מחקר: הזרמים באוקיינוסים בסכנת קריסה שתשפיע על כולם

לפי המחקר, המסת הקרחונים תפגע בתנועה שמקררת את האזור הטרופי וממתנת את החורפים באירופה ובצפון אמריקה • השינוי עלול להגיע כבר ב־2025

לפי המחקר, המסת הקרחונים תפגע בתנועה שמקררת את האזור הטרופי וממתנת את החורפים באירופה ובצפון אמריקה. צילום: משה שי

זרמים ימיים שמסייעים לייצוב מזג האוויר בעולם נמצאים בסכנה חמורה, כך עולה ממחקר חדש.

הזרמים המדוברים, שהגולף הוא אחד מהם, מניעים מים חמים מהאזורים הטרופיים של כדור הארץ אל האזורים הארקטיים. המים מתקררים, אך גם הופכים למלוחים יותר, ולכן שוקעים וזורמים באזורים רדודים בחזרה אל האזורים הטרופיים שבהם מליחות המים נמוכה יותר.

המים הקרים שזורמים אל האזורים הטרופיים מקררים אותם (קרחונים באירופה), צילום: GettyImages

בחצי הכדור הצפוני, למשל, הנעת המים מהאזורים הטרופיים ממתנת את החורפים באירופה ובצפון אמריקה, ואילו המים הקרים שזורמים אל האזורים הטרופיים מקררים אותם. כעת מנבא מחקר שפורסם בכתב העת "Nature" כי ההמסה המואצת של הקרחונים מכניסה אל האוקיינוס כמות עצומה של מים מתוקים, ואלו משבשים את תהליך הזרימה.

שינויים צפויים כבר ב-2025

כתוצאה מכך, החורפים באירופה ובצפון אמריקה יהפכו לקרים יותר ב־15-10 מעלות, ואילו האזורים הטרופיים לא יקוררו על ידי זרימת הים. לפי המחקר, השינוי צפוי להתרחש בין השנים 2039 ו־2070, לכל המוקדם ב־2025 ולכל המאוחר עד לשנת 2095.

פטר דיטלבסן, פרופסור לפיזיקת אקלים באוניברסיטת קופנהגן ואחד ממחברי המחקר, אמר: "מדובר במסקנות ממש מפחידות, אבל אנחנו בטוחים בתוצאות".

הושג הסכם לבלימת ההתחממות הגלובלית | nrg

שטפן רמשטורף, פרופסור לפיזיקה של האוקיינוסים באוניברסיטת פוטסדם, שלא היה מעורב במחקר, מסר כי: "עדיין קיימת אי־ודאות גדולה היכן נמצאת נקודת המפנה שתעצור את זרמי האוקיינוסים, אבל המחקר החדש מחזק את החשש שהיא הרבה יותר קרובה ממה שחשבנו".

חוקר נוסף אמר כי "הפסקת הזרימה תשפיע על כל אדם על כדור הארץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר