אלוף משנה אחסאן דקסה | צילום: אייל מרגולין/ג'יני

אדם, מפקד ולוחם: כולנו מצדיעים לאחסאן דקסה שהותיר אחריו מורשת עשירה

אל"מ אחסאן היה ממיטב בנינו, מהקצינים המוערכים בצה"ל • אין לי ספק שאלמלא נפילתו היה מגיע למטה הכללי, או לשדרת הפיקוד העליון של צה"ל - שם היה מקומו הטבעי

יממה קשה מאוד עברה עלי, עלינו, ביישוב דליית אל-כרמל, מאז קבלת הידיעה המרה על נפילתו של אחסאן דקסה: הלם גדול וקושי לעכל, לצד תחושת אובדן. מייד התאספנו. היה חשוב לנו לעטוף כל הלילה את המשפחה, את אשתו הודא ואת שלושת הילדים ברגעים קשים אלה.

היו איתנו המזכיר הצבאי של רה"מ, האלוף רומן גופמן, שהיה מפקדו של דקסה לאורך כל הדרך, ראש המנהל האזרחי תת-אלוף הישאם איבראהים, שהיה בתפקידו הקודם קצין שריון ראשי, ונדב לוטן. כולם חבריו הקרובים של דקסה, שהלכו עימו כברת דרך בשירות הצבאי.

ביום הזה כולנו מצדיעים לאחסאן, שהותיר אחריו מורשת עשירה, הן ברמה האישית כאדם והן כמפקד וכלוחם בצבא.

אמנם 20 שנה מפרידות בינינו. אחסאן גדל בחיל השריון ואני בכוחות המיוחדים, אבל דרכינו נפגשו לא פעם, החל מהיכרות משפחתית, דרך שכנות ביישוב וכלה במפגשים בצה"ל.

אחסאן הוא נצר למשפחה ציוניות נפלאה. אביו ודודו שירתו בצבא, שני אחיו קציני שריון במילואים וממלאים עד היום את תפקידם על הצד הטוב ביותר. הוא ינק מהבית חינוך ציוני וערכי לאהבת ארץ ישראל, עד שהיה בעצמו סמל לאהבת המדינה. גם את ילדיו גידל לאור אותם ערכים והשקיע בהם מאוד, כשאשתו הודא המקסימה נותנת לו גב ועורף שקט כך שיוכל להיות בחזית.

חיפש את האויב ולא חשש מפניו

כמפקד, היה בו הכל: צניעות וענווה לצד חוכמה ותבונה, נחישות וחתירה למגע, תמיד בחזית, ויצירתי מאוד. נוכחתי בכך בעצמי בכמה פגישות מולו, וכך שמעתי גם מעמיתים ומקולגות שפגשו בו לאורך הדרך. כולם ציינו את אומץ ליבו ואת החתירה לניצחון ולהכרעות. לא בכדי בחר במסלול השריון, כי זה חיל שמכריע מלחמות. עם הזמן הפך מודל לחיקוי לצעירים בני העדה הדרוזית, ובכלל.

מותו של אחסאן הוא אובדן לצבא הגנה לישראל. הוא היה ממיטב בנינו, מהקצינים המוערכים ביותר בצה"ל. אין לי ספק שאלמלא נפילתו היה מגיע למטה הכללי, או לשדרת הפיקוד העליון של צה"ל. לשם סומן ויועד, ושם היה מקומו הטבעי.

אחסאן היה מודל לחיקוי לפקודיו והצליח להחדיר בהם את אהבת הארץ, עם ציונות לצד מקצוענות, ואת ההכרה שבמלחמה מנצחים. לכן אופי האירוע שבו נפל לא הפתיע איש ממכריו. זה מה שתמיד אפיין אותו - הוא חיפש את האויב ולא חשש מפניו.

העדה הדרוזית לא צריכה שום הוכחה לנאמנותה. היא ומדינת ישראל - חד הן. שילמנו מחיר כבד מאוד, אבל ברוח מורשתו של אחסאן נמשיך לגדל ולחנך את ילדינו למען קיומה ועוצמתה של מדינת ישראל. רק לאחרונה בנינו מכינות קדם-צבאיות משולבות של יהודים ודרוזים, ונמשיך להגדיל מעגלים מסוג זה.

הכותב היה המזכיר הצבאי של הנשיאים שמעון פרס ורובי ריבלין

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו