מקושר לאיראן, בן דוד של נסראללה: מי היה האשם ספי א-דין - היורש שחוסל | פרופיל

החיבור לאיראן, הברחות הנשק והסמים והקשר ההדוק לקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, שחוסל ב-2020 • האשם ספי א-דין החזיק בתפקידי מפתח בחיזבאללה והלך דרך ארוכה עם נסראללה, עד שחוסל בטרם הספיק לרשת אותו

ספי א-דין. חוסל. צילום: רשתות ערביות

האשם ספי א-דין, ראש המועצה המבצעת בחיזבאללה יועד להיות מחליפו ויורשו של חסן נסראללה בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה.

"בונים את האסטרטגיה שלנו על הייאוש של האויב". הישאם ספי א-דין, צילום: .

עד אתמול (שלישי), גורלו של א-דין לא היה ודאי, ההערכה הייתה שחוסל על ידי צה"ל אך רק כחודש לאחר תקיפת הבונקר בו שהה - הגיעה ההודעה הרשמית על חיסולו המהיר של מי שאפילו לא הספיק להכנס לתפקיד. 

בגיל 60 ספי א-דין נחשב לאדם שהיה אמון על הפרויקט החשוב ביותר: הברחות הנשק מאיראן ללבנון, שנועדו לצייד את הדאחייה בשבבים לדיוק טילים. בראיונותיו ספי א־דין השתדל לשדר שביעות רצון. כמו נסראללה, הוא הקפיד לצייר את "קורי העכביש" (לשיטתו) של החברה הישראלית. הוא נולד בדיר קאנון א־נהר, יישוב קטן יחסית בדרום לבנון.

בתחילת שנות ה־80, התנחלו בארץ הארזים כמה מאות איראנים מטעם משמרות המהפכה. והארגון הצבאי הזה, חדור בכוונה "לייצא את המהפכה" לרחבי העולם, הפך את ספי א־דין ושיעים אחרים מדרום לבנון לחלק מאליטת טרור חדשה. כזו שתאפיל על אנשי הדת השיעים של חבל הבקעא במזרח לבנון, ותתפוס את עמדות הבכורה ב"מפלגת האל".

ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם ספי אלדין, צילום: דובר צה"ל

בשנת 1983 - כשהוא עוד לא בן 20 - התחתן ספי א־דין עם בתו של חבר המועצה המחוקקת של המועצה השיעית העליונה בלבנון. לא חלף זמן רב ויחד עם דודנו נסראללה וחברים אחרים בחיזבאללה, הוא נשלח לתקופת לימודים ממושכת במרכזי הדת השיעיים של עיראק ואיראן.

רק בשנות ה־90 ספי א־דין יחזור ללבנון ויתמנה על ידי חברו לספסל הלימודים, שמונה בינתיים למזכ"ל, לראש הארגון באזור ביירות. ב־1995 הוא נבחר לחבר במועצת השורא של חיזבאללה ומונה לראש מועצת הג'יהאד בארגון שקמה באותה עת.

נבחר גם בשל קשריו לאיראן

במהלך הוועידה החמישית של חיזבאללה ב־1998 הוא נבחר כבר לראש המועצה המבצעת. מדובר באותו תפקיד שמילא נסראללה בשלהי שנות ה־80 ובתחילת שנות ה־90. המועצה הזו אחראית על יחידת התקשורת המפעילה ערוצים כמו אל־מנאר ורדיו א־נור, על יחידת החינוך, על יחידות קשרי החוץ, הסייבר, הבריאות, התמיכה הסוציאלית, כוח העבודה, על יחידות מימון הג'יהאד והתיאום והקישור.

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, צילום: אי.אף.פי

ספי א־דין יועד לתפקיד אחרי נסראללה אמנם בשל ניסיונו הצבאי והפוליטי, אך לא פחות מכך בשל קשריו לאיראן. כך, למשל, בנו – סעיד רדה – התחתן עם זיינב סולימאני, בתו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, שחוסל ב-2020. הבן אמון בין היתר על נתיב הברחות האמל"ח מאיראן ללבנון. רכיבי הדיוק עוברים בטיסות אזרחיות מאיראן לדמשק, ומשם לביירות. אחיו, שימש כנציג חיזבאללה בטהרן, ושמו נקשר בהברחות סמים וכסף בשם הארגון.

מלבד תפקידיו בחיזבאללה - ספי א־דין הקפיד לדאוג לבני החמולה שלו. על פי דו"ח של מרכז המחקר "עלמא", הוא היה מנכ"ל של עמותת משפחת ספי א־דין בדרום לבנון. בני המשפחה הם חברי העמותה, שנועדה לסייע לאנשי החמולה בלימודים או בקשיים כלכליים. מרכזה נמצא בעיר צור ולפי הדו"ח, ייתכן שמדובר גם בצינור להלבנת כספים לחיזבאללה. בעיתון הסעודי "א־שרק אל־אווסט", גורמים המקורבים אליו תיארו אותו בעבר כמנהיג אמיתי, תקיף וגמיש כאחד, שפתוח לשמוע ביקורת. "יורש מושלם לחסן נסראללה". כעת ייתכן שהיורש הזה חוסל.

האשם ספי א-דין חוסל בתקיפה מדויקת בדאחייה. בן דודו של נסראללה וראש המועצה המבצעית של הארגון, חוסל יחד עם ראש המודיעין ו-25 פעילים בכירים במפקדה תת-קרקעית. על פי הודעת צה"ל, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בהכוונה מודיעינית מדויקת של אמ"ן את המפקדה הראשית של מטה המודיעין של הארגון, שפעלה במתקן תת-קרקעי בלב אזור מגורים בדאחייה. בין המחוסלים נמנים גם בלאל צאא׳ב עיאש, האחראי על האיסוף האווירי במטה המודיעין, ומחמוד מחמד שאהין, ראש מטה המודיעין של חיזבאללה בסוריה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר