מיקי שמו מציג: צידה לבית הספר

טליה, בת ה-11, התלוותה לכתבת "ישראל היום" לראיין את השף קונדיטור מיקי שמו • השף שיתף אותה במתכונים לשני סוגי סנדוויצ'ים מפתיעים • האחד - סנדוויץ' שהוא גם מתוק וגם בריא, והשני כריך טבעוני מעולה

טליה יחד עם השף מיקי שמו. צילום: מישל דוט קום

לקראת פתיחת שנת הלימודים, טליה עמרמי בת ה-11 מבית הספר "קדם" בעמק חפר, יצאה יחד עם כתבת "ישראל היום" לראיין את השף-קונדיטור הבכיר, מיקי שמו, שהבטיח לגלות לנו שני מתכונים מקוריים לכריכים, גם בריאים וגם טעימים.

"אנחנו מכינים סנדוויץ' בריא על טהרת אבוקדו עם ירקות - כמו שהבנות שלי עדי ודנה אוהבות: מלפפון וגזר, ובמקום ביצה קשה נשתמש לטובת הסלט בגרגירי חומוס מבושלים. הם יתנו לנו גם מרקם וגם יציבות. ככה, גם מי שטבעוני יכול לאכול את הסנדוויץ' שלנו", הסביר שמו.

טליה אישרה שתסכים לקחת כריך כזה לבית הספר: "כן, למרות שלא טעמתי את זה", אמרה. כששאלנו אותה אם יש סנדוויצ'ים שילדים מתביישים לקחת לבית הספר השיבה ש"לא, אני הייתי לוקחת הכל, אבל לי יש את הסנדוויצ'ים הקבועים: טונה, קוטג', חומוס לניגוב עם פיתה בצד או מלאווח. תמיד עם עגבניות שרי בצד".

ארוחת ערב - הדגשים של מיקי שמו לארוחת ערב מהירת הכנה | צילום: שמואל בוכריס

המתכון לכריך סלט אבוקדו עם חומוס ששמו שיתף אותנו בו, מכיל מגוון רכיבים בעלי ערכים תזונתיים הנדרשים לילדים במהלך יום הלימודים. "בחרתי בלחם כוסמין", ציין שמו, "מדובר בלחם עם טעם מיוחד, הוא לא יותר מדי גדול ואין בו חורים גדולים, כך שהממרח לא בורח, לכן הוא טוב לסנדוויץ'. לחם כוסמין הוא לחם שיש בו מעט גלוטן ביחס ללחם מחיטה מלאה או שיפון, והוא נחשב בריא מאוד".

טליה חבשה את כובע העיתונאית ושאלה את השף את השאלות שסקרנו אותה.

איך אתה ממציא קינוח חדש?

"קינוח חדש יכול לבוא מהרבה מקורות השראה - מתוך שיחה, מסרט שראיתי, מתמונה שנתקלתי בה באירוע כלשהו. בסופו של דבר, כשיוצרים קינוח חדש, הכי חשוב לחוות את הטעמים. טעמתי משהו חדש? אני אומר: 'רגע, זה יעבוד עם פטל טרי, כי פטל מעט חמצמץ והמוצר השני הוא מתוק' - ככה אנחנו מאזנים".

אתה עושה הרבה תוכניות בישול. מה עושים אם יוצא לא טעים בסוף?

"שאלה מצוינת. אני חייב להגיד לך שאני משתדל שייצא טעים, ואם זה לא טעים - אני נותן לצוות, כולם אוכלים ומבסוטים", אומר שמו בחיוך וממשיך: "לפני שאני מכין את המתכון בתוכנית, אני בודק שהאוכל אכן טעים. אנחנו עושים לפני כן טסטים, משפרים את המתכון, ורק אחר כך מביאים אותו לתוכנית ומצלמים".

מתוק ובריא? מיקי שמו מדגים איך עושים את זה | צילום: שמואל בוכריס

את הממרח לסנדוויץ' המתוק יצר שמו מרכיבים כמו סילאן, תמרים טחונים, טחינה גולמית ושקדים טחונים. "בדרך כלל כשמדברים על מתוק, הבנות שלי למשל רוצות ממרח שוקולד או ריבה. פה אנחנו מכינים ממרח די חדשני. הוא אולי נראה כמו שוקולד, אבל אין בזה אפילו קקאו".

איך אפשר להכין סנדוויץ' שהוא גם מתוק וגם בריא?

"אני בוחר קודם כל את סוג הלחם ומוודא שיהיה בריא. כאן בחרתי לחם מקמח מלא. שנית, אני משתמש במרכיבים שיובילו אותי לעשות ממרח מתוק, כמו בתמרים שהם מאוד מתוקים, שמתי קצת מיץ לימון כדי לאזן ולזה אני מוסיף את הטחינה והסילאן, שמוסיף צבע".

איך אנחנו יכולים לגרום לילדים שלנו להחליף את השוקולד שהם רגילים לקחת, בכריך מהסוג הזה?

שמו: "הדבר הכי בסיסי הוא בסופו של דבר הנראות. ברגע שהסנדוויץ' מגרה אותנו והנראות שלו נעימה, אנחנו נשכח שהוא עשוי מתמרים וטחינה. לבסוף, הממרח שאנחנו מכינים נראה כמו שוקולד חלב".

בהכנת הידיעה השתתפה הילה דודאל

סנדוויץ' בריא ומתוק

מורכב מלחם עשוי קמח מלא במבנה מלבני שקל להכין ממנו סנדוויץ'. את הממרח בטעם השוקולד, מטעמי הילדות, הפכנו לממרח שקדים בתוספת תמרים, כדי לקבל גוון מקביל ומעט כהה. הסנדוויץ' מתאים לתלמידים ואף למתאמנים בכל אימון גופני.

חומרים

√ 2 כפות שקדים טחונים (אפשר עם הקליפה הדקה)

√ 2 כפות טחינה משומשום מלא

√ 2 כפות סילאן אמיתי

√ 1 כפית מיץ לימון

√ 2 כפות ממרח תמרים או תמרים מגולענים טחונים

√ 2-1 תמרים שלמים

אופן ההכנה

♦ מערבבים את כל המרכיבים יחד עד לקבלת ממרח במרקם חלק ונוח למריחה.

הרכבת הסנדוויץ': מורחים שכבה נדיבה על פרוסת לחם אחת. פורסים תמר לפרוסות דקות ומניחים מעל. סוגרים בפרוסה השנייה, חוצים ומגישים.



סנדוויץ' על טהרת אבוקדו עם ירקות, צילום: מישל דוט קום

סנדוויץ' טבעוני עם אבוקדו וחומוס

לרוב מכינים ממרח אבוקדו עשיר בביצים, אולם במקרה שלנו החלפנו אותם בגרגירי חומוס מבושלים. השתמשנו גם בלחם מקמח כוסמין מלא.

חומרים

√ 1 אבוקדו רך קלוף

√ 2 כפות גרגירי חומוס מבושלים

√ מיץ מחצי לימון

√ עירית קצוצה

√ מלח ופלפל שחור

√ ניתן להוסיף: מעט צ'ילי חריף ואף מעט בצל סגול קצוץ

√ לעיטור: פרוסות דקות של גזר ומלפפון

אופן ההכנה

♦ מועכים היטב במזלג את האבוקדו ואת גרגירי החומוס ומערבבים היטב. מתבלים בשאר החומרים ומערבבים עד למרקם אחיד.

הרכבת הסנדוויץ': מורחים בנדיבות מהממרח על פרוסת לחם כוסמין אחת. פורסים בעזרת קולפן פרוסות דקות של גזר ומלפפון טריים ומניחים על הממרח. סוגרים בפרוסת הלחם השנייה, חוצים ומגישים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר