הרמטכ"ל בדיון על שחיקת הלוחמים: "הכי דחוף כעת הוא להקל מהעומס על המילואים ב-2025"

הלוי הנחה את אכ״א ואת הגופים הרלוונטיים הנוספים בצה״ל לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להקטין את העומסים המוטלים על מערך המילואים • בצה״ל מסבירים כי הארכת השירות הסדיר בשלושה חודשים, תשחרר עשרות גדודי מילואים בשנה

הרמטכ"ל הרצי הלוי. צילום: דובר צה"ל

הרמטכ״ל הרצי הלוי הנחה את אכ״א ואת הגופים הרלוונטיים הנוספים בצה״ל לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להקטין את העומסים המוטלים על מערך המילואים. בדיון שהתקיים אתמול בלשכתו אמר הלוי למשתתפים כי ״הדבר הכי דחוף כעת הוא להקל מהעומס על המילואים בשנת 2025״. כך נודע ל"ישראל היום".

הלוי אמר את הדברים בעקבות שיחות רבות שקיים עם חיילים ומפקדים במילואים, אותם הוא פוגש בעת סיורים בצה״ל. כמו כן, ללשכתו הגיעו עשרות פניות בדוא״ל האדום, מצד חיילים ובני משפחותיהם על מצבם הקשה.

מילואימניקים ברצועה, צילום: אורן בן חקון

הנחיית הרמטכ״ל משקפת תפנית משמעותית במדיניות הצבא, שעד כה נטה להסתמך על מערך המילואים הקיים תוך מתן פיצויים למשרתים ולמשפחותיהם. כעת מחלחלת לדרג הבכיר בצבא ההבנה כי הכרחי לנקוט בשורה ארוכה של פעולות כדי להגדיל את צה״ל, מה שיקטין את העומסים העצומים על חיילי המילואים, שחלקם כבר נקראו לסבב חמישי בשנת המלחמה.

העמדה המקצועית של צה״ל היא שיש לאשר בחוק את משך השירות הסדיר של חיילי הסדיר ל-36 חודש. ואולם הממשלה נמנעת מלנקוט בצעד זה, בשל החשש מביקורת ציבורית על כך שבכוונתה לשוב ולאשר פטור משירות לחרדים. בצה״ל נזהרים שלא לגלוש לסוגיה הפוליטית אך מסבירים כי הארכת השירות הסדיר בשלושה חודשים, תשחרר עשרות גדודי מילואים בשנה.

מהלך נוסף שצה״ל כבר החל בו אך צפוי לקבל תאוצה הוא תוספת גדודים חדשים של חיילי מילואים. בצבא מציינים כי למעלה מ-50,000 חיילים שלא שירתו באופן פעיל לפני המלחמה חזרו לשירות. עם זאת בצבא מתקשים לגייס מחדש עשרות אלפים נוספים שעברו הכשרה כלוחמים קרביים, שוחררו מצה״ל בשנים שבהן הוקטן הצבא, ועדיין לא נקראו לשוב לשרת.

רק 17,000 חיילים כאלה אותרו עד כה על ידי הצבא. מתוכם 4,000 הסכימו לשוב ולשרת בפועל. בצה״ל מבטיחים להתמיד במאמצים אלה וכאמור כעת הרמטכ״ל הגדיר זאת כיעד בעדיפות עליונה לשנת 2025.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר