הדוקטורנט גדעון אילני ז"ל נפל בעזה - במחלקה מבקשים להכיר בו כד"ר לאסטרופיזיקה

במשך שש שנים חקר צבירי גלקסיות במחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בן גוריון בנגב • הוא היה סטודנט מצטיין ומתרגל מסור, על סף סיום הדוקטורט • המנחה, פרופ' קשת, מבטיח לפרסם בשמו את מאמריו: "המחקר של גדעון מקיף ומבוסס על רעיונות מקוריים"

גדעון אילני ז"ל. צילום: ללא

גדעון אילני היה דוקטורנט מבריק במחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, אך רגע לפני סיום הדוקטורט נפל בקרבות ברצועת עזה. כעת, במחלקה שבה למד וחקר הגישו בקשה להכיר לו בתואר הדוקטור, ובמקביל מבטיח המנחה שלו להשלים את מחקרו ולפרסם את מאמריו בשמו.

הלוויתו של גדעון אילני ז"ל, צילום: אורן בן חקון

שנת הלימודים האקדמית (תשפ"ד) נפתחה אתמול, אך יש מי שלא שבו אל ספסליה – אותם גיבורים ששילמו בחייהם ונפלו בקרבות. במשך שש שנים חקר גדעון אילני צבירי גלקסיות במחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. הוא היה סטודנט מצטיין ומתרגל מסור, על סף סיום הדוקטורט שלו באסטרופיזיקה (פיזיקה של עצמים שמימיים).

פרופ' אורי קשת, מומחה לאסטרופיזיקה וקוסמולוגיה: "גדעון השלים תואר ראשון במחלקה לפיזיקה, והמשיך לתואר שני ושלישי בהנחייתי. הוא שילב שני עולמות: לימוד תורה ומחקר מדעי, והתעניין במיוחד בצבירי גלקסיות - הגופים הגדולים ביותר ביקום. קבענו להיפגש מיד אחרי סוכות ולסיים בתוך חודשיים את העבודה, כדי שיוכל לפרסמה ולקבל בהמשך דוקטורט".

בשבת של השבעה באוקטובר, כשישראל יצאה למלחמה, רס"מ (מיל') גדעון אילני התגייס ולחם בצנחנים בגדוד 2855 של עוצבת "חוד החנית". ב-10 בדצמבר נפל בקרב ברצועת עזה, בן 35 במותו, החלל השישי מבוגרי ישיבת ההסדר ירוחם. אילני, תושב עשהאל ובן זקונים מתוך שישה ילדים, הותיר אחריו אישה - אסתר, ושישה ילדים - גפן, מעין, נעם, הלל, דוד ויעל. אסתר בהריון עם ילדם השביעי.

הלוויתו של גדון אילני ז"ל, צילום: אורן בן חקון

"חרוץ ונדיב וחבר"

"גדעון תכנן לפרסם את מחקרו, להשלים את הדוקטורט ולעבור לתעשייה הביטחונית", אומר פרופ' קשת . "למעשה, ביום שבו נפל כבר חיפשו אותו כדי להודיע שהתקבל לעבודה בחברת רפאל. הוא היה אדם חכם, יסודי ורגוע, מתרגל חרוץ ונדיב, וחבר".

לאחר שאילני נהרג, הגיש פרופ' קשת בקשה להכיר בעבודת תלמידו ולהעניק לו את התואר דוקטור: "הנושא לקראת החלטה בסנאט האוניברסיטה. המחקר של גדעון מקיף, מבוסס על רעיונות מקוריים משלו, ואמור היה להניב שלושה מאמרים מדעיים. אני מקווה שנצליח לפרסם לפחות שניים מהם, בשמו".

אלמנתו אסתר מוסיפה: "במקביל להיותו איש תורה ומדע, גדעון היה איש משפחה מיוחד במינו. הקפיד לקחת את הילדים בבקרים ולבלות איתם אחר הצהריים בלימוד ובמשחק משותף. הוא אהב לטייל איתם ולהעשיר את עולמם הרוחני והכללי. את כל הדברים הללו הוא עשה בענווה גדולה, בלי להתלונן מעולם. הכאב האישי הוא גדול והחוסר מורגש, אך יחד עם זאת אנחנו גאים בו שהוא מסר את נפשו על קדושת השם והארץ. בתפילה לניצחון גדול, אחדות בעם וגאולה שלמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר