שנת לימודים חדשה בצל המלחמה: חינוך הוא השקעה בביטחון הלאומי

טוב יעשו מקבלי ההחלטות אם יזכרו שביטחון לאומי הוא מסע ארוך, ריצה שאין לה סוף • כדי שנהיה חברה מובילה גם בעוד 20 ו-50 שנה, רק השקעה בילדינו תבטיח את עתידנו

כיתה (ארכיון, למצולמים אין קשר למאמר). צילום: יהושע יוסף

ילדי ישראל מתחילים היום שנת לימודים חדשה, בצל מלחמה המתרחשת כבר כשנה. זו שנת לימודים היוצאת לדרך כשעשרות אלפי ילדים ותלמידים לא מתגוררים בבתיהם ולא בסביבת החיים הרגילה שלהם, שנה שבה הם מפוצלים בין מוסדות חינוך, חלקם ארעיים וחלקם זמניים, במקום ישיבתם של הוריהם.

היתה זו שנה שבה כולנו הפכנו למומחים בביטחון לאומי ובתפיסת הביטחון של מדינת ישראל - אלה שקרסו ב-7 באוקטובר 2023. אך דווקא היום צריך להזכיר ולהדגיש כי ביטחון לאומי מורכב לא רק מהיכולות הצבאיות והביטחוניות של ישראל, אלא הוא מצרף של מרכיבים: כלכלה, בריאות, יחסים בינלאומיים וכמובן - חינוך.

בית ספר בשדרות (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: לירון מולדובן

חינוך הוא בעיניי אחד המרכיבים המשמעותיים בביטחון הלאומי. הוא מבטיח לנו את פיתוח ההון האנושי, החשוב כל כך בהמשך לטכנולוגיית ההייטק הישראלית (מהתעשיות הביטחוניות ועד לטכנולוגיה מתקדמת), את הקידמה וההתפתחות, אבל הוא גם מבטיח את התפתחותם של ילדינו לבוגרים בעלי מודעות חברתית ומודעות לדמוקרטיה ולערכיה. הוא גם מבטיח שנמשיך להתפתח להיות חברה נאורה ואחראית. הילדים של היום הם מנהיגי המחר, הם מעצבי החברה ומוביליה, המדענים ואנשי הפיתוח. הם תעודת הביטוח של מדינת ישראל.

מחשבה לטווח ארוך

ההשקעה בחינוך ילדינו היא השקעה לטווח ארוך, ומבטיחה את חוסנה ויציבותה של ישראל. ההשקעה בהם היום תניב את פירותיה בעוד שנים, והיא השקעה מחייבת, ראשית בסגלי ההוראה, אבל גם בתשתית החינוכית שהם פוגשים מדי יום.

העולם והחיים שלנו מתנהלים לפי סדרי עדיפויות. כך נקבעים ומחולקים התקציבים, כך מתועדפים שאר המשאבים והקשב הלאומי. במדינת ישראל רוויית האויבים והמתיחויות המבצעיות, הביטחון הצבאי תופס מקום גבוה וחשוב. אך טעות היא לחשוב שהוא צריך לבוא על חשבון עתידנו וחינוך ילדינו.

אסור לנו לשעבד, בגלל אילוצי השעה, את ההשקעה בביטחון הלאומי העתידי שלנו. טוב יעשו מקבלי ההחלטות אם בבואם להחליט על סדרי העדיפויות והתקציבים, יזכרו שביטחון לאומי הוא מסע ארוך, ריצה שאין לה סוף. וכדי להיות צעד אחד לפני הסובבים אותנו, כדי להיות חברה יציבה ומובילה גם בעוד 20 ו-50 שנה, רק השקעה בילדי ישראל תבטיח את עתידנו.

תלמידי תיכון מפונים נאלצים ללמוד בבית ספר יסודי (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: ללא

לאלה הפותחים את שנת הלימודים בסביבתם הטבעית והבטוחה, וגם לאלה אשר מכורח נסיבות המלחמה נאלצים לפתוח את שנת הלימודים הרחק מביתם - זכרו שאתם העתיד של מדינת ישראל.

קחו את ההזדמנות, לימדו, העשירו את ארגז הכלים שלכם, כי המפתחות לעתיד המדינה יופקדו בידיכם כשתגדלו.

שתהיה לכם שנת לימודים פורייה ושקטה!

תת־אלוף במילואים צביקה חיימוביץ' היה מפקד מערך ההגנה האווירית וכיום הוא יועץ אסטרטגי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר