דיווח: ישראל הזהירה את איראן דרך המתווכות, שעות לפני התקיפה

לדברי גורמים הבקיאים בפרטים ל"וול סטריט ג'ורנל": "האזהרה תיארה את היעדים שאליהם תכוון ישראל, וציינה כי אם איראן תגיב - התקיפות הבאות שלה יהיו חזקות יותר" • בתוך כך, הבית הלבן הביע תמיכה במבצע הישראלי, והגדיר אותו כ"ממוקד ומידתי" • ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, אמר כי "על טהרן לא להגיב לגל התקיפות הישראליות", וקרא לכל הצדדים "לשמור על ריסון"

טהרן, אמש. צילום: רויטרס

ב"וול סטריט ג'ורנל" מצטטים היום (שבת) גורמים הבקיאים בפרטי התקיפה הישראלית באיראן הלילה, שטוענים כי שעות לפני הפעולה, ישראל העבירה לרפובליקה האיסלאמית אזהרה דרך מדינות ערביות ואירופיות. לדבריהם, "האזהרה תיארה את היעדים שאליהם תכוון ישראל, וציינה כי אם איראן תגיב - התקיפות הבאות שלה יהיו חזקות יותר".

דובר צה"ל לתקשורת הזרה: אם המשטר באיראן יעשה את הטעות ויפתח בסבב חדש של הסלמה - נהיה מחויבים להגיב // דובר צה"ל

בתוך כך, שני גורמים איראנים, אחד מהם חבר במשמרות המהפכה, אמרו ל"ניו יורק טיימס" שאחד מיעדי התקיפה הישראלית היה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300 של נמל התעופה חומייני בטהרן. על פי דיווח איראני, התקיפה הישראלית התבצעה באמצעות שיגור טילים בליסטיים ממטוסי קרב שלא חדרו למרחב האווירי של איראן. עוד דווח כי מערכות ההגנה האווירית יירטו חלק גדול מהטילים, וכמה מהם פגעו במתקנים צבאיים. עוד נטען בדיווח כי התקיפה "לא הגיעה לרמת האיומים הישראליים", ולא השפיעה על היכולות האיראניות.

כאמור, מוקדם יותר, בכיר בבית הלבן אמר לעיתונאים כי "הנשיא ביידן וצוות הביטחון הלאומי שלו עבדו עם הישראלים בשבועות האחרונים כדי לעודד את ישראל איך להתנהל, לנהל תגובה ממוקדת ופרופורציונלית עם סיכון נמוך לפגיעה באזרחים, ונראה שזה בדיוק מה שהתרחש". עוד הוא הוסיף, כי "הנשיא שוחח עם ראש הממשלה נתניהו, ועודד אותו לתכנן תגובה שתשמש להרתעת התקפות נוספות נגד ישראל, תוך צמצום הסיכון להסלמה נוספת, וזו המטרה שלנו ומטרת ישראל". לדבריו, "אם איראן תבחר להגיב פעם נוספת, נהיה מוכנים, ויהיו השלכות על איראן שוב. אנחנו לא רוצים לראות את זה קורה".

פיצוץ בטהרן לאחר תקיפה ישראלית, אמש, צילום: רשתות ערביות

קנצלר גרמניה אולף שולץ הגיב גם הוא: "המסר שלי לאיראן הוא ברור: אנחנו לא יכולים להמשיך עם התגובות החריפות האלה. זה חייב להסתיים עכשיו". שולץ טען כי גרמניה עודכנה על-ידי ישראל בנוגע לתקיפות, והוסיף כי "הדבר החשוב הוא הצורך בהפסקת אש ברצועת עזה ובלבנון ובשחרור החטופים". 

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר אמר כי "על איראן לא להגיב לגל התקיפות הישראליות" בשטחה, וקרא לכל הצדדים "לשמור על ריסון". לצד זאת, סגן נשיא ארה"ב לשעבר, מייק פנס פרסם ברשתות החברתיות פוסט תמיכה בפעולה הישראלית, וכתב: "אמריקה עומדת לצד ישראל". לעומתו, משרד החוץ של רוסיה טען: "יש להימנע מלהתגרות באיראן לנקום. מוסקבה מוכנה לשתף פעולה עם כל הצדדים כדי להפחית את רמת המתח והעימות".

בשוויץ גינו את מה שכינו כ-"הסלמה מסוכנת" של האלימות במערב אסיה, כולל התקפת ישראל על איראן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר