מתחת לאף של דרעי וגפני: הדרמה שמתחוללת במגזר החרדי

יותר ויותר בתי ספר חרדיים עוברים לזרם החינוך הממלכתי-חרדי, למורת רוחם של עסקני המגזר והמפלגות החרדיות • זו הפעם הראשונה שגם החרדים האדוקים מתחייבים ללמוד אנגלית, מתמטיקה ועוד • המעבר התאפשר על רקע מצוקה תקציבית קשה של המוסדות המזוהים עם ש"ס ויהדות התורה

תלמידי ישיבה (אילוסטרציה) . צילום: אורן בן חקון

החינוך ממלכתי-חרדי, או בקיצור הממ"ח, הוקם ב-2014 על בסיס ה"זרם החרדי", ומיועד בעיקר לחרדים ולחרדים מודרניים בישראל. בתי הספר של הממ"ח פועלים בנפרד מבתי הספר של החינוך הממלכתי והחינוך הממלכתי-דתי.

גפני נגד שר החינוך בגין הסדרת מערכת החינוך החרדי (29.05.24) // ערוץ הכנסת

בניגוד לחינוך חרדי-פרטי, בממ"חים התלמידים לומדים "ליבה". תוכנית הלימוד מותאמת למגזר החרדי ונתונה לפיקוח מלא ומשמעותי של משרד החינוך. החינוך הממלכתי חרדי קיים כעשר שנים, ונכון לשנת 2024 לומדים בו כ-10,000 תלמידים.

דרמה של ממש

בתחילת חודש יוני חשפנו ב''ישראל היום'' שהמוסדות החסידיים של קרלין, צאנז, ביאלא, בעלז, ויז'ניץ, בויאן ומוסדות 'כלל חסידי', שהיו כולם עד כה מוסדות 'פטור' ללא פיקוח של המדינה וללא לימודי "ליבה", קיבלו סמל מוסד ויעברו לזרם הממלכתי-חרדי בתחילת שנת הלימודים תשפ"ה. בנוסף למוסדות החסידיים אלו ולמעבר של מוסדות מרשת 'בני יוסף' של ש"ס, מתוכננים לקום חמישה בתי ספר ממלכתיים-חרדים חדשים בשנת 2025.

סיעת ש"ס (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מדובר בדרמה של ממש, שכן זו הפעם הראשונה שלא רק חרדים מודרניים עוברים ללמוד בחינוך ממלכתי חרדי, אלא גם החרדים האדוקים שמתחייבים ללמוד אנגלית, מתמטיקה ועוד.

המעבר התאפשר על רקע מצוקה תקציבית קשה של המוסדות המזוהים עם ש"ס ויהדות התורה. בשתי המפלגות הללו מנסים לחבל במעבר ומפעילים לחצים כבדים ומשמעותיים, כולל אזהרות מרבנים ואיומים כלפי מי שיעבור לחינוך ממלכתי חרדי.

לאורך השנים נטען בצדק נגד מוסדות החינוך החרדיים כי הם מתמקדים בלימודי קודש ומונעים מבוגריהם להשתלב בשוק העבודה. ניסיונות שונים לשלב לימודי ליבה בחינוך החרדי נתקלו בהתנגדות עזה מצד ההנהגה הרבנית, שראתה בכך איום על אורח החיים החרדי.

לימודי ליבה. חרדים בטבריה (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: אורן בן חקון

הקמת החינוך הממלכתי-חרדי היוותה נקודת מפנה משמעותית, המציעה לראשונה פתרון ביניים המשלב בין עולם הערכים החרדי לבין הצורך בהכנה לחיים בחברה המודרנית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר