"לא ניתן לזה לשוב למה שהיה": כתבנו בכפר כילא מול מטולה, משם אלף מחבלי רדואן היו אמורים לפרוץ

עשרות בתים נהרסו בפעילות רציפה של דחפורים ובאגרים • מח"ט 769, אל"מ מרציאנו: "מהכפר הוצאו עשרות משאיות של אמצעי לחימה, אלף מחבלי רדואן היו אמורים לפרוץ מכאן למטולה"

כתבנו עידן אבני עם כוחות צה״ל בכפר כילא

בתי כפר כילא הלבנוני, שניצב מול מטולה, הופכים להריסות אחד אחרי השני. צה"ל נחוש להשמיד את תשתיות הטרור של חיזבאללה שהתגלו בכל בית בכפר, ממנו תוכננה פריצה המונית של אלף מחבלי רדואן למטולה.

השמדת תשתיות טרור שמוקמו בכפר כילא | דובר צה"ל

"אנחנו עושים את כל מה שצריך כדי שתושבי הצפון יוכלו לגור כאן בבטחה", אומר אל"מ אבי מרציאנו, מח"ט 769, בעומדו בנקודה ממנה נורה טיל הנ"ט הקטלני שהרג את מירה וברק איילון ז"ל בכפר יובל. "אני מקווה שחיזבאללה לא יחזור למה שהיה, אבל זאת החלטה רחבה יותר. אני מקווה שיחליטו נכון".

מבט מקרוב על הגבול חושף את הקרבה המטרידה של תשתיות החיזבאללה, צילום: עידן אבני

מבט מקרוב על הגבול חושף את הקרבה המטרידה של תשתיות החיזבאללה לישראל. בחלקה הצפוני-מערבי של מטולה נמצא הכפר כילא, כשמהצד הישראלי ניצב אזור התעשייה של היישוב ושער פטמה - "הגדר הטובה", שריד לימים בהם עבדו במטולה פועלים לבנונים. בצמוד לחומה עובר כביש הדרום הלבנוני, שנותר ממנו רק אבק, ולצידו בתי התושבים - שהתגלו כתשתיות טרור של חיזבאללה.

"הגדר הטובה", שריד לימים בהם עבדו במטולה פועלים לבנונים., צילום: עידן אבני

"מה שאנחנו עושים זה טיפול שורש", מדגיש אל"מ מרציאנו. "כמי שאחראי על ההגנה המרחבית, אני נותן טיפול שורש ולא עוד סתימה. חיזבאללה צריך להרגיש נרדף ולאבד פעילים ותשתיות, ואם צריך נגיע עוד לעומק. אנחנו לא ניתן לזה לשוב למה שהיה בהתאם למדיניות ולהחלטות שיתקבלו".

לצד הטנקים פועלים דחפורים ובאגרים במשימת ההרס השיטתית. רס"ן מעוז פרץ, סמג"ד גדס"ר 55, מתאר את השיטה: "אנחנו מכניסים כלים כבדים במשך כל שעות היממה. במקומות חשופים בלילה, ואיפה שאפשר ביום. אנחנו עובדים מאוד מסודר. הדחפורים מחשפים שטחים פתוחים, הבאגרים מפרקים בתים קטנים שיש בהם תשתית ואת הבתים הגדולים מפוצצים בעזרת מוקשים".

לצד הטנקים פועלים דחפורים ובאגרים במשימת ההרס השיטתית., צילום: עידן אבני

בזמן הביקור בכפר כילא נשמעות התרעות במטולה, ורקטות מתפוצצות בצידו הלבנוני של עמק עיון. הטנקים ממשיכים לירות אל מטרות בכפר, כשהעשן מיתמר מבתיו ההרוסים. אל"מ מרציאנו מגלה כי מהכפר הוצאו עשרות משאיות של אמצעי לחימה. "אלף מחבלי רדואן היו אמורים לפרוץ מכאן למטולה. אפשר לראות את הקרבה לחומה. ידענו, אבל כשאתה רואה את זה בעיניים אתה גם מבין כמה תשתית הייתה כאן. אני אחראי שמפה לא יירו יותר טילי נ"ט. ואם ינסו לירות נוכל להרוג אותם".

במבט מהצד הלבנוני של הגבול נחשף הנוף העגום: מימין בתי מטולה, ובהם שכונת הר צפייה או מה שנשאר ממנה. מאחור כפר כילא ההרוס, ומצפון הכפר הנוצרי קליעה, שבתיו נותרו שלמים. על הרכס ממול ניצבת אל חיאם, עיירה ממנה נורו עשרות טילי נ"ט למטולה, המרוחקת שלושה קילומטר מהגדר, שם צה"ל טרם החל לפעול. לצידה העיירה הנוצרית מרג' עיון, בה מרבית התושבים נותרו בבתיהם.

הרכס ממול ניצבת אל חיאם, עיירה ממנה נורו עשרות טילי נ"ט למטולה, המרוחקת שלושה קילומטר, צילום: עידן אבני

צה"ל מציג את ההרס המסיבי בפני עיתונאים, ראשי מועצות, רכזי ביטחון וחברי כיתת כוננות. "אם הייתי יכול הייתי מכניס את תושבי מטולה", אומר אל"מ מרציאנו. המסר ברור: כל בית שנהרס היה תשתית טרור של חיזבאללה - לא כקלישאה. "כדי שהחיזבאללה לא יחזור לכאן גם אלו שאיפשרו להם להפוך את בתיהם למוצבים צריכים לא לחזור. אנחנו הרסנו, כדי שהם לא יחזרו זה החלק שלכם", מסכם אחד הקצינים. הביטחון יחזיר את התושבים רק כשכפר כילא לא תקום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר