המשרד להגנת הסביבה חשף היום תוכנית חירום שצפויה להביא להפחתה של 80% בפליטות המזהמים מתעשייה, ותפחית בכמחצית את זיהום האוויר במפרץ חיפה. בתוכנית יושקעו 330 מיליוני שקלים במשך חמש שנים.
צילום: קובי מאירי
במסגרת התכנית נבחרה העיר חיפה להיות חלוצה ביישום התכנית לצמצום מקורות הזיהום בתעשייה ובתחבורה, והיא תהיה הראשונה בארץ שבה יופעל "אזור אוויר נקי". המודל שיופעל בחיפה מיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם.
מתקן האמוניה, מפעל אלקון ומפעל פרוטארום יוצאו ממפרץ חיפה והמפעלים הגדולים התחייבו להשלים את תכנית ההשקעות במתקנים חדישים מפחיתי זיהום.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
על פי התוכנית, התחבורה הציבורית בעיר תופעל בגז טבעי ובשלב הראשון יצטרפו למערך 30 אוטובוסים חדשים המונעים בגז טבעי. איסוף הפסולת יתבצע באמצעות 22 משאיות חדשות לאיסוף פסולת המונעות גם הן בגז טבעי בעוד השאר יצוידו במתקן חדש להפחתת יותר מ-97% מהפליטות המזהמות. בנוסף, על פי התוכנית, יועמדו לרשות הציבור רכבים חשמליים להשכרה לפי תעריף שעתי.
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, אמר כי "לתושבי מפרץ חיפה יש זכות בסיסית לנשום אוויר נקי. אנו מתניעים תוכניות עבודה מלווה בתקציבים מתאימים כדי לממש את זכותם".
גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ברך על התוכנית ואמר כי ״ממשלת ישראל מסירה את הכפפות לראשונה ומגלה סוף סוף אחריות לאומית לבריאותם ולאיכות חייהם של תושבי מטרופולין חיפה". יהב הודה בדבריו לשר להגנת הסביבה אבי גבאי. הוא הוסיף כי ההירתמות המקצועית של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות בשיתוף עיריית חיפה ואיגוד ערים "תחולל שיפור משמעותי באיכות החיים של תושבי מטרופולין חיפה״.
מנגד, בארגונים הירוקים מגלים התנגות לתוכנית. מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, אמר כי "אנחנו קוראים בין השורות ומגלים שוב כי במפרץ חיפה בעלי המאה הם בעלי הדעה וכי ענייני הון-שלטון גולשים גם להחלטות משרד שאמור לשמור על הציבור, אך שומר על בעלי ההון. התוכנית להתמודדות עם זיהום האוויר בחיפה מגלה טפח ומסתירה טפחיים - היא המשך ישיר לחוסר השקיפות בנתוני הניטור של המזהמים, הסתרת האמת לגבי נתוני התחלואה בקרב התושבים וכעת מעבירים בין השורות את פיתוחו של בית זיקוק נוסף לגז, במקום שהוא כבר המזוהם ביותר בארץ. אנחנו קוראים למשרד להגנת למשוך את תוכניתו ולהחיל תחתיה תוכנית אמיתית לשיקום המפרץ שכוללת הפחתת רמות זיהום ולא הגברה עתידית של תחלואה".
התוכנית תהיה פתוחה להערות הציבור בשבועיים הקרובים והינה בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות, עיריית חיפה ואיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו