שר החינוך יואב קיש הודיע היום (שלישי) על תכנית חומש לאומית להאצת ההישגים במקצועות הריאליים, לאחר הכישלון הצורם בהישגי התלמידים הישראליים במתמטיקה ומדעים – ובמשרד החינוך לא הודיעו מאיפה יגיע התקציב.
שר החינוך יואב קיש בוועידת החינוך (14.08.24)
בניסיון להתמודד עם הביקורת והמשבר בעקבות פרסום התוצאות הנמוכות של תלמידי ישראל במבחן TIMSS, הנערך כחלק ממחקר בינלאומי בתחום החינוך, ומתקיים אחת לארבע שנים (החל מ-1995) ובודק הישגים לימודיים של תלמידים בתחומי המתמטיקה והמדעים, הודיע יואב קיש על תכנית חדשה שאמורה להביא לשיפור ההישגים במקצועות אלה. התכנית, שקיבלה את השם 'ישראל ריאלית', היא תכנית חומש לאומית להאצת ההישגים במקצועות הריאליים על רקע מסקנות הביניים של הוועדה לבדיקת הישגי TIMSS.
נזכיר, בתחילת החודש האחרון פורסמו נתוני מחקר בין לאומי (TIMSS) במתמטיקה ובמדעים שהראו שפל חסר תקדים של 17 שנים בציוני התלמידים הישראליים. אחד מכל חמישה תלמידים נמצא מתחת לממוצע הציונים בהישגים בקרב תלמידי ח'– במתמטיקה ישראל ירדה מהמקום ה-9 למקום ה-23 ובמדעים הידרדרה למקום ה-25. מדובר על התוצאות הנמוכות ביותר שנרשמו בישראל מאז שנת 2007, כלומר מזה 17 שנים. בנוסף מדובר על אחת הירידות הגדולות שנרשמו בקרב מדינות ה- OECD.
הוועדה המקצועית שהוקמה לאחר הכישלון הצורם הציגה שלושת מהלכים מרכזיים, שלטענתה קריטיים לתיקון ושינוי. הם כוללים שינוי ארגוני במשרד החינוך ובשטח למיקוד במקצועות הריאליים, שיפור איכות הון אנושי בהוראה והכשרתו וצמצום פערים חינוכיים. ניסיון למהלכים כאלה נעשו כמעט על ידי כלי שרי החינוך, מעטים מהם הצליחו לחולל שינוי כיוון שדרושים גם תקציבי עתק וגם שינוי חשיבה והתנהלות של עובדי ההוראה במערכת, ארגוני העובדים, בתי ספר להכשרת מורים וכדומה.
היעד של שר החינוך יואב קיש הוא להחזיר את מערכת החינוך הישראלית לעשירייה הפותחת בעולם בהישגים בינלאומיים בתוך חמש שנים. בתכנית מדובר על שינוי המבנה הפדגוגי-ארגוני. כלומר, התאמת תוכניות ומבנה הלמידה לדינמיות ולחדשנות הנדרשת בתוכניות הלימודים למקצועות הריאליים בעידן המידע והבינה המלאכותית.
כעת, גם המורים על המוקד. הבשורה למורים היא בעצם עוד פיקוח, שכן במסקנות הומלץ על "הכוונת ומיקוד מערך הפיקוח והניהול המקצועי לאורך כל שדרת הפיקוח, עד לרמה של הגדרת רכזי מקצועות ריאליים בית ספריים". הנדבך השני של התכנית היא השבחת ההון אנושי בהוראה למקצועות הריאליים. כיום, רבים מהממורים שמלמדים מקצועות ריאליים לא למדו בעצמם את תחום הדעת וזאת בשל מחסור. במשרד החינוך מדברים על שיפור הכשרת המורים בשיתוף המל"ג ופיתוח מסלולי הכשרה חדשניים למורים קיימים.
בנוסף, יהיה ניסיון לשיתופי פעולה ושילוב מומחים מהתעשייה ומהאקדמיה בבתי הספר. כאן המכללות להכשרת מורים במרכז שכן תוקם ועדה מל״גית לבחינת השינוי הנדרש במכללות ההוראה ובהכשרת המורים. הציר השלישי של התכנית מדבר על צמצום פערים חינוכיים. לתכנית כזאת דרושים תקציבים ומשאבים. במשרד החינוך ציינים כי תעשה בחינה ושיפור של מודל התקצוב הדיפרנציאלי והשימוש במשאבים – כלומר לא בהכרח יגיעו תקציבים חדשים, אלה הם יועברו מקבוצה אחת לאחרת.
בנוסף לתכנית הלאומית, השר הודיע כי יוביל בהחלטת ממשלה הקמת מועצה לאומית מייעצת לחינוך בנושא המקצועות הריאליים, אשר תכלול בכירים ומומחים מובילים מהתעשייה המתקדמת, המחקר והאקדמיה והשדה החינוכי. אלא שגופי כאלה קמו בעבר והפכו ללא רלונטיים.
לדברי שר החינוך יואב קיש: "החזרת מערכת החינוך לעשירייה הפותחת בעולם היא יעד ברור ומעשי. מדובר באתגרים שמלווים את מערכת החינוך מזה עשרות שנים – אתגרים שהפכו למציאות מתמשכת ושוחקת וראינו אותם באים לביטוי במבחני טימס מאי 2023. אני אחראי לתקן, תכנית 'ישראל ריאלית' נועדה לשנות את המציאות הזו מהיסוד, להעניק לילדים שלנו את הכלים להצליח בזירה הבינלאומית ולהבטיח את עתידה של ישראל כמעצמת מדע וטכנולוגיה".
באותה העת שבה התפרסמו הנתונים העגומים במתמטיקה ומדעים ניסה שר החינוך יואב קיש להרחיק עצמו מהנתונים ואמר כי כשתסתיים המלחמה בעוד מספר חודשים הוא ידרוש תוספת תקציב של מיליארד שקלים על מנת לצמצם את הפערים, עם זאת באותה נשימה הוא אמר כי לא יודע מתי זה יקרה וכי כרגע יש חוסר תקציבי.
זה מצטרף לקיצוץ שייעשה ממילא במשרד החינוך לאור הגירעון הגדול שהביאה עמה מלחמת חרבות ברזל וסגירה של פרויקטים שאמורים להעניק סיוע וחיזוק לתלמידים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו