ישראל עלולה להישאר ללא מסוקי יסעור במשך כשנה

המבקר קבע שיש להוציא את היסעורים משימוש ב־2025, אך מסוקי ה־K יגיעו רק ב־2026 • בחיל האוויר מנסים לגשר על הפער עם הארכת חיי המסוקים המיושנים, אף שנקבע כי הם מסכנים חיי אדם

מסוק היסעור המיושן , צילום: סוכנות ג'יני

אם לא יימצא פתרון יצירתי בקרוב, מדינת ישראל צפויה להישאר ללא מסוקי יסעור במשך כשנה - כך נודע ל"ישראל היום". הסיבה היא ששני מסוקי היסעור החדשים הראשונים לא יגיעו לישראל לפני שנת 2026, ואילו מבקר המדינה קבע כי לא ניתן יהיה להאריך את חיי מסוקי היסעור המיושנים לאחר שנת 2025.

מסוקי יסעור הובאו במבצע לוגיסטי מורכב לישראל

מערך היסעור המיושן הגיע לישראל בסוף שנות ה־60 ותחילת שנות ה־70. חיל האוויר הצליח שוב ושוב להאריך את חיי המסוקים, תוך שהוא מתריע על התיישנות המערך ודורש ממקבלי ההחלטות להאיץ את בחירת דגם המסוק החדש. בפועל, בשל בעיות המשילות והתקציב בשנים האחרונות, נדחתה ההחלטה על כלי הטיס החדשים בחיל האוויר, ורק בחודש פברואר האחרון התכנסה ועדת השרים להצטיידות ודנה בנושא.

הוועדה אישרה את תוכנית הרכש הגדולה של חיל האוויר, שתעמוד על כתשעה מיליארד דולרים מכספי הסיוע האמריקני, מבלי להיכנס לפרטים המדויקים. כמה ימים לאחר מכן, הודיע שר הביטחון בני גנץ כי הוא בחר ב"סופר יסעור", מדגם CH-53K ומתוצרת "לוקהיד מרטין", כמסוק התובלה החדש של צה"ל, ובעצם העדיף אותו על פני הצ'ינוק מתוצרת חברת בואינג.

המסוק המתקדם בעולם

ה"סופר יסעור" או בקיצור ה־"K" הוא המסוק המערבי המתקדם והכבד בעולם, שיכול לשאת משקל כבד של יותר מ־12 אלף קילוגרמים למרחק של 110 מיילים. יתרון נוסף הוא שמדובר בדגם חדש לחלוטין, ואורך חייו בשירות יכול להגיע גם ל־50 שנים.

בישראל מתכננים לרכוש 12 מסוקי K בשלב ראשון, ושישה נוספים בהמשך, בהתאם למגבלות התקציביות שאותן כרגע מנסים לפתור באמצעות הלוואות על חשבון כספי הסיוע האמריקני העתידיים. בפועל, מאז חודש פברואר האחרון ועדת השרים להצטיידות לא התכנסה שוב כדי לאשרר את העסקה, והיא טרם נחתמה סופית עם הפנטגון האמריקני.

מסוק מדגם ה־K החדש, צילום: לוקהיד מרטין

נזכיר כי מבקר המדינה קבע שלא ניתן להאריך את חיי מסוקי היסעור המיושנים לאחר שנת 2025, אז יגיעו רובם ל־10,000 שעות טיסה שהן תקרת שעות הטיסה שנקבעה על ידי היצרן, דבר שיסכן חיי אדם.

ההערכה היא שה-LOA ייחתם עם הפנטגון בתחילת שנת 2022, ולאחר מכן ייחתם ההסכם הסופי. אך גם אם העסקה תיחתם מחר בבוקר, ראשוני המסוקים לא יגיעו לישראל לפני שנת 2026 בשל ענייני תקציב ופריסת תשלומים, כמו גם זמן ייצור המסוק עצמו והזמן שייקח להתקין עליו את המערכות הישראליות. גם לאחר שיגיע ארצה, ייקח כמה חודשים להכשירו מבצעית. לא זו בלבד, אלא שעל פי התכנון כרגע, בשנת 2026 יגיעו לישראל שני מסוקי יסעור בלבד, ובהמשך יגיעו שאר המסוקים בקצב של כארבעה בשנה.

לפיכך, ממצב שבו למדינת ישראל יש יותר מטייסת מסוקים שמישה, אם לא יוארכו חייהם של המסוקים, עד 2026 לא יהיו לחיל האוויר כלל מסוקי יסעור, וגם ב־2026 יהיו ברשות החיל רק שני מסוקים פעילים. בחיל האוויר מתכננים להאריך את חיי מסוקי היסעור, אך ספק אם מישהו היה מוכן לנהוג במכונית בת יותר מ־50 שנה, ובטח שלא לטוס במסוק בגיל מופלג שכזה, שעבר את מכסת שעות הטיסה שלו.

הארכת חיי היסעורים עלולה לסכן לא רק את הטייסים, אלא גם כוחות לוחמים רבים, שכן אחת ממטרותיו המרכזיות של היסעור היא הטסת כוחות לעומק שטח האויב. נזכיר כי בנובמבר 2019 נמנע אסון כבד לאחר שמסוק יסעור נחת נחיתת אונס ביו"ש בעקבות תקלה טכנית, כשבבטנו היו עשרות לוחמי יחידת העילית שלדג. הלוחמים הצליחו לצאת מהמסוק זמן קצר ביותר לפני שהתלקח ונשרף כליל.

מדו"צ נמסר: "צה"ל ומשרד הביטחון פועלים להשלמת האישור הנדרש בוועדת השרים להצטיידות כדי לצאת לרכש של מסוקי ה־CH-53K. חיל האוויר פועל לשמירת כשירותו המבצעית ללא פגיעה במשימותיו בשגרה ובחירום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר