בעקבות חרם? התלמיד לקה בליבו ומת - משרד החינוך יפתח בבדיקה

משרד החינוך יחקור את נסיבות מותו של מנדי בולטון ז"ל • המשפחה: סבל מחרם חברתי לפני ההתמוטטות • סבו בהספד: "לא ייתכן שיהיה פה מצב שיתעלמו מדבר כזה"

מנדי בולטון ז"ל . צילום: מהאלבום המשפחתי

טרגדיה קשה פקדה את קהילת חב"ד בכפר חב"ד עם פטירתו של התלמיד מנחם מנדל בולטון ז"ל, בן 12, לאחר אירוע לב שהתרחש במהלך בר מצווה של חבר לכיתה. משרד החינוך הודיע כי יפתח בחקירה מעמיקה של נסיבות האירוע.

אמיצים: רגע לפני החזרה לבית הספר, ארבעה בני נוער מספרים על החרם שעברו // צילום: משה בן שמחון

לפי עדות משפחתו, מנדי סבל מחרם חברתי במהלך האירוע, מה שגרם לו לצאת החוצה בסערת רגשות. זמן קצר לאחר מכן, הוא התמוטט על הדשא עקב הפרעה בקצב הלב. למרות מאמצי החייאה ממושכים, מצבו הידרדר והוא נפטר בבית החולים.

במשרד החינוך מסרו כי יבדקו את האירועים שקדמו למותו: "האירוע, שהתרחש מחוץ לכותלי בית הספר, נבדק בימים אלה ביסודיות וברגישות על ידי המשרד שנמצא בקשר ישיר ורציף עם הנהלת בית הספר, הצוותים החינוכיים, ההורים, תלמידי בית הספר ותלמידי כיתתו של מנדי ז"ל". המשרד הדגיש כי כל התלמידים מקבלים ליווי צמוד מהשירות הייעוצי פסיכולוגי, ומגובשת תכנית התערבות ייעודית וארוכת טווח לבית הספר.

תלמידים בכניסה לבית ספר, צילום: יהושע יוסף

בהלוויה שנערכה אתמול (שני), נשא סבו של מנדי, הרב שמעון ידגר, מנהל הת"ת בכפר חב"ד, הספד מרגש ומטלטל. הוא קרא למחנכים לקחת אחריות ולא להתעלם ממצוקות תלמידים: "אין התעלמות ממה שהיה, גם אם הייתה בעיה רפואית וזה היה הטריגר של המצב הזה, אז יש פה עניין שצריך 'והחי יתן אל ליבו' ליתן אל ליבו שלא יקרה חלילה מצב כזה שיש עוד מחנך בעולם שילד פונה אליו והוא לא עונה לו ולא מתייחס אליו כשאומר לו שיש ילדים שמציקים לו, איך יתכן דבר כזה".

הסב הדגיש את חשיבות לקיחת האחריות: "לא רוצים להעניש אף אחד אבל לקחת אחריות זה העיקר. כשלוקחים אחריות זו חרטה, אנו נמצאים בחודש אלול לפני ר"ה לפני יום הכיפורים, על בין אדם לחברו אין מחילה עד שיבוא ויירצה את חברו".

כפר חב"ד, צילום: יוסי זליגר

אביו של מנדי, ר' ישראל בנימין בולטון, שיתף בימים שקדמו לפטירה, בשעה שהתפללו להחלמתו בבית החולים: "הוא ישב על ספסל ובכה ולא הקשיב לאף אחד שניסה לשכנע אותו להיכנס. הוא קם הלך על הדשא לכיוון החניה ונפל. מסתבר שהייתה לו הפרעת קצב לב".

הבוקר (שלישי) העלה האב פוסט נוסף ובו כתב: "אני לא מאשים את הילדים בפטירה של מנדי, אם יש להם על מה לבקש סליחה שיבקשו אבל העיקר זה שילמדו מזה ויבדקו אם יש ילד שלא מבין שזה בצחוק או רגעי.

"אני לא מצפה מהצוות כי למדתי דהוא טוב בלדבר ואלוף בלטאטא אז הבעיה הזאת היא הקטנה בכל המערכת הזאת.

"אני כן פונה להורים! זה הילד שלכם, אל תקומו בוקר אחד ותגידו לא ידענו שהוא כזה, שבו איתו דברו איתו תשאלו אם יש ילד שהוא פחות אוהב? איך זה מתבטא? מה הוא עושה בנידון? או ילד שאחרים מציקים לו? תבדקו גם את עצמכם האם בבית אתם מדברים רעה באנשים אחרים? מזלזלים בהם, מחשיבים אותם פחות? הילד שלכם רואה ועושה".

הקהילה החב"דית התגייסה לתפילות ומעשים טובים לרפואתו של מנדי, ואף הוסיפו לו את השם 'חיים'. רבה של כפר חב"ד, הרב מאיר אשכנזי, קרא לתלמידים להתחזק באהבת ישראל ורגישות לזולת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר