"הפעם כולנו בשבילו": התלמידים התגייסו למען המורה המיתולוגי שנקלע למשבר כלכלי

תלמידיו של ד"ר צבי לירז, שחינך אלפי בני נוער, יזמו קמפיין המונים כדי לסייע לו • "המטרה היא להודות לו ולקדם את דרכו"

ד"ר צבי לירז. צילום: זואי גרינדאה

כולם בשביל אחד: במשך עשרות שנים, איש החינוך צבי לירז חינך אלפי תלמידים ובני נוער בשיטות פורצות דרך. כעת, כשנקלע לקשיים כלכליים, החליטו מאות מתלמידיו לסייע לו - ופתחו עבורו גיוס המונים יוצא דופן.

אומרים שמורה טוב הוא מורה לחיים - והנה, גם לאחר עשרות שנים, תלמידיו של ד"ר צבי לירז החליטו לסייע לו ולמשפחתו במאבק חייו. לירז חינך דורות של ילדים, בני נוער, מורים וצוותי חינוך. הוא נחשב איש חינוך פורץ דרך, וכבר בשנות ה־80 הפעיל בישראל את הלמידה מבוססת פרויקטים (PBL), שגם היום במשרד החינוך עושים בה שימוש.

צבי התחיל את דרכו החינוכית בכפר הנוער "הדסים", שם עבד יותר מ־20 שנה. הוא פיתח את שיטת "מטות", שבין עקרונותיה חינוך לסקרנות ועבודה בצוותים. לאורך השנים הוא פגש, לימד והשפיע על תלמידים בכל מערכת החינוך, בערים שונות ומאוכלוסיות שונות.

חניכים בכפר נוער (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

כאמור, לאחרונה נקלעו צבי ואשתו, שלי, למשבר רפואי וכלכלי עמוק, והדבר נודע לכמה מתלמידיו לשעבר, שהחליטו להרים את הכפפה. הם יצרו יחד קבוצה של 200 תלמידים לשעבר, ותחת הכותרת "הפעם אנחנו בשבילו" החליטו לצאת יחד לקמפיין גיוס כספים רחב - שגם בטכניון הצטרפו אליו. התלמידים מקווים לגייס כ־600 אלף שקלים, ועד כה גייסו כחצי מהסכום.

"רבים מאיתנו שמרו על קשר עם צבי במהלך השנים, וחלקנו אף הלכנו בעקבותיו לתחום החינוך", מספר יניב מינקוב (46). יניב הוא מהנדס, מורה ויזם שמשתתף כחבר בצוות המוביל של הקמפיין. "כשנודע לנו על המשבר שלו, החלטנו שאנחנו חייבים לפעול. אנחנו מרגישים שאנחנו חבים לו כל כך הרבה על מי שאנחנו היום, וזה הזמן שלנו להגיד תודה. וכעת, כל כך הרבה שנים אחרי, אנחנו מוצאים את עצמנו מנהלים ומפעילים את קמפיין הגיוס הזה באותם הכלים והרוח שצבי הקנה לנו".

גל קרוננברג היא דוקטור למתמטיקה באוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה. לדבריה, הכלים שהעניק לה צבי כמורה הולכים איתה עד היום. "הוא באמת עשה דבר מהפכני וגדול. אין לי ספק שיש לו ולשיטת הלמידה הייחודית שהוא פיתח יש חלק גדול במה שאני היום. הוא לימד אותי ללמוד, לאהוב ללמוד, לחקור, ויותר מזה - לעבוד בצוות, לנהל, ליזום, סקרנות, לקבל אחריות, לחשוב באופן יצירתי ומחוץ לקופסה.

קמפיין "רצים בטוב" - נגד בריונות בקרב ילדים ובני נוער

"מבחינתי, לגיוס הזה יש כמה מטרות: גם להודות לו על כל מה שעשה בשבילנו ובשביל החינוך במדינה, וגם להעלות את המודעות ולקדם את החינוך החדשני ופורץ הדרך שהוא הוביל. אני רק יכולה לקוות ולהתפלל שלבת שלי תהיה חוויית לימוד משמעותית כמו שהיתה לי".

"נרגשים ומכירים תודה"

המאבק של התלמידים למען המורה ריגש אותו ואת משפחתו. צבי ואשתו שלי ציינו בתגובה: "אנחנו נרגשים ומכירים תודה לתלמידים ולחברים מתקופות שונות שהתגייסו לסייע. זה לא עניין של מה בכך עבורנו, ואנחנו המומים מעוצמת התגובות וההיענות של אנשים רבים כל כך מכל רחבי הארץ. מחבקים ומודים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר