כינוס ראשון של השדולה להגנה על ילדים ברשת: "ישראל נשארה מאחור"

חברת הכנסת מיכל שיר-סגמן המובילה את השדולה: "האינטרנט הוא לא עוד תחום או פלטפורמה, אלא עולם שלם, מדינה מקבילה, וכמו בחוקי התנועה, יש לנו החובה לשרטט עבור הילדים שלנו את מעברי החצייה והרמזורים גם ברשת"

סער חלק ומיכל שיר. צילום: אבי פרידמן

"השדולה להגנה על ילדים ברשת" התכנסה אתמול (שלישי) בפעם הראשונה, בהובלת יו"ר השדולה חה"כ מיכל שיר-סגמן (יש עתיד) ובניהולו של סער חלק, סמנכ"ל ארגון 'לוקחים אחריות' שיזם את הקמת השדולה.

בישיבה השתתפו גם ח"כ אלי דלל יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ד״ר נאוה אביגדור כהן ראשת האגף האזרחי במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, נציגות Google ו-Tiktok ישראל, ומספר ארגונים אזרחיים העוסקים בתחום.

חברת הכנסת מיכל שיר אמרה כי "האינטרנט הוא לא עוד תחום או פלטפורמה, אלא עולם שלם, מדינה מקבילה, וכמו בחוקי התנועה, יש לנו החובה לשרטט עבור הילדים שלנו את מעברי החצייה והרמזורים גם ברשת".

השדולה להגנה על ילדים ברשת, צילום: אבי פרידמן

סער חלק, סמנכ"ל 'לוקחים אחריות', ארגון הפועל להעלות את המודעות לסכנות ברשת, בשימוש במסכים ובמדיות החברתיות ומעניק כלים להורים, למחנכים ולצעירים לשימוש נכון, אמר כי "הבעיה הגדולה באמת היא בהיעדר רגולציה מסודרת בתחום הרשתות".

חלק הוסיף כי "בכל תחום מרכזי בחיינו יש גוף רשמי שאחראי להסדיר תקנות וחוקים בתחום ולפקח על הגופים השונים. רק בתחום הרשת – יש בור. אין גוף רשמי שאחראי על התחום, ואין רגולציה על התכנים שעולים לרשתות. מדינות רבות בעולם כבר מיישמות חוקים רגולטוריים על הרשת, וישראל נשארת מאחור. חוק הDSA של האיחוד האירופי ותזכיר חוק ועדת דוידי יכולים להוות מודל לחקיקה הנדרשת בישראל, ונעשה הכל כדי שיקודמו".

בישיבת השדולה השתתפו גם הדר להב מאיגוד האינטרנט הישראלי, אוהד עזרן מהמרכז הישראלי למוגנות ברשת וד"ר דרור קריקון – מרצה בכיר למוגנות ילדים, שחשפו נתונים מסעירים ומדאיגים בנושא, וחידדו את הכרחיות ודחיפות הטיפול בסוגיה.

נאוה אביגדור-כהן (מוקד 105) הציפה נושאים נוספים חשובים כמו האיומים המתחדשים דבר יום ביומו כדוגמת צ'אט ה-AI, הרחבת ההגדרה בחוק ל"פגיעה", מעורבות מערכות החינוך והבריאות בתהליך, המניע המוסרי ואף הכלכלי הרווחי של הרשתות לשתף פעולה עם הפיקוח, מעורבות הורים, חינוך והסברה.

נציגות Tiktok וGoogle סיפרו על מנגנוני האבטחה וההגנה המובנים בפלטפורמות, ועל אלה שנוספו כתוספים חיצוניים לקהל הרחב, ואמרו כי הבעיה היא חוסר המודעות וההיכרות של ההורים והמורים לאמצעי ההגנה החשובים האלה. לכן המליצו לשתף פעולה עם משרד החינוך, ואף העידו על ניסיונות חוזרים ונשנים מצדם - ללא הועיל. בתגובה לשאלת הגבלת הגיל בשימוש באפליקציה, הסבירה נציגת TikTok לירון ריפמן שיש צורך בהיכרות של ההורים בגיל המנימאלי המותר לפתיחת חשבון והכוונת ילדיהם. כמו כן הוסיפה כי TikTok ממשיכה לפתח את האמצעים הטכנולגיים לזיהוי והסרת חשבונות של קטינים מתחת לגיל 13.

בנושא הרגולטורי, הוסיפה נציגת TikTok כי החברה משתפת פעולה עם הרגולטור ביחס לכל חובות רגולציית ה-DSA במדינות האיחוד האירופי. חברי השדולה אמרו כי יפעלו ללא לאות על מנת לשפר את ההגנה על ילדים ונוער ברשתות ובמדיה בכלל, ויקדמו רגולציה בנושא, בנוסף לפעילות שקיימו עד היום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר