נשק במחלוקת: חיזבאללה משתמש בפצצות מצרר נגד כוחות צה"ל בלבנון

מדובר בנשק הגורם להרס רב על פני מרחב גדול ונחשב לא לגיטימי בקרב מדינות רבות בעולם • בצה"ל דנים בנוגע להתנהלות תחת האיום החדש • הערכה: התמרון יסתיים תוך שבועות ספורים

שריפה בצפון. צילום: כב״ה צפון

חיזבאללה משתמש בפצצות מצרר כנגד כוחות צה"ל המתמרנים בדרום לבנון, כך נודע ל"ישראל היום". לפי מקורות ביטחוניים, שלשום ירה חיזבאללה פצצת מצרר לעבר כוחות צה"ל המתמרנים בדרום לבנון, ובעקבות האירוע - בצה"ל קיימו שורה של הערכות מצב לקראת המשך הלחימה ואופן הפעלת הכוחות.

חימוש המצרר גורם להרס רב, המתפרס על פני מרחב גדול יותר מאשר חימוש רגיל, והוא נחשב לנשק לא לגיטימי על ידי מדינות רבות בעולם. לאחר מלחמת לבנון השנייה פרסם ארגון זכויות אמריקני כי במהלך המלחמה שיגר חיזבאללה פצצות מצרר בקוטר 122 מ"מ שיוצרו בסין לעבר שטח ישראל. כל פצצה כזו הכילה 39 פצצות ומאות כדוריות ברזל. נציג הארגון בישראל אמר אז כי בישראל נמצאו לפחות 100 פצצות מסוג זה.

נשק במחלוקת

גם ישראל ספגה בעבר ביקורת קשה על כך שהשתמשה בפצצות מצרר, בעיקר במהלך מלחמת לבנון השנייה. רקטות המצרר שבהן השתמש צה"ל אז הכילו כמה מאות פצצונות, שהתפזרו ברדיוס של כ־100 מטרים מעל המטרה.

פצצונת מתוך חימוש מצרר. (ארכיון), צילום: רויטרס

נפלי פצצות המצרר הישראליות גרמו לנפגעים בלבנון גם שבועות לאחר המלחמה. האו"ם דיווח כי שיעור הנפלים של פצצות המצרר שירתה ישראל נע בין 20 ל־40 אחוז, כאשר יותר מ־40 אזרחים נהרגו כתוצאה מכך, ועוד כ־300 נפצעו. בעבר התחייבה ישראל בפני ארה"ב שסיפקה לה חלק מפצצות המצרר שלא תירה פצצות מצרר לעבר אזורים מאוכלסים.

בתום המלחמה מונתה ועדה בראשות הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אביחי מנדלבליט, שקבע כי צה"ל השתמש בפצצות מצרר בהתאם לדיני המלחמה של המשפט הבינלאומי. אלא שוועדת וינוגרד לחקר אירועי מלחמת לבנון השנייה מתחה ביקורת קשה על השימוש בפצצות אלה במרכזי אוכלוסייה.

בסוף מאי 2008 התקיימה ועידה דיפלומטית שבה הסכימו יותר מ־100 מדינות על נוסח אמנה האוסרת שימוש, ייצור, הפצה או אגירה של פצצות מצרר.

ישראל לא חתמה על האמנה, וכך גם כמה מדינות נוספות, ביניהן ארה"ב. יחד עם זאת, חרף הביקורת דווח כי ישראל השתמשה בפצצות מצרר גם במהלך מבצע עופרת יצוקה בשנת 2009 ברצועת עזה.

לוחמים בשובם מעזה לאחר מבצע עופרת יצוקה, 2009, צילום: איי.פי.

בתוך כך, בצה"ל דיווחו אתמול כי לחיזבאללה נותרה פחות מ־%30 מיכולת האש שלו, ומאז תחילת התמרון הקרקעי חוסלו כ־1,200 מחבלים, ובשנה האחרונה חוסלו כ־2,000 מחבלי חיזבאללה.

לפי נתוני הצבא חוסלו לא מעט מפקדים בחיזבאללה, ובין היתר שבעה מפקדי גזרות - מקבילי מח"טים, 21 מפקדי גזרות משנה - מקבילי מג"דים, ועוד 25 מקבילי מ"פ וסמג"ד. לפי הצבא, ההישג הזה מייצר פגיעה משמעותית בפיקוד השטח של הארגון.

למרות ההישגים המשמעותיים, בצה"ל מדגישים כי לחיזבאללה יש יכולת לשגר רקטות לעבר הכוחות, כמו גם לעבר העורף הישראלי. בצה"ל מעריכים כי התמרון הקרקעי, שהחל לפני כשלושה שבועות, יסתיים בתוך שבועות "ספורים מאוד"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר