בג"ץ קבע: יום הלימודים לילדים על הרצף האוטיסטי לא יקוצר
משרד החינוך החליט כי יום הלימודים של ילדים עם אוטיזם יסתיים בשעה 16:00 במקום בשעה 16:45 • בית המשפט קבע כי בהחלטה זאת נפלו פגמים ולכן אין לה תוקף • בית המשפט הוסיף וציין בפסק דינו כי קיים חשש שקיצור יום הלימודים באופן ארעי לכאורה, למשך שנה אחת בלבד, עלול להיות בעל השלכות ארוכות טווח על המערכת כולה
בג"ץ ביטל היום (ראשון) את החלטת משרד החינוך לקצר את יום הלימודים של ילדים עם אוטיזם. שתי העתירות בעניין שהוגשו על ידי ארגון אלו"ט ועל ידי הורים לילדים על הרצף האוטיסטי, התקבלו פה אחד על ידי שלושה שופטים (יצחק עמית, דפנה ברק-ארז ועופר גרוסקופף).
העתירות הוגשו כנגד החלטת משרד החינוך לקצר את שעת הלימודים האחרונה של יום הלימודים במסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי בשנת הלימודים תשפ"ד, כך שיום הלימודים יסתיים בשעה 16:00 במקום בשעה 16:45. משרד החינוך נימק את החלטתו במחסור בכוח אדם בחינוך המיוחד. בפסק הדין נקבע כי ההחלטה תבוטל כך שאורך יום הלימודים יישאר על כנו.
בשורה להורים. כיתה בבית ספר, צילום: משה שי
ההחלטה המקורית לקצר את יום הלימודים במסגרות לילדים עם אוטיזם פגעה בכ-20 אלף תלמידים ומשפחות. הם טוענו כי היא קודם כל תפגע בשגרת היום של התלמידים ומעבר לכך גם ביכולת שלהם לצאת ולהתפרנס שכן יאבדו שעות עבודה משמעותיות. הסיבה להחלטה החריגה לקצר את יום הלימודים נעוצה לטענת משרד החינוך במחסור החמור בכוח אדם איתו מתמודדים בחינוך המיוחד. אך עם המצב הזה התמודד המשרד שנים רבות ומעולם לא קיצר באופן גורף ושרירותי את יום הלימודים בכל הרשויות. אחת הטענות שנשמעו הייתה שהתקבלה החלטה גורפת בכל הארץ כדי לא ליצור הבדלים בין הרשויות בשנת בחירות.
בית המשפט קיבל את העתירות בשל מספר פגמים שנפלו בהחלטת משרד החינוך: ההחלטה התקבלה ללא שקוימה חובת ההתייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; ההחלטה התקבלה מבלי לאפשר להורים תקופת התארגנות נאותה בהתחשב במורכבות הטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי; ההחלטה גורפת וחלה על כל מוסדות הלימוד בארץ למרות שיש מחוזות שבהם המחסור חמור פחות, וניתן לתת לו מענה אחר; כמו כן, בניגוד לאמור בחוק, ההחלטה לא התקבלה על-ידי שר החינוך, ואף לא הובאה לאישורו של שר האוצר.
שוטרים עוצרים אם לנער אוטיסט בירושלים לאחר שניסתה למנוע את מעצר בנה
בית המשפט עמד על כך שההחלטה "להשוות כלפי מטה" במקרה שבו המחסור אינו אחיד בכל רחבי המדינה לא יושמה בהקשרים אחרים שבהם מערכת החינוך מתמודדת עם מחסור בכוח אדם. בית המשפט הוסיף וציין בפסק דינו כי קיים חשש שקיצור יום הלימודים באופן ארעי לכאורה, למשך שנה אחת בלבד, עלול להיות בעל השלכות ארוכות טווח על המערכת כולה.
בהחלטה נפלו פגמים. שר החינוך יואב קיש, צילום: אורן בן חקון
בית המשפט הדגיש כי לא יכולה להיות מחלוקת באשר לקשיים האובייקטיביים שעמם מתמודד משרד החינוך, ולצדו הרשויות המקומיות, בכל הנוגע לגיוס כוח אדם בעל הכשרה מתאימה להוראה, והדברים אמורים ביתר שאת במסגרות החינוך המיועדות לילדים על הרצף האוטיסטי. משרד החינוך מקדיש משאבים ניכרים לחינוך המיוחד, אך הצרכים ההולכים וגדלים מצריכים פתרונות "מחוץ לקופסה" וחזקה על העוסקים במלאכה כי ימשיכו להקדיש את עתותיהם ומרצם, כפי שעשו עד עתה, לטובת ילדי החינוך המיוחד. אולם, בשלב נותרת בעינה העובדה שההחלטה שהתקבלה – פגומה, ולא ניתן להכשירה.
ממשרד החינוך נמסר: "שר החינוך הורה על כינוס ישיבה דחופה בנושא לבחינת משמעויות ודרכי פעולה אפשריות בנושא".
מאלו"ט נמסר בתגובה להחלטה: "אנו מברכים על החלטת הבג"צ שביטלה את החלטת משרד החינוך ושמחים שיום הלימודים ישאר כסדרו עד השעה 16:45".