו מקו צינור אילת-אשקלון באזור היישוב באר אורה שבדרום הנגב. הנפט הגולמי זרם לשמורת ערבת עברונה הסמוכה וגרם לזיהום חמור בתוכה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר