פס באורך של כ-400 מטר: כתמים של של חומר חשוד אותרו מול חופי אשקלון

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית עורכת סיורים במרחב, לאיתור ולגילוי זיהום ים וחופים, לאחר שהתקבל דיווח מחברת קצא"א אשקלון על כתם החשוד כשמן, במרחק קצר מהחוף • נמצאה אמולסיה של חומר חשוד ונחיתות ספורות של זפת טרייה, ונלקחו דיגומים מהחומר להמשך בדיקה • המשרד להגנת הסביבה יבחן את האירוע ונסיבותיו ויפעל בהתאם לממצאים

כתם שומני בים מול חופי קצא"א אשקלון // המשרד להגנת הסביבה

לאחר שאתמול התקבל דיווח במשרד להגנת הסביבה מחברת קצא"א אשקלון על איתור כתם החשוד כשמן במרחק של כ-1.5 ק"מ מערבה מהחוף, היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה עורכת מאז שעות הבוקר (חמישי) סיורים ימיים וחופיים במרחב, לאיתור ולגילוי זיהום ים וחופים בשמן.

הגשמים הראשונים בתל אביב הזרימו פסולת וגרמו לזיהום בחופי העיר // עמותת צלול

במהלך סיור ימי הבוקר, איתרה היחידה מספר כתמים בצורת פס באורך של כ-400 מטר מדרום וממערב לגן הלאומי אשקלון, במרחק של כחצי קילומטר מערבה מהחוף. הכתם נראה כפס עדין של שאריות שמניות מעורבב עם חומרים נוספים. בסיורים שבוצעו בחופים, בין נמל קצא"א ועד לצפון חופי אשקלון, לא נמצאו נחיתות של זיהום בשמן בחופים, ובחוף של הגן הלאומי נמצאה אמולסיה של חומר חשוד ונחיתות ספורות של זפת טרייה. המשרד לקח דיגומים מהאמולסיה בים ובאזור החוף.

המשרד לקח דיגומים מהאמולסיה בים ובאזור החוף, צילום: המשרד להגנת הסביבה

המודל הראשוני שערך המשרד הראה אפשרות כי מקור הכתם הוא בלב ים מאזור צפון מערבה למיקומו הנוכחי, ובכל מקרה נראה כי החומר שהה זמן מה בים. היחידה הימית של המשרד עדכנה את כל הגורמים הרלוונטיים עם קבלת הדיווח אתמול, בהם משרד הבריאות, רשויות מקומיות חופיות, רשות הטבע והגנים ומתקני ההתפלה באזור. עד כה לא נמצאו ממצאים שמניים ביניקת מי ים במתקנים.

נראה כי החומר שהה זמן מה בים,

היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה ממשיכה לייצר תמונת מצב ולערוך סיורים בים ובחופים לשם ביסוס הערכותיה הנוגעות לאירוע. המשרד להגנת הסביבה יבחן את האירוע ונסיבותיו, יפעל בהתאם לממצאים ויעדכן ככל שיידרש בהמשך.

מקצא״א נמסר:
״כתם השמן התגלה על ידי קצא״א שעדכנה מיד את הגורמים הרלוונטים במשרד להגנת הסביבה. קצא״א זיהתה באופן ודאי שמקור הזיהום מגיע מדרום, מכיוון עזה, כולל באמצעות סיורים ימיים לכיוון עזה וכולל בדיקה מול סירות חיל הים השוהות באזור, שאף הם זיהו שמקור הזיהום מגיע מדרום, מכיוון עזה.
המשרד להגנת הסביבה עודכן על מקור הכתם.
קצא״א מצוידת במכשור חדיש ואמצעים טכנולוגיים ועובדיה מוכשרים וערוכים לסייע ככל שתתידרש ובמידת הצורך.״

בהמשך להודעת המשרד להגנת הסביבה אמש בדבר כתם השמן, מקצא״א נמסר:

״היום, החל משעות הבוקר הפעילה קצא״א קבלנים מטעמה עם ציוד מכני הנדסי כבד, על מנת לסייע למשרד להגנת הסביבה להתמודד עם כתם השמן שהגיע לחוף אשקלון מכיוון עזה.
לקצא״א ניסיון רב, היא מצוידת בציוד החדיש והמתקדם ביותר ועובדיה עוברים הכשרות ייעודיות לטיפול באירועים מסוג זה.
קצא״א שזיהתה את האירוע אמש, עדכנה את כלל הגופים הרלוונטיים ותמשיך לסייע למשרד להגנת הסביבה ככל הנדרש.״

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר