עידן חדש בהגנה האווירית: משרד הביטחון חתם על עסקת ענק לרכש מערכות הלייזר ליירוט

בשורה של ממש: נחתמה עסקת ענק, בהיקף של כ-2 מיליארד שקלים, להרחבה משמעותית של ההצטיידות במערכות לייזר ליירוט • במסגרת ההסכם בין משרד הביטחון לבין המפתחת הראשית חברת 'רפאל' וחברת 'אלביט מערכות', יוגבר קצב הייצור על-מנת לספק מערכות לייזר בזמן שנקבע ובקצב גבוה • ד"ר דני גולד: "'מגן אור' תהווה מערכת משלימה למערכת 'כיפת ברזל', יירוט בלייזר יהדק עוד יותר את מעטפת ההגנה"

מערכת מגן אור בפעולה (ארכיון). צילום: משרד הביטחון

לקראת השלמת פיתוח מערכת היירוט בלייזר רב עוצמה, משרד הביטחון הודיע הבוקר (שני) כי נחתמה עסקת ענק, בהיקף של כ-2 מיליארד ש"ח, להרחבה משמעותית של ההצטיידות במערכות לייזר ליירוט ('מגן אור'), עם המפתחת הראשית, חברת רפאל ועם חברת 'אלביט מערכות'.

יו"ר רפאל: "מערכת מגן אור תכנס למבצעיות תוך שנה וחצי" (13.01.24) // שבת תרבות משען

מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר, חתם אמש על הזמנה להרחבת הייצור הסדרתי של מערכת היירוט בלייזר הראשונה מפיתוח ישראלי, 'מגן אור'. במסגרת ההסכם בין מפא"ת במשרד הביטחון לבין המפתחת הראשית חברת 'רפאל' וחברת 'אלביט מערכות', יוגבר קצב הייצור בצורה משמעותית, על-מנת לספק מערכות לייזר בזמן שנקבע ובקצב גבוה.

מגן אור (Iron Beam) היא מערכת לייזר רב עוצמה להגנה אווירית מהקרקע, כנגד איומים אוויריים (רקטות, פצצות מרגמה, כלי טיס בלתי מאוישים, טילי שיוט ועוד). יחידת המו"פ במפא"ת מובילה את הפרויקט, יחד עם המפתחת הראשית- חברת רפאל ועם חברת 'אלביט מערכות'. מערכת 'מגן אור' מהווה פריצת דרך טכנולוגית ברמה העולמית. יכולות היירוט המרשימות שלה הוכחו בסדרת ניסויים. מערכת 'מגן אור' צפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של מדינת ישראל כיכולת משלימה למערכת "כיפת ברזל". שילובה יאפשר שיפור משמעותי ביכולות ההגנה של ישראל מול איומים קיימים ועתידיים ובעלויות נמוכות משמעותית.

מימין לשמאל: היועמ"ש למערכת הביטחון, עו"ד איתי אופיר, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי מכליס), מנכ"ל רפאל יואב תורג'מן, ראש מפא"ת תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד וראש אגף הכספים במשרד הביטחון, רו"ח דקל כהן, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

כזכור, לפני כשבועיים, ד"ר יובל שטייניץ, יו"ר רפאל, אמר בראיון ל"ישראל היום" כי מערכת הלייזר ליירוט טילים "מגן אור" תהפוך מבצעית בתוך כשנה, ותוכל ליירט איומים הרחק מגבולות ישראל. הראיון נערך לפני המתקפה האיראנית. לדבריו, בקרוב מדינת ישראל תוכל לעבור למציאות חדשה של יירוט איומים, שנדמה כי היא נלקחת מתחום המדע הבדיוני – אבל קורמת עור ואור בימים אלה ממש.

מנכ״ל משרד הביטחון, אלוף (מיל׳) אייל זמיר: "מפרוץ המלחמה חתם משרד הביטחון על מאות הזמנות בעשרות מיליארדי ש"ח, לחיזוק עצמאות הייצור 'כחול לבן' ולבניין כוחו של צה"ל. שמנו לעצמנו כיעד מרכזי את צמצום התלות בגורמים חיצוניים ואת חיזוק התעשייה הישראלית. עסקת 'מגן האור' היא מהעסקאות החשובות שחתמנו, שכן היא היא מבשרת על תחילתו של עידן חדש בשדה הקרב- עידן הלייזר. יכולת ראשונה של מערכת הלייזר הקרקעית, שפותחה בשיתוף פעולה בין מפא"ת לתעשיות גדולות וחברות סטארטאפ, צפויה להיכנס לשירות מבצעי בעוד שנה מהיום. עסקת 'מגן אור' תבטיח את המשך והאצת ההצטיידות במערכות לייזר רבות נוספות".

יובל שטייניץ, צילום: שי אלבז

ראש מפא״ת במשרד הביטחון, תא״ל (מיל’) ד״ר דני גולד: "מערכת 'מגן אור' היא עדות נוספת למקצוענות העל של התעשיות הביטחוניות בהובלת מפא"ת, ליצירתיות, חדשנות וכושר המצאה מחד וליכולות ניהול וביצוע מאידך. הגענו לעליונות עולמית, בטכנולוגיה וביישום מבצעי שלה בשדה הקרב, בזכות השילוב בין תעשיות ביטחוניות לחברות סטארט אפ. 'מגן אור' תהווה מערכת משלימה למערכת 'כיפת ברזל'. השילוב בין יירוט בלייזר ליירוט באמצעות טילים, יהדק עוד יותר את מעטפת ההגנה מפני רקטות, טילים, כטב"מים, טילי שיוט ואיומים נוספים".

מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "רפאל גאה להוביל את פיתוח ואספקת מערכת הלייזר רב העוצמה הראשונה והמתקדמת מסוגה בעולם ליירוט מגוון רחב של איומים אוויריים. לאחר שנים רבות של מחקר, פיתוח ופריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות בתחום הלייזר ברפאל וסדרה ארוכה של ניסויים בהם הוכחה יכולת המערכת, מערכת "מגן אור" תגיע בקרוב לבשלות שתאפשר את הצבתה המבצעית. מבצוע "מגן אור" הוא אבן דרך משמעותית בשדרוג יכולות מערך ההגנה האווירית של ישראל. מערכת "מגן אור" תצטרף ל"כיפת ברזל" ו"קלע דוד" שבזכות טכנולוגיות פורצות דרך וביצועים מעולים מאפשרות הגנה מיטבית על אזרחי מדינת ישראל".

מערכת ההגנה האווירית ספיידר- SPYDER של רפאל (ארכיון), צילום: רפאל

במעמד החתימה המצומצם במשרד הביטחון בת"א השתתפו ראש מפא"ת, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד, מנכ"ל חברת רפאל, יואב תורג'מן, מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס, ראש אגף הכספים במשרד, רו"ח דקל כהן, היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד איתי אופיר ובכירים נוספים.

נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס: "היכולות שמפותחות באלביט וישולבו ב"מגן אור" מהוות קפיצת מדרגה בהגנה עתידית כנגד איומים שונים. הנהלת אלביט ועובדיה גאים על תרומת החברה להגנה על מדינת ישראל באמצעות מערכות אסטרטגיות פורצות דרך. פיתוח הלייזר ושילובו בפרויקט לאומי בהובלת משרד הבטחון הוא שלב נוסף ומשמעותי בהבשלת מגוון יכולות מבית אלביט מערכות אשר משנות ומובילות את אופי ההגנה והלחימה לעידן חדש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר