בלי ציונים ובלי מספרים: משרד החינוך מפרסם את מדדי התוצאה של בתי הספר בישראל

הדו"ח של הרשות הארצית למדידה והערכה כולל מבחנים וסקרים שנערכו בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים • בניגוד למבחני המיצ"ב, הפרסום לא כולל דירוג מספרי של מוסדות החינוך, אלא שיקוף של מצבם לעומת בתי ספר דומים להם

תלמידים בבית ספר (למצולמיםמ אין כל קשר לכתבה). צילום: יהושע יוסף

הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה) מפרסמת היום (יום חמישי) את הישגיהם של כ-3,000 בתי הספר בישראל, בהתבסס על המבחנים והסקרים שנערכו בשנת תשפ"ג (טרם מלחמת "חרבות ברזל").

מדובר במבחני "ההערכה בשפה", שהחליפו הלכה למעשה את מבחני המיצ"ב, שבעבר שימשו כדי לדרג את הישגי התלמידים ובתי הספר בישראל.

על פי הרשות, הנתונים החדשים מאפשרים מבט רחב על תוצאות בתי הספר במונחי ידע (שפת אם), מיומנויות (דיגיטליות, חברתיות ואישיות) ואקלים (מוגנות ושייכות), ומשקפים גם את "מרחבי העשייה הבית ספריים" (מצב הצוות החינוכי, הלמידה בכיתה, היבטי מנהיגות ושותפות והמאמץ להקניית מיומנויות ולטיפוח מעורבות חברתית).

תלמידים בכיתה א' (למצולמים אין כל קשר לכתבה). בפרסום ניתן לראות את רמת הידע והמיומנויות, את תחושת המוגנות של התלמידים ואת שביעות הרצון של המורים, צילום: דודו גרינשפן

לראשונה, מפרסמת ראמ"ה את הנתונים ללא ציונים מספריים, אלא באופן שמאפשר לשקף "את החוזקות והאתגרים הניצבים בפני כל מוסד חינוכי". בכל אחד מהתחומים שנבדקו משקפת ראמ"ה את מצב בית הספר ביחס לדומים לו, ומציגה באילו תחומים נתוני בית הספר גבוהים בהרבה, גבוהים במעט, דומים, נמוכים במעט או נמוכים בהרבה בהשוואה לבתי הספר הדומים לו.

כך, ניתן לראות את רמת הידע והמיומנויות, את תחושת המוגנות של התלמידים, את שביעות הרצון של המורים ונתונים נוספים יחסית לקבוצות של בתי ספר דומים דוברי אותה שפה (עברית/ערבית), שהרקע החברתי-כלכלי שלהם דומה (נמוך/בינוני/גבוה)).

"על מנת להבין ולפעול טוב יותר למען תלמידנו ומורינו, אנו חייבים להיות מסוגלים לראות, בצד התמונה האישית, את התמונה הכללית הניבטת פעמים רבות בצורה החדה ביותר מבין המספריים. התוצאות שאנו מפרסמים כעת הן כלי עבודה חשוב בהקשר זה. אנו נלמד אותן ונשען גם עליהן בדרך להזנקת מערכת החינוך קדימה", אמר שר החינוך יואב קיש.

שר החינוך יואב קיש. "התוצאות שאנו מפרסמים כעת הן כלי עבודה חשוב", צילום: אורן בן חקון

מנכ"ל ראמ"ה, ד"ר גל אלון: "העשייה החינוכית של בית הספר אינה ניתנת לכימות בציון בודד. נכון לכן לקרוא את הנתונים שאנו מפרסמים היום בצניעות הנדרשת. אנחנו בראמ"ה יודעים לפתח ולהפעיל מבחנים וסקרים, אך הנתונים לעולם ישקפו רק חלק מהתמונה, ואף אחד לא יכול להצטיין בהכול. לכן, האתגר הוא לא המדידה של העבר, אלא המעשה שהיא מניעה בעתיד, ובכך אנו חושבים שנכון להתמקד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר