הדו"ח החריף על הלמידה מרחוק: "יש לשקול להפעילה באופן חלקי בלבד"

לפי הכלכלנית הראשית של משרד האוצר אימוץ שיטת הלימוד יגדיל את ההבדלים בהישגים הלימודיים הקיימים • "היא יוצרת פערים חברתיים עמוקים"

צילום: עמי שומן // האם הלמידה מרחוק מנציחה את הפערים החברתיים?, צילום: עמי שומן

דו"ח של משרד האוצר שהתפרסם היום (ראשון) מעלה כי הלמידה מרחוק מגדילה פערים בין תלמידים חזקים לחלשים.

עם התפרצות נגיף הקורונה בתי הספר שותקו והלמידה הפכה מקוונת. התלמידים למדו מרחוק, מה שיצר כאוס, שיגע את ההורים וגרם לתלמידים רבים לאבד פוקוס. דו"ח של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג, גורס כי המשך הלמידה מרחוק תגדיל עוד יותר את הפערים הקיימים בהישגים במערכת החינוך.

נתניהו הכריז על השבתת מרבית המשק הישראלי // צילום: קונטקט

מדובר בפערים בין תלמידים שמגיעים מרקע סוציו אקונומי גבוהה שם יש מספיק מחשבים וחיבור לאינטרנט לעומת אלו המגיעים מרקע סוציו אקונומי נמוך שאין להם מחשב או גישה לאינטרנט. בשל כך נטעם בדו"ח כי "יש לשקול להפעיל את מערכת החינוך באמצעות למידה מרחוק במתכונת חירום ובאופן חלקי בלבד, כך שחלק ניכר מהשעות יושלמו באופן פרונטלי בשגרה שלאחר מכן, זאת על מנת למנוע הגדלה של הפערים הגדולים גם כך במערכת החינוך".

עוד בנושא:

בכתובת הייתה על הלוח: מחדל הלמידה מרחוק

"המצב לא אידיאלי, והלמידה מרחוק לא פתרון אפקטיבי"

הורים: "מערכת הלמידה מרחוק קרסה" 

כך נערכת מערכת החינוך לפתיחת שנת הלימודים הבאה

כפי שכבר פורסם בהרחבה ב"ישראל היום", מהניתוח של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר עולה כי לחלק לא מבוטל מהתלמידים אין את הכלים המתאימים ללמידה מרחוק: כ-20% מהתלמידים בישראל מתגוררים במשקי בית ללא מחשב ול-27% אין בבית חיבור לאינטרנט.

על אף יישום נוהל חירום במערכת החינוך במהלך תקופת הסגר, לחלק ניכר מהתלמידים אין את היכולת ללמוד מרחוק באופן מיטבי. לחמישית מהתלמידים אין מחשב ביתי וליותר מרבע אין מנוי לאינטרנט.

כך, 6% ו-8% מהתלמידים היהודים הלא חרדים מתגוררים במשקי בית ללא מחשב ומנוי לאינטרנט בהתאמה. זאת בהשוואה ל-26% ו-38% בקרב תלמידים ערבים ו-42% ו-72% בקרב תלמידים חרדים (בשני המקרים בהתאמה).

בעיה נוספת: הורים ללא מיומנות טכנולוגית

על פי נתוני שנת 2018, מספר התלמידים במערכת החינוך הישראלית בכיתות א' עד י"ב הסתכם בכ-1.8 מיליון תלמידים, מרבית התלמידים (כ-54%) נמצאים במערכת החינוך היסודית , ומגיעים מרקע חברתי-כלכלי חלש.

האם הלמידה מרחוק מנציחה את הפערים החברתיים? // צילום ארכיון: עמי שומן
האם הלמידה מרחוק מנציחה את הפערים החברתיים? // צילום ארכיון: עמי שומן

בעיה נוספת לצד המחסור בציוד וחיבור לאינטרנט היא המיומנויות הטכנולוגיות המועטות של הורי התלמידים. תלמידים בגילאים הצעירים אינם יכולים ברוב המקרים להתנהל באופן עצמאי וצריכים את עזרת ההורים, הבעיה היא שחלק ניכר מההורים הם חסרי מיומנויות טכנולוגיות. לדברי המחברים מיומנויות ההורים היא פרמטר מכריע באפקטיביות ויעילות הלמידה מרחוק בקרב התלמידים.

יישום הוראה מרחוק במערכת החינוך בישראל באופן נרחב וממושך עשוי להעמיק את הפערים בין התלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה, אשר היו גבוהים מאוד ביחס למדינות ה-OECD עוד לפני משבר הקורונה. לכן כאמור קובע הדו"ח כי יש לשקול להפעיל את המערכת באמצעות למידה מרחוק במתכונת חירום ובאופן חלקי בלבד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר