דרך איראן ועל חשבון האזרחים: כך הכסף הלבנוני מגיע לחיזבאללה

דובר צה"ל דניאל הגרי חשף בסרטון את המערכת המאפשרת לארגון הטרור לאגור כספים בסיוע מדינות נוספות ועל חשבון שירותי בריאות, חינוך ורווחה המיועדים לעם הלבנוני המצוי במצוקה כלכלית • אחת המטרות המרכזיות של צה"ל היא בנק "אל קארד אל חסן" - שם נמצאות עתודות הכספים של ארגון הטרור

"אז מאיפה מגיע הכסף של חיזבאללה"? . צילום: דובר צה"ל

"הכסף של חיזבאללה מגיע משני מקורות. או שהוא נגנב מאזרחי ללבנון או שהוא מוברח על ידי המשטר האיראני": כך נחשף בסרטון שפרסם דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הערב (שני), על רקע התקיפות באזור ביירות שמכוונות נגד הארגונים הכלכליים של ארגון הטרור. 

הכסף האיראני מגיע בשלוש שיטות מרכזיות באמצעות כוח קודס של משמרות המהפכה, כאשר איראן מעבירה לסוריה כסף ונפט דרך הים והיבשה, כך על פי הסרטון. 

תושבים מתפנים מהדאחיה

בסוריה, הנפט נמסר לחברות שונות, לדוגמה חברה בשם "BS" בבעלות משפחה הקרויה קאטרג'י, שבראשה עמד ברון נפט שהוביל את ייבוא הנפט בעשור האחרון עד שנהרג ביוני 2024. מדובר בעשרות מיליוני דולרים שעברו לשטח לבנון ולכיסו הישיר של חיזבאללה. 

עוד חשף צה"ל כי איראן מטיסה כסף שמגיע ממכירות הנפט העצמאיות של כוס קודס לשגרירות האיראנית בביירות - ומשם לחיזבאללה. כמו כן, חיזבאללה מקדם יוזמות כלכליות נוספות. ביניהן ייבוא גז לסוריה והקמת מפעלים בסוריה, בלבנון, בתימן ובטורקיה. היוזמות מכניסות כסף לכיסו של הארגון. 

דובר צה"ל פרסם כי אדם בשם מחמד ג'עפר קציר, מפקד היחידה להעברות ומנהל הכספים של חיזבאללה ניהל את מקור ההכנסה המרכזי של חיזבאללה במשך שנים עד שחוסל בתקיפה ממוקדת בביירות בתחילת אוקטובר. 

עוד נחשף בסרטון כי כסף רב מגיע לחיזבאללה היישר מהכיס של האזרח הלבנוני. "חיזבאללה משתמש במערך הבריאות, החינוך, כרטיסים סוציאליים ובעיקר באגודה שלו, 'אל קארד' אל חסן כדי לגזור רווחים על חשבון התושבים בלבנון. חיזבאללה מנצל את המשבר הכלכלי החמור בלבנון כדי לרתום את אזרחיה למערך הכלכלי הנפרד שבשליטתו באמצעות האגודה, ולמעשה לוקח אותו מהאזרח הלבנוני שצריך אותו בכדי לשרוד".

תקיפות חיל האוויר בדאחייה של ביירות, צילום: AFP

למעשה "אל קארד אל חסן" מהווה הבנק של חיזבאללה והוא נמצא תחת סנקציות בינלאומיות. לבנק לבנק זה 35 סניפים בלבנון וכ-300 אלף לקוחות, ובסניפיו ומחסניו נמצאות עתודות הכספים של חיזבאללה. 

מוקדם יותר היום תא"ל הגרי, חשף את אחד מהבונקרים של מזכ"ל חיזבאללה לשעבר חסן נסראללה שנבנה מתחת לבית החולים הכללי אל-סאהל בפרבריה הדרומיים של ביירות. הגרי ציין שאמש הותקפו יותר מ-20 מטרות שרובן בדאחייה בביירות. אחת המטרות הייתה מחסן כספים תת קרקעי שהוקם מתחת לבניין מגורים והיה בשימוש 'אגודת' אל-קרד אל-חסן. ״היה שם מצבור כסף מזומן וזהב בשווי עשרות מיליוני דולרים שתכליתם מימון חיזבאללה, בין היתר להוצאות המלחמה ושיקומו (של ארגון הטרור) ביום שאחרי״, הצהיר הגרי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר