הכיוון: דיחוי בפתיחת הלימודים, שיתוקם לזמן מה, ולמידה מרחוק

מלחמה בצפון תהווה אתגר משמעותי למערכת החינוך שהתקשתה לתפקד בשנת הלימודים האחרונה בצל הלחימה בעזה • יגאל סלוביק, לשעבר מנכ"ל משרד החינוך: "הלימודים תחילה יתקיימו מרחוק, ובהמשך, עקב מחסור במרחבים מוגנים במוסדות החינוך, אולי ברוטציה" • המחסור בכוח האדם המחנך צפוי לגדול

ענת נסים שפונתה מביתה בצפון: "החזרתם אותנו עוד אחורה, לפחות 20 שנה: הגליל שרוף, בתים הרוסים הקהילות שלנו – מפוזרות ומפורקות" \ מטה המאבק

שיתוק הלימודים לשבועות ארוכים, למידה מרחוק וכפרי נוער כמקלט: מלחמה בצפון תהיה מבחן שספק אם מערכת החינוך הישראלית תוכל לעמוד בו.

שנת הלימודים תשפ"ד היתה אבודה לחלוטין, ומלחמה בצפון תגרום גם לשנה הבאה להיות כזו, ואף יותר מכך: היא תשבית את מערכת החינוך כמעט בכל הארץ, וכנראה אף לזמן ארוך יותר. תחילה תיעצר כל הלמידה במדינה לכמה שבועות. מוסדות החינוך ייסגרו, כולל גנים, חינוך מיוחד ויסודי, וייפתחו בהדרגה בהתאם להתקדמות הלחימה ולקצב הירי מלבנון. מאחר שהירי הרקטי יכול להגיע גם למרכז הארץ, חלקים גדולים במדינה יהיו מטווחים ופיקוד העורף לא ייקח סיכון.

תלמידים מפונים לומדים במלון בטבריה (ארכיון), צילום: אייל מרגולין/ג׳יני

לפי יגאל סלוביק, לשעבר מנכ"ל משרד החינוך וראש אגף לוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי, "מדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף היא זו שתגדיר את 'אורח החיים' שלנו במלחמה, וכך גם התנהלות מוסדות החינוך. בהחלט ייתכן שהלימודים יחלו מרחוק, ובהמשך, מפאת חוסר במרחבים מוגנים בחלק לא מבוטל ממוסדות החינוך, ייתכנו אף לימודים ברוטציה.

מכ"ל משרד החינוך לשעבר, יגאל סלוביק, צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

"על כלל המערכות להביא בחשבון היתכנות של מצב מלחמתי בספטמבר, מה שבהכרח ידחה את פתיחת שנת הלימודים בערים רבות בארץ, ולכן מומלץ לבחון עם מערכת הביטחון אפשרות לפתיחת שנת הלימודים מרחוק, והשלמת הפערים במהלך השנה או על חשבון החופשות".

גם המחליפים יגויסו

בעיה נוספת היא המחסור בכוח אדם. במלחמה כוללת, רבים מהמורים וחלק מהמורות יגויסו למילואים, מה שיגרור תגובת שרשרת: גננת, למשל, לא תוכל להגיע לעבודתה אם בנה לומד בכיתה שבה המורה גויס ותלמידיו נשארו בבית. גם מורים מחליפים ייעדרו, משום שסטודנטים להוראה, שלרוב מחליפים את המורים, יגויסו גם הם.

משרד החינוך, צילום: גדעון מרקוביץ'

בכל הקשור ללמידה מרחוק, היא עלולה להימנע מתלמידים רבים שעדיין אין להם אמצעי קצה כמו מחשבים ניידים, ומרבים מהיישובים הערביים בצפון שחסרים בהם מחשבים ותשתיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר