יואב קיש: "צריך לעשות הכל כדי להימנע מהחלפת שר ביטחון במלחמה"

שר החינוך חושב שאסור לעשות הפסקת אש בצפון • "עלינו להמשיך ולהכות בחיזבאללה" • על ההסכם עם המורים: "קיבלתי את שרציתי" • על האפשרות להשבתת הלימודים בכל הארץ במקרה של הרחבת המלחמה: "לא חושב שנצטרך"

"מוריד את הכובע בפני חיל האוויר". שר החינוך קיש. צילום: יוסי זליגר

שר החינוך יואב קיש סוגר שבוע טוב ברמה האישית, לאחר שנחתם הסכם השכר עם ארגון המורים. הוא נינוח יותר ומחויך. אבל להבדיל, יש שני הסכמים שעדיין לא נחתמו: הסכם להחזרת חטופים והסכם שיביא את השקט בגבול הצפון. קיש עצמו כבר קורא תקופה לצאת למתקפה מול חיזבאללה.

ראשי יישובים נפגשו עם שר החינוך קיש ואלוף פיקוד העורף במטה אשר (ארכיון)

"אני באופן עקרוני חושב שאנחנו צריכים להמשיך ולהכות ולא לקבל את הפסקת האש הזאת", אומר שר החינוך קיש בזמן שבישראל מתגברים הדיווחים על הפסקת אש בצפון. הוא מסביר: "אם הפסקת האש תאפשר להחזיר את תושבי הצפון לביתם ובביטחון לוודא שחיזבאללה לא יושב על הגדר אז אפשר לשקול אותה. צריך לוודא שיש את כל הביטחונות הנדרשים וגם שלישראל יש את כל הלגיטימציה לטפל בהפרות".

אתה חושב שמדינת ישראל תמצא את עצמה במלחמה עצימה עוד יותר בצפון? כזו שתכלול כניסה קרקעית ללבנון?

"אני לא נביא, אין ספק שזו אחת האפשרויות שהעתיד צופן לנו. הכל תלוי בשאלה אם ניתן יהיה ניתן להגיע למתווה שיחזיר את תושבי הצפון ולשמור על ביטחון בכל הגזרה הצפונית. אם נצליח לייצר שקט ללא כניסה קרקעית, מה טוב. אם לא אנחנו נמשיך ונעשה כל מה שנדרש עד שזה יקרה".

ומה אם המשמעות של זה היא מלחמה כוללת במזרח התיכון?

"אין לנו אינטרס ללכת למלחמה אזורית, אנחנו מתחילת הדרך הגדרנו וגם הקבינט פעל כך - בהפרדת גזרות לחימה. החלנו עם לחימה עצימה בעזה, היום בעזה סד"כ הכוחות הנדרש לאור הצלחות צה"ל הוא יותר נמוך ומאפשר לנו לעבור לגזרה הצפונית, ואין לנו כוונה לייצר כאן מערכה אזורית".

היית טייס קרב, אתה רואה את התקיפות של צה"ל בלבנון - היית מוסיף עוד משהו לבנק המטרות בלבנון?

"אני מוריד את הכובע בפני חיל האוויר וכל צה"ל, בשבוע האחרון יש מהלכים משמעותיים עם היקפי תקיפה משמעותיים, מודיעין מצוין והצלחות גדולות. הדאחייה לא חסינה, כשיש מטרות אנחנו פועלים. השאלה הגדולה, שהיא חלק מתסריט של לחימה בעתיד, היא עד כמה אנחנו מערבים מטרות תשתית ומטרות של לבנון עצמה. כל עוד לא נצליח להשלים את המשימה של החזרת התושבים והביטחון לצפון אז כל המטרות לגיטימיות".

בית בצפת שנפגע מטיל חיזבאללה, צילום: אייל מרגולין/ג'יני

נתת שבחים לצה"ל, אבל בוא נדבר על מי שעומד בראש המערכת. גדעון סער היה כפסע מכניסה למשרד הביטחון ואמר שהוא מוותר על התפקיד. מה אתה חושב על התפקוד של שר הביטחון יואב גלנט?

"צריך לעשות הכל כדי להימנע מהחלפת שר ביטחון במהלך מלחמה. לצערי מה שקורא במערכת היחסים בין ראש הממשלה לשר הביטחון יכול להוביל למקום שמחייב לעשות את זה. ההחלטה היא של ראש הממשלה עצמו. זה לא משהו שאני עוסק בו. מה שחשוב שיש תיאום ועבודה משותפת". 

מלחמה בצפון, גם קיש יודע תשבית את הלימודים בחלקים נרחבים במדינה, תשאיר הורים בבית, תשתק את המשק. שוב תושיב מול הזום תלמידים שכבר עייפים מלמידה מרחוק אחרי שנתיים של קורונה ומלחמת חרבות ברזל.

חזרתו של הרמזור

מה תרחיש הייחוס של משרדך למלחמה בצפון שתכלול ירי לכל הארץ?

"בסוף גם אם זו תהיה מערכה מאוד עצימה ויהיה ירי לכל הארץ, אז הגזרות מתנהלות באופן שונה. אנחנו רואים את זה גם עכשיו. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה צמוד פקע"ר. למשל, כבר היום אנחנו מתכננים בחלק מהאזורים מעבר כך שתהיה הקלה בהנחיות - למידה תחת מיגון. אם נראה שיש ירי גם לערי המרכז יכול להיות שנחליט לעבור לצבע צהוב, או לאדום אם יהיה ירי חמור. אני מעריך שאזור באר שבע לא ייכנס לאירוע. צריך לשים לב למפה, אני זוכר את המפות של תחילת הלחימה, אז ההגבלות באזורים אדומים התחילו בעוטף עזה ובאזור הצפון לא היו הגבלות. עכשיו זה התהפך. עוטף עזה כיום הוא ירוק במפה - זה הישג שיש לשבח עליו את צה"ל".

גלנט. "ההחלטה על פיטוריו בידי נתניהו", צילום: שחר יורמן

אתה רואה מצב שכמו בקורונה בתי ספר יהיו סגורים למשך שבועות ארוכים או חודשים?

"אני מקווה שלא. יש אתגר בלחימה מול חיזבאללה, גם אם זה יקרה זה מחיר שאנחנו נשלם. כל מחיר אנחנו נשלם כדי להגיע לתוצאה שדיברתי עליה (החזרת השקט לצפון, נ.ד). אנחנו נחושים, ואנחנו בסוף נתמודד עם זה. אני לא חושב שזה יקרה, בטח לא בכל הארץ. כי בסוף צה"ל מונע את האיום".

אנחנו פוגשים אותו בסיומו של שבוע שבו נחתם הסכם שכר עם ארגון המורים אחרי שנתיים של שיבושים ואחרי שביתה בתחילת השנה ובעיקר אחרי הרבה הכפשות שספג מיו"ר ארגון המורים רן ארז.

השאלה המתבקשת - רן ארז התקפל?

"אני חושב שרן ארז איבד את המורים כי המורים לא רצו לשבות עכשיו באמצע מלחמה. הם הראו לו בסוף שהם רוצים הסכם. אני יודע לומר שמה שאני רציתי להשיג מההסכם - השגתי. אני חושב שכולם הרוויחו, יש כאן הסכם מצוין למורים עם תוספות שכר משמעותיות ויש גם הישגים פדגוגיים - שילבנו את נושא האקדמיזציה שמכניס את האקדמיה אל תוך התיכון וגם נושא חוזים אישיים, המערכת תוכל לפעול ולגייס טאלנטים ויש גם שקט ויציבות לחמש שנים - וזה חשוב בתקופה הזאת".

בסוף הבאתם הסכם למורים וזה מבורך. אבל התלמידים קמו בדיוק לאותה מערכת חינוך, השעות הפרטניות קוצצו - מה שפוגע בתלמידים חלשים. עדיין המערכת לא מכינה את התלמידים לחיים האמיתיים, בינה מלאכותית, התנהלות פיננסית.

"הוספנו שעה פרונטאלית והורדנו שלוש שעת פרטניות, ההיגיון של זה נובע מחוסר מורים. הוספת השעה הפרונטאלית היא כמו הוספה וגיוס של עוד 2,000 מורים שנכנסים ללמד בכיתה. מצד שני אתה צודק שהפסדנו שלוש שעות פרטניות, אבל את זה אני יודע להשלים בכסף, בתקציב תוספתי, אני לא צריך את זה בכל מקום וכל בית ספר - במקומות שצריך את זה נבוא עם תקציב. לראשונה הכנסנו סעיפים שמעודדים מצוינות - כעת בבתי ספר מצטיינים גם המנהלים יקבלו בונוסים, עד היום הם היו מקבלים כמו מורים רגילים. יש הרבה קשיים במערכת, אבל מול ארגון המורים כל הדברים הפדגוגיים שרצינו - קיבלנו".

"אני חושב שרן ארז איבד את המורים", צילום: אורן בן חקון

בסוף בשנים האחרונות שרי חינוך כיהנו כאן לתקופות ממש קצרות, חתמו על הסכמים ונעלמו. אתה תהיה שר חינוך גם בקדנציה הבאה?

"האמת זה מאוד מדגדג לי באצבעות, יש הרבה שיקולים פוליטיים שאני לא יודע מי ינצח ומי ירכיב את הממשלה אבל בהנחה שהליכוד יעשה את זה בהחלט משהו שאני חושב".

בעוד זמן קצר יציינו גם במערכת החינוך את אירועי 7 באוקטובר. משרד החינוך הוציא לבתי הספר תכנים שבהם ניתן לעסוק, ובשיחה השר מודה: "זה נושא נפיץ אבל בסוף אנחנו חייבים להתייחס אליו ונכון שנתייחס אליו. זה אירוע מכונן והיסטורי. אנחנו הולכים לעסוק בטבח הנורא, לקורבנות ולנרצחים וגם לסיפורי הגבורה ולתקומה וגם לחטופים שזה פצע כואב שחייבים לעשות הכל כדי להחזיר אותם".

אבל יבואו גם מורים או תלמידים דעתניים ויעלו את שאלת האחריות.

"זה תלוי בהתאם לגיל. בגילים שבהם הילדים אכן קשובים לנושאים פוליטיים תפקיד המורה לשקף להם את הנושא, להסביר להם את השונות שקיימת בין העמדות השונות ולנסות לייצר תמונה כמה שיותר אובייקטיבית. ברור שיש לו גם את עמדתו שלו, אסור לו לכפות אותה או לנצל את הכוח שלו בכיתה. לכן צריך לנהל את השיח על מגוון הדעות".

אז המורה יגיד שמערכת הביטחון טוענת שהיא התריעה ושהממשלה טוענת שלא קיבלה טלפון בזמן?

"אני לא יודע אם ייכנסו לרמה הזו אבל אפשר לדבר ברמה העקרונית ולומר למשל - שדרג צבאי הוא האחראי, ושהממשלה אחראית באופן הבסיסי ביותר בגלל שהיא נמצאת על ההגה. כל הדברים האלה זה לגיטימי, בסוף שנכנסים לפרטים זה תלוי בגילים. חשוב שישמעו את כל העמדות". 

זריקת הביצים על אביה של לירי אלבג: "אירוע מזעזע", צילום: שמואל בוכריס

הראיון, שמתרחש יום לאחר שביצים נזרקו על אביה של החטופה לירי אלבג, כשהגיע למחאה מול סניף הליכוד בנתניה. וקיש מתייחס גם לאירוע הזה.

"זה אירוע מזעזע, אם היה זו בושה וחרפה. התקשרתי לאלי אביה של לירי וקבענו לדבר. אני רוצה להתנצל, אם באמת זה קשור לאנשי ליכוד זה לא ראוי ומבזה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר