מורשת קרב מ-7/10 לצד שיחות עם גיבורים מקומיים: משרד החינוך מוציא סיורי תקומה לתלמידי תיכון

התוכנית תכלול מפגש עם אנשי צבא, קהילות מקומיות ומשפחות חטופים • לקראת המסע המטלטל יועברו גם שיעורי הכנה יחד עם פעילות התנדבותית מקומית • שרית אוחיון, אלמנה ואם שכולה: "המסר הוא שקודם כל צריך לעשות, יש לנו הרבה כוח בידיים - לא תמיד צריך הכשרה"

החיבור הכי חזק הוא דרך הרגליים. כפר עזה לאחר יום הטבח. צילום: בן כהן

לאחר אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, משרד החינוך מעדכן את תוכנית של"ח במינהל חברה ונוער. מעתה יעסקו בנושא מורשת הקרב של 7 באוקטובר כחלק מתוכנית "מסע תקומה" ו"שבילי גבורה".

בתוכנית צפויים להשתתף כ-25,000 תלמידי כיתות ח'-י"ב מכל רחבי הארץ, ובפרט מבתי ספר באזורי קו העימות ומקהילות המפונים. בין האתרים שבהם יבקרו התלמידים: אתר ההנצחה לנרצחי מסיבה הנובה, מגרש המכוניות בתקומה אליו נאספו הרכבים של הנרצחים, שכונת מישור הגפן באופקים שם התרחש טבח במסגרתו נרצחו ונפלו 54 תושבים ואנשי וכוחות הביטחון, מתוכם 7 תלמידי תיכון, בבניין המשטרה בשדרות שם נערך קרב עקוב מדם לאחריו נהרסה התחנה וכן באבן הפינה של המשטרה החדשה, חורשת הנופלים באשקלון ועוד.

מגרש המכוניות מהנובה תהיה אחת התחנות בסיור; כל מכונית הוא עולם שלם. המגרש בתקומה, צילום: משה שי

מדובר במסע מורכב ואמוציונלי, במהלכו המראות יכולים לזעזע, קל וחומר כאשר מדובר בתלמידי תיכון. בשל כך, במשרד החינוך מציינים כי התלמידים עוברים שיעורי הכנה לפני היציאה לסיורים.
בנוסף, התוכנית כוללת גם פעילות התנדבותית בתחומים כמו חקלאות וסיוע לקהילה המקומית. כל מסע יכלול גם הכנה לשירות צבאי עם ביקורים באתרי מורשת קרב, לצד שיחות עם לוחמים וגיבורים מקומיים.

עשר אצבעות ולב טוב

בסיורים התלמידים יפגשו את שרית אוחיון מאופקים, אשר בנה אליעד ובעלה משה נפלו באותה השבת. הם שמעו את היריות ויצאו להילחם במחבלים בלב שכונת מגוריהם וניהלו קרב עיקב, במהלכו הצליחו לחסל מחבלים. במהלך הלחימה העיקשת, משה האב נפגע, וכשבנו אליעד התכופף לטפל בו - נורה גם הוא מאחד הבתים ומת. משבה ואליעד אוחיון היו אנשי רוח והתנדבות שהותירו חלל עצום.

אב ובנו ניהלו קרבות עיקשים - ונהרגו. ההרס הכבד באופקים, היום שאחרי הלחימה ב-7 באוקטובר, צילום: איליה יגורוב

לדברי שרית, האלמנה והאם השכולה: "אני מאמינה שהגבורה ומסירות הנפש היו גם בחייהם ולא רק במותם אז בשיחות עם בני הנוער אני מנסה להעביר את העשייה המשמעותית שלהם בחיים. הם עסקו המון בעשייה למען הכלל ולקחו על עצמם הרבה תפקידים עם השפעה, בין היתר עם ילדים עם מוגבלויות וחולי סרטן.

"זה מה שגרם להם לצאת החוצה בקרב – הם הורגלו לקום ולפעול, זה המסר לתלמידים – שקודם כל צריך לעשות. יש לנו הרבה מאוד כוח בידיים, אנחנו חושבים שאם לא קיבלנו תעודה או הכשרה אנחנו לא יכולים להשפיע אבל עם עשר אצבעות ולב טוב תמיד יכולים לעזור", אומרת שרית.

"התלמידים והמורים מספרים שהם מתחזקים מזה". תלמידים מת"א באופקים (ארכיון), צילום: איליה יגורוב

בנוסף, היא מבקשת מבני הנוער לקחת אחריות גם על החיבורים בין כל הקבוצות בחברה: "אני מאמינה שיחד ננצח, גם את האויב מבחוץ וגם את הקשיים מבפנים". על המפגש עם התלמידים היא אומרת: "עם כל הקושי אני מקבלת מזה כוח, וגם התלמידים והמורים מספרים שהם מתחזקים מזה - אנחנו בתקופה שאנשים מחפשים לקבל כוח וזה שווה כל מאמץ".

לדברי גור רוזנבלט, סמנכ"ל ומנהל מינהל חברה ונוער: "המלחמה על העוטף היא של כולנו. אויבינו רצו לקרוע מאיתנו את חבל הארץ הזה, ואנחנו במינהל חברה ונוער במשרד החינוך, פועלים ההיפך. מחברים את הנוער לנופים ולאנשים הכל כך מיוחדים בעוטף. התלמידים חשים את המקום ברגלים ואין חיבור יותר חזק מזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר