בשורה לטבע: תצומצם זרימת מי קולחין לנחלים בצפון

עודפי קולחין שמוזרמים לנחלים, ובעיקר לנחל ציפורי, יועברו מעתה להמשך טיפול וניצול על ידי קולחי עמק יזרעאל, וחלקם יעברו לחקלאים • "שיפור איכות המים בנחל ציפורי הוא מהיעדים החשובים והשאפתניים ביותר בפרויקט השיקום של אגן נחל ציפורי"

מטיילי בנחל ציפורי. צילום: הרצי שפירא

חדשות טובות לאוהבי הטבע: בימים אלה אושרה תוכנית מקיפה שתסייע לנצל ולטפל בעודפי הביוב והקולחין שהוזרמו אל הסביבה ולמי הנחלים, כך שהם לא יוזרמו יותר אל הנחלים ולא יפגעו בטבע.

נושא איכות המים הוא מרכיב משמעותי וחשוב בפרויקט הלאומי לשיקום אגן נחל ציפורי, המתנהל בימים אלה בשורה של תחומים: תכנון פיזי, קהילות, פיתוח כלכלי, חקלאות, תיירות, ניהול השטח ועוד.

יהיה נקי יותר. נחל ציפורי, צילום: דוברות רשות ניקוז ונחלים קישון

על מנת לזהות את שורשי הבעיה ולספק פתרון, אנשי רשות הניקוז וקרן "יד הנדיב" הזמינו סקר סיכונים סביבתיים שבוצע על ידי רשות הטבע והגנים. ממצאי הסקר הצביעו על כך שיש שני מכוני טיהור שפכים שאחראים למרבית מי הקולחין שפגעו במשך השנים באיכות מי נחל ציפורי (ובמידה פחותה גם במי נחל יפתחאל): מרכז טיהור שפכים נטופה (בכפר מנדא) ומרכז טיהור שפכים הסוללים.

מים אלה הזרימו עודפי קולחין שלא נוצלו על ידי החקלאים - בשל איכותם הירודה, בגלל היעדר ביקוש בעונת החורף או בשל רמת מליחות גבוהה - והם הגיעו אל הטבע. כעת, בעקבות פעילות נרחבת, יופסקו הזרמות מי הקולחין לנחלים האלו ואיכות המים שלהם תעלה משמעותית.

התוכנית תיושם בשני שלבים. הראשון שבהם יטפל בשפכי מרכזי טיהור שפכים מנדא ויניב תוצאות כבר במהלך השנה הקרובה. התוכנית תספק פתרון שיסייע לנצל את עודפי הקולחין שלא מנוצלים כיום ותיתן מענה גם לבעיית המליחות הגבוהה במים.

נחל חצבה שוטף // רועי גלילי

עודפי הקולחין יועברו מעתה להמשך טיפול וניצול על ידי קולחי עמק יזרעאל, וחלקם יועברו למרכז טיהר שפכים בגליל התחתון שיטפל בהם ויעבירם לחקלאים. בעוד כמה שנים יבוטל מרכז טיהור שפכים מנדא, והשפכים הגולמיים יועברו למרכז שדה אילן בגליל התחתון ואל מחוץ לאגני נחל יפתחאל ונחל ציפורי.

בעיה לא פחות משמעותית היא המליחות הגבוהה, שנובעת מגורמים שטרם התבררו באופן ודאי. בשלב זה של התוכנית יונח קו מים, שיאפשר במידת הצורך למהול מים שיגיעו מקידוח של חברת מקורות בקולחין המלוחים ממרכז טהור שפכים הסוללים.

תקציב התוכנית אושר בזכות סיוע משמעותי של רשות המים (25 מיליון שקלים, כ-70% מכלל העלות). את יתרת התקציב יספקו היזמים, בתמיכה של הפרויקט לשיקום אגן נחל ציפורי.

"שיפור איכות המים בנחל הוא מהיעדים החשובים והשאפתניים ביותר". נחל ציפורי, צילום: דוברות רשות ניקוז ונחלים קישון

מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון, חיים חמי, אמר השבוע על הפתרון שנמצא בדמות מפעל חנתון: "שיפור איכות המים בנחל ציפורי הוא מהיעדים החשובים והשאפתניים ביותר בפרויקט השיקום של אגן נחל ציפורי. הדבר נובע מההכרה שהוא בבסיס השיקום האקולוגי והחברתי של הנחל. תחילתו של הפתרון, בדמות 'מפעל חנתון', היא רגע מרגש המקרין אופטימיות על כלל מהלך השיקום. אנחנו מברכים את רשות המים וקולחי עמק יזרעאל על ההכרה בחשיבות הפרויקט, ומודים על התמיכה המשמעותית שאפשרה את יציאתו לדרך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר