החזרה ללימודים ביום ראשון הקרוב היא משמחת (תלוי למי), אבל כרוכה גם בלא מעט סכנות שאורבות בכבישים, סמוך לשערי בתי הספר.
הורים רבים מכירים את הסיטואציה: השעה כמעט שמונה בבוקר, אין איפה לעצור בין ים כלי הרכב האחרים, ולא תמיד אפשר ללוות את הילד מהאוטו עד למרחב בטוח על המדרכה הצמודה לשטח בית הספר.
תצפית רחבת היקף שביצעו בעמותת אור ירוק, ושבמסגרתה נדגמו דגמו 88 מוסדות חינוך ב־50 רשויות מקומיות, חושפת נתונים מטרידים על הרגלי הורדת התלמידים מכלי הרכב, ועל הסדרי הבטיחות בסביבת מוסדות חינוך רבים.
מהמעקבים התבררו נתונים מדאיגים, שלפיהם ב־%47 מבתי הספר שנבדקו לא היה סידור בטיחותי להורדה בטוחה של התלמידים או חציית הכביש - משמרות זה"ב או הורים שמורידים את הילדים באופן בטוח מהרכב.
עוד בנושא:
• חוזרים ללימודים עם "ישראל היום"
• מספר שיא של דו"חות על אופניים חשמליים
• חדר משלהם: לעצב לילד סביבה לימודית
• הכל נמצא במספרים - גם גני הילדים
• המורה החירשת שפרצה את תקרת הדממה
בנוסף, %20 מהילדים או ההורים לא היו חגורים בחגורת בטיחות. %21 מהילדים לא ירדו או הורדו מהרכב באופן בטוח - כלומר מצד ימין לכיוון המדרכה, ולא מצד שמאל של הרכב אל מרכז הכביש. כמו כן, %15 מהנהגים שהסיעו את ילדיהם אל פתח בית הספר שוחחו בטלפון הנייד בזמן ההורדה או החזיקו אותו.
"משרד התחבורה חייב לוודא שכל רשות מקומית הופכת את הדרך אל בית הספר והסביבה שלו לבטוחות עבור הילדים", סבור ארז קיטה, מנכ"ל העמותה. לדבריו, %24 מהילדים לא ירדו בפתח בית הספר ונדרשו לחצות כביש לאחר ההורדה. "נקודת ההורדה בכל בית ספר היא נקודת תורפה, שמרכזת אליה כלי רכב והולכי רגל רבים שמגיעים ביחד, ובזמן מאוד קצר. לכן, חייבים לוודא כי בכל בית ספר קיים מפרץ להורדה בטוחה. ילדים תמיד יתנהגו כמו ילדים".
יותר מ־8,586 תלמידים נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים. כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. פילוח הנתונים של התלמידים שנפגעו בתאונות דרכים חושף כי רוב הילדים נפגעו כאשר נסעו ברכב: %62 מהתלמידים נפגעו כנוסעים, %20 מהתלמידים נפגעו כהולכי רגל, %12 מהתלמידים נפגעו כנהגי רכב ו־%6 מהתלמידים נפגעו כרוכבי אופניים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו